Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's paarden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto's paarden

Ik ga volgende week een canon EOS 450 D+EF-S 18-55 IS Kit kopen. Mijn bedoeling zijn foto's maken van paarden in dressuur- en springwedstrijden. Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn toestel moet instellen om te beginnen? Is mijn eerste spiegelreflex en heb er totaal geen verstand van. Ze worden binnen in manege getrokken waar het licht redelijk beperkt is.

Graag zoveel mogelijk info over instellingen.

Re: foto's paarden

Het zal niet meevallen om met de kitlens goede foto's te maken, want die zal niet lichtsterk genoeg zijn in die omstandigheden.

Wat je wel kan doen is werken in de AV-stand, met het diafragma zo ver mogelijk open, en dan zet je de iso hoog genoeg om de sluitertijd kort genoeg te krijgen. Maar ik vrees dat zelfs iso 1600 niet voldoende zal zijn voor een f5,6-lens...

Als je probeert om de sluitertijd nog korter in te stellen in de TV-stand, dan krijg je gewoon onderbelichte foto's omdat het diafragma niet ver genoeg open kan, de AV-stand is dus het handigst als je de kortst mogelijke sluitertijd wil, je zet dan gewoon het diafragma volledig open en de iso voldoende hoog.

Voor sportfoto's gebruik je dan ook de Servo-AF, waarbij de camera scherp blijft stellen terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt. Druk die ontspanknop dan niet meteen volledig in, geef de camera wat tijd om scherp te stellen. Je moet dus de actie mee volgen met de ontspanknop half ingedrukt, en afdrukken op het juiste ogenblik.
    Kies ook het juiste scherpstelpunt, want met de lens volledig open heb je niet veel scherptediepte.

Een 18-55 lens zal ook wel vrij kort zijn, tenzij je toestemming hebt om dichtbij foto's te maken.

Een flitser gebruik je zeker niet, want daarvan kunnen paarden wel eens schrikken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

binnen in een manège in dit seizoen is ISO1600 en F2.8 al vaak "nipt" .. met een 5.6 lens zou je dus al ISO6400 nodig hebben om nipt toe te komen met je sluitertijd. concentreer je dus op de stille momenten waar de bewegingsonscherpte minder speelt

Comment

of ga experimenteren

ik ben met sluitertijden van 1 tot 5 sec uit de hand bezig. Reken maar van yes dat die zwaar bewogen zijn, maar als je dan met licht speelt of bvb je toestel op statief zet en het paard geduurde een bep tijd door je foto laat lopen, krijg je soms toffe beelden hoewel je 95% meteen kan weggooien
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

da's niet meer experimenteren .. da's pure "lomo"

Comment

Ik vrees ook dat je je toevlucht zal moeten nemen tot lichtsterke primes zoals de 50/1.8 - 85/1.8 - 135/2.0 (hoewel deze laatste naast de relatieve hoge kostprijs, binnen een overdekte piste soms net niet het object volledig zal kunnen coveren mede door de wat grote brandpuntsafstand op een cropbody). Mijn ervaring leert dat je met 85mm heel wat kanten uitkunt als het op paardenfotografie aankomt in binnenruimtes.

vg
            Yannick
            Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

amaai

bedankt voor al deze uitleg, maar aangezien mijn budget beperkt is, zal ik toch maar veel experimenteren. Zal niet gemakkelijk zijn. Indien er nog iemand tips kan geven dan zijn ze altijd welkom.

groetjes aan iedereen

Patrick

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                da's niet meer experimenteren .. da's pure "lomo"

Helemaal mee eens....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kappatje Bekijk bericht
                  maar aangezien mijn budget beperkt is, zal ik toch maar veel experimenteren.
                  de 50/1.8 is gemaakt voor een beperkt budget.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                  X