Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van vooral Kool en Pimpelmees

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotograferen van vooral Kool en Pimpelmees

Wie kan en wil er mij nuttige tips geven ivm het fotograferen van kool- en pimpelmeesjes? Vogeltjes dus.

Ik heb hier een voederhuisje staan opgebouw op een scheidingsmuur, geweldig mooi om te zien dat vooral kool- en pimpelmeesjes erop afkomen. Nu, fantastisch ook dacht ik om te fotograferen.

Vandaag de dag trachtte ik al voor de zoveelste keer om wat mezen te shooten, maar ik krijg ze absoluut niet scherp genoeg.
    Ik heb zowat alles geprobeerd, denk ik dan, ... maar het blijkt me niet te lukken ze haarscherp te krijgen.

Ik werk met een nikon d70 - lens 70-300mm 4-5,4
    Ik gebruik steeds een statief

De eerste pogingen stond ik wel binnen achter gelaagd glas, met het blote oog leken alle shots toch scherp te zijn geweest, op de pc helaas, bleekjes en niet eens zo scherp. Ik trok bvb ook eerst met f8 (moet toch scherpte garanderen dacht ik ...) maar met de belichtingsmeter bleek dat ik dan 1/20 sluiter diende te gebruiken ongeveer ... Is dit TE traag misschien? Dat kan ik moeilijk aannemen hoor.

Ik trok vandaag ook opnieuw, met de deur open, dus geen glas meer tussen de lens en het doel. Maar wederom, het bleek niet goed te gaan, ... al dacht ik dat het mooi gelukt zou zijn. Opnieuw ook op f8 en sluiter 1/20e, later ook met f5 ...

Niets hielp, mss is de lens er niet voor aangewezen? Maar zo kon ik toch nog redelijk inzomen, zo een vogeltje blijft natuurlijk niet constant zitten, verre van zelfs.

Ik heb zelfs al met afstandsbediening EN op statief geprobeerd etc etc etc ...

Wie kent de geheimen van de vogelfotografie?

Re: Fotograferen van vooral Kool en Pimpelmees

Sluitertijd is te traag, dus iso omhoog met een aantal stappen tot je sluitertijd 1/250(maximaal).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Sluitertijd is te traag, dus iso omhoog met een aantal stappen tot je sluitertijd 1/250(maximaal).

en welk diafragma zou je bij voorkeur gebruiken??

Comment

meestal gebruik ik max iso 400, indien mogelijk lager,
        diafragma f5.6 (hoogste van mijn tele)
        statief.
        Sluitertijd is dan bij helder weer ongeveer 1/100 - 1/300
        JaanMeert.be - Newborn/Baby/Kinderfotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jako_yellow Bekijk bericht
          Is dit TE traag misschien? Dat kan ik moeilijk aannemen hoor.
          Nou, neem het toch maar aan. Zoals anderen hier ook al aangaven is 1/20 veel te lang, zeker voor een zo beweeglijke vogel.
          Last edited by Leonidas; 25 oktober 2008, 01:24. Reden: volgel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Nou, neem het toch maar aan. Zoals anderen hier ook al aangaven is 1/20 veel te lang, zeker voor een zo beweeglijke volgel.
            Turlijk Leonidas, daarom dat ik het ook vraag. Geen probleem, ben leergierig, ...
            Maar het is straf, ... 1/20e van een seconde, ... dat is nog geen vingerknip. Daarom dat ik dacht dat het probleem ergens anders zou liggen.

Nu, 23u, het kan niet snel genoeg weer licht zijn, ... wil opnieuw gaan proberen.

Dank allen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jako_yellow Bekijk bericht
              Maar het is straf, ... 1/20e van een seconde, ... dat is nog geen vingerknip.
              1/20 is juist tamelijk lang bij bewegende onderwerpen.

Comment

Heb ook reeds pogingen ondernomen en 1/20 is inderdaad voor die vogeltjes veel te traag. Een trukje dat je kan gebruiken om eventuele onscherpte te voorkomen is dat je de sluitertijd probeert af te stellen op je brandpuntsafstand.

Dus als je op 300mm zou fotograferen de sluitertijd ergens in die richting trachten te duwen, bvb 1/250 of 1/300. Hiermee voorkom je onscherpte. Indien het inderdaad niet zou lukken met de huidige belichting is de enige manier de ISO op de schroeven.

En blijven proberen

Good luck !

Den Door.
                My site : http://www.photografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Door Bekijk bericht
                  Een trukje dat je kan gebruiken om eventuele onscherpte te voorkomen is dat je de sluitertijd probeert af te stellen op je brandpuntsafstand.

Dus als je op 300mm zou fotograferen de sluitertijd ergens in die richting trachten te duwen, bvb 1/250 of 1/300. Hiermee voorkom je onscherpte.
                  Maar dan heb je het over onscherpte door eigen beweging. De TS gebruikt een statief, dan is dat 'trukje' niet van belang. Neemt niet weg dat voor beweeglijke vogels de sluitertijd flink korter moet.

Comment

ik probeer dit nu ook al een tijdje, meestal leg ik een kersenpitten kussen op onze tuintafel en maak in zo foto's. gaat vrij goed mis enkel de nodige mm.

sluitertijd zeker rond 1/300 houden, zijn zeer nerveuse vogeltjes!!
                    zelf merk ik dat je ze langer stil kan houden door een mezenbol of een netje pinda's op te hangen.

mvg david
                    nikon stuff

Comment

Buiten de sluitertijd is het belangrijk dat je weet hoe je materiaal presteerd in bijzondere situaties (hoge ISO, scherpte objectief etc).

Ik heb hier al eens uitgelegd hoe ik dit doe.
                      Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

mvg
                      Antoine

Comment

Fantastisch mooi, om dat resultaat te bekomen moet ik nog heel veel bokes eten, ... zeer geslaagd!

Comment

Ik heb ooit dit eens geschreven. Kan misschien ook al een beetje helpen...?

Artikel
                          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Working...
                          X