Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragme

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• diafragme

Hello,

een vraag van een begineling, hoe weet ik welk diafragme ik moet instellen ????

Misschien een domme vraagmaar ik begrijphet niet helemaal.
    Dank.
    Linda

Re: diafragme

Het diafragma is en van de drie elementen waarmee je de belichting van je foto kan aanpassen aan het aanwezige licht.

het diafragma is een lamellenring die toelaat om de lensopening groter of kleiner te maken zodat er per tijdsinterval meer of minder licht op de sensor geraakt.

als de lensopening meer gesloten is (groot getal) dan is de scherptediepte groter. Is het diafragma meer open, (klein getal) dan is de scherptediepte kleiner. Als je de diafragma ring te ver toe doet (bij veel lenzen f16 en hoger) dan neemt de scherpte terug af door de diffractie (een vijf frank woord voor een optische fout) als je ze te ver open zet, zijn andere fouten zoals chromatische aberratie (vijf frank woord voor storende paarse of blauwe randen aan contrastrijke onderwerpen) meer aanwezig. Elke lens presteert best als het diafragma minstens 1 of 2 stops gesloten is. Probeer het in de meeste omstandigheden ook onder de 16 te houden.

welk diafragma je moet kiezen is dus afhankelijk van hoeveel licht er aanwezig is, en welke scherptediepte je wilt hebben voor uw foto. Door te experimenteren: (het nemen van dezelfde foto met verschillende diafragma) leer je je toestel beter kennen, en kan je op termijn beter kiezen en op voorhand beter inschatten wat het effect op de foto zal worden.

Als je je diafragma wijzigt, en je wilt de belichting gelijk houden, dan moeten uiteraard sluitertijd en/of ISO ook aangepast worden omdat je anders gaat over- of onderbelichten

Sluitertijd, diafragma en ISO zijn de drie elementen waarmee je de belichting van je foto kan afstellen. Elk van hen wordt in "stops" uitgedrukt. Een stop is een verdubbeling of een halvering van de hoeveelheid licht die je sensor gaat verwerken. Als je je diafragma een stop sluit, en de sluitertijd een stop verlengt, en iso gelijk houd, zal je bv. twee keer dezelfde belichting krijgen.

veel oefenen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lindamaria Bekijk bericht
      Hello,

Dank.
      Linda
      Als de zon lacht, diafragma 8..

Comment

Camera op P zetten, fotograferen en boek kopen of een cursus gaan volgen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Als de zon lacht, diafragma 8..
          Ah, vandaar de sunny 16 regel
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Er is nog een regeltje;

"In de nacht, diafragma 8"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lindamaria Bekijk bericht
              Hello,

Dank.
              Linda
              om wat te bereiken!!!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Het diafragma is het eerste element (een ring van meerdere lamellen) waardoor het licht binnenkomt én dat je kan regelen. Het regelen van het diafragma bestaat uit het open- of dichtdraaien van die lamellen . Dat doe je als je het diafragma verandert: je laat meer of minder licht binnen.
                MAAR tegelijk verander je hier ongewild de scherptediepte mee. Dit wil zeggen: wat is er scherp, voor én achter het scherpstelpunt.
                DUS je moet telkens voor jezelf uitmaken wat belangrijk is bij een specifieke foto: wil je véél scherptediepte, dan diafragma dichtdraaien, dus groot getal (f-waarde is steeds een verhouding tov de oorspronkelijke volledige opening) , dus er komt minder licht binnen, en moet de sluitertijd omlaag.
                Wil je weinig scherptediepte(om onderwerp te isoleren van omgeving, bijv.portret) dan schroef je het diafragma open (klein getal) . Daardoor komt er natuurlijk ook meer licht binnen en moet je een kortere sluitertijd gebruiken.
                Diafragma én sluitertijd hangen dus altijd vast aan elkaar, aan jou om uit te maken wat op dat specifiek moment jouw prioriteit is.

Veel experimenteren met diafragma's, sluitertijden, en wat basisboeken over fotografie(mag ook over analoge gaan, want principes blijven hetzelfde) lezen en het zal wel lukken.
                www.petervdg.net/Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  Ah, vandaar de sunny 16 regel
                  Dat was in de analoge tijd.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Dat was in de analoge tijd.......
                    Kolder... tenzij men zonder mij dat te vertellen de lichtwaardenreeks en ijking heeft verandert.
                    Analoog is feitelijk meer digitaal dan digitaal. De zilver haliden in een chemische beelddrager gaan in principe van 0 naar 1... of andersom want dat maakt zilver niks uit.
                    Digitaal wordt pas digitaal in de huidige betekenis nadat de elektrische stroompjes de A/D omzetter zijn gepasseerd.

Hier http://www.fredparker.com/ultexp1.htm een vrolijk stukje over lichtmeting enzovoort... inclusief een aantal aardige tabellen.

Comment

OT ...
                      Behalve dat vrolijke Fred z'n lichtmeter geen "erroneous assumption" maakt voor "middle grey" maar dat hij volgens een algemeen geldende iso standaard zo gecalibreerd is de materie is al ingewikkeld genoeg zonder dat je de geinteresseerden nog op het verkeerde been moet zetten ook

Comment

Working...
                      X