Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn oude 'studio' vernieuwen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• mijn oude 'studio' vernieuwen

Hoi,

Ik ben aan het overwegen om mijn 'oude fotostudio' te gaan vernieuwen. Op dit moment gebruik ik 4 bouwlampen van 500 watt per stuk. Deze filter ik met wit lampenpapier (die ze ook bij concertverlichting verkopen). Ik fotografeer kinderen, baby's en zwangeren. Soms een gezinsportretje.

Meestal zet ik er 1 op statief links (naar het model gericht) van de camera en 1 op statief rechts (omhoog gericht) naast de camera. De andere twee lampen staan rechts en links op de achtergrond (een groot wit zeil dat aan de muur hangt, doorlopend op de vloer of een groot zwart doek) gericht.

Het grootste nadeel blijf ik vinden, de hitte en dat er zoveel lampen om het model heen staan. Daarbij is een van de statieven kapot gegaan en moet vervangen worden.

Nu overweeg ik om toch te gaan voor een flitsset.
    Zou ik deze voor ongeveer 300 euro aan kunnen schaffen of is dat veel te weinig?
    Zou ik dan voldoende hebben aan zo'n set van 2 lampen, 2 softboxen en 2 statieven? En hoef ik er dan maar 1 op het model te zetten en 1 op de achtergrond? Ik bedoel is de achtergrond dan voldoende belicht om wit te kunnen zijn?

Ik fotografeer met een Canon 300D met de standaard lens.

Enkele voorbeelden van mijn werk:

Lonneke
    life is short, enjoy it
    __________________________________________________ __
    Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

Re: mijn oude 'studio' vernieuwen

4 bouwlampen in een studio waar je kinderen (baby's) schaar gekleed fotografeert ... mmm kwestie van risico's op ongelukken te verhogen? Ooit al eens je vinger op het rooster/glas gelegd nadat deze 15min branden?

Ik zou gaan voor een octa en een softbox. 300w moet "volstaan" voor die kids, ik gebruik zelf enkel speedlights - ook voor fullbody's.

Voor de achtergrond zal je aparte belichting moeten voorzien vrees ik.
    www.fotofolio.be

Comment

met 300 euro kom je er niet... misschien voor 500-600 euro voor de goedkoopste spullen heb je al iets maar dan is de kwaliteit van het materiaal ook zo laag als de prijs.
      poof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
        met 300 euro kom je er niet... misschien voor 500-600 euro voor de goedkoopste spullen heb je al iets maar dan is de kwaliteit van het materiaal ook zo laag als de prijs.

Klopt wat Simmonisme zegt. Denk er ook eens aan dat té goedkoop willen kopen vaak tot dubbelkoop leidt, iets wat op 't einde van de rekening zeker duurder uitkomt!

Mvg,
        Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
          4 bouwlampen in een studio waar je kinderen (baby's) schaar gekleed fotografeert ... mmm kwestie van risico's op ongelukken te verhogen? Ooit al eens je vinger op het rooster/glas gelegd nadat deze 15min branden?
          Dit is precies wat ik bedoel met het nadeel 'hitte'. Niet voor de warmte, die vinden die kleintjes meestal wel prettig zelfs. .

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
          Denk er ook eens aan dat té goedkoop willen kopen vaak tot dubbelkoop leidt, iets wat op 't einde van de rekening zeker duurder uitkomt!
          Dit snap ik wel, maar het blijft wel zo dat ik hobbymatig maar ongeveer 1 fotoreportage per week kan doen. Dan ben ik wel erg lang bezig om deze kosten terug te verdienen. Ik ga nog eens een rekensommetje maken.

Dus ik heb nodig:

- 1 octa (heb je daar niet veel ruimte voor nodig??? Mijn ruimte is nu 4x5 ongeveer)
          - 1 softbox 300w
          - verlichting voor de achtergrond (waar moet ik dan aan denken?)
          life is short, enjoy it

Comment

Maar ik vraag me toch af waarom het setje van Falcon Eyes niet goed zou zijn. Prijs 240 euro.
            __________________________________________________ _____
            Falcon Eyes SS110F Flitsset nr.3

De SS200F is in een nieuw, model aan de SS serie. Deze lamp geeft met zijn 200WS toch wel behoorlijk wat licht af.

De flitsers hebben een traploze powerinstelling van 1/8 tot full, een 60W halogeen instellamp en ingebouwde slave.

De set bestaat uit:
            2x kop SS200F 220v/200WS
            2x Statief 240cm
            2x softbox 50x70

En dan kan ik er eventueel nog een extra softbox met flitser bijkopen voor de achtergrond.

Kan iemand mij hier de grootste nadelen van geven? Let wel dat ik het dus maar zo'n 4-6x per maand zal gebruiken, een ruimte van 4x5 heb, het nu al die tijd met bouwlampen ook voor elkaar krijg, maar vanwege de veiligheid is het beter om over te stappen.

Hoe zit het bijvoorbeeld met de 'oplaadtijd' hoe snel kan ik achter elkaar foto's schieten? En zijn 3 van deze 300w flitsters genoeg om bij een witte achtergrond deze ook daadwerkelijk wit te krijgen? Ik meen dat Gabriella ook met deze set fotografeerde.

Groetjes
            life is short, enjoy it

Comment

met een SS reeks "kan" je je plan trekken MAAR

de kwaliteit van deze set is bedenkelijk, geen koeling, kwetsbare plastic, zeer klein, ...
              de toebehoren zijn NIET compatibel met de andere reeksen van Falcon Eyes die ik je wel kan aanraden.
              de recycle tijd is langer, maar als je enkele seconden langer kan wachten tussen twee shots is dat niet erg

ik denk als je de SS reeks koopt en dat 4 tot 5 keer per maand wilt gebruiken dat je gaat ontevreden zijn. De SS reeks is eerder om 4 tot 5 keer per jaar gebruiken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                De SS reeks is eerder om 4 tot 5 keer per jaar gebruiken
                Jemig zou dat echt?

Welke Falcon Eyes reeks zou je me dan wel aan willen raden??
                life is short, enjoy it

Comment

al de andere

ideale startset is 3x een 300 WS die tot 1/32 kan sluiten. dit is heel universeel inzetbaar. je hebt dan een lamp voor je achtergrond en twee lampen voor je onderwerp maar zelf met 2x een 150WS kan je je plan trekken .. zolang je onderwerpen niet te groot zijn.

ik zeg meestal, enkele honderden euro's bijsparen en die set dan 20 jaar gebruiken ipv direct te goedkoop en na enkele maanden spijt hebben van de aankoop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lonika Bekijk bericht

Dit snap ik wel, maar het blijft wel zo dat ik hobbymatig maar ongeveer 1 fotoreportage per week kan doen.
                    Er zijn veel hobbyfotografen die zelfs aan dat aantal niet komen...

Oorspronkelijk geplaatst door Lonika Bekijk bericht
                    Dan ben ik wel erg lang bezig om deze kosten terug te verdienen.
                    Oh, maar dan heb je een BTW-nummer. Dan kan je die kosten sowieso inbrengen en de BTW recuperen. Dat scheelt alweer 21% op de aankoopprijs.

Mvg,
                    Frederic

Comment

we zijn ook begonnen dit jaar met een set van 2 flitsers van Falconeyes 300watt met 2 softboxen van 60x80cm. Na een tijdje ging 1 flits niet meer af en dan zit je wel in de miserie he.. ik denk dat die flitslamp ongeveer 80 euro kost.

Ofwel moet je zuinig zijn en moet je 1 lamp op de persoon zetten en aan zijn andere zijde dan een groot wit
                      reflectiescherm (vb een soort wasdraad met een groot wit vinyl gordijn) maar dat heb ik nog niet echt veel geprobeerd.

En eigelijk zouden we er nog 1 extra lamp moeten hebben voor de achtergrond dus tel dat nog maar bij die 600 euro (en daar zit de afstandsbediening van rond de 80 euro nog niet bij- of dit kan wrs ook met zo'n kabeltje)..
                      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Is de volgende set dan wel een goede keuze?

Falcon Eyes GN300AD: 444 euro bij Konijenberg
                        2x flitser
                        2x Statief geveerd 260cm
                        2x softbox 60x80cm

Falcon Eyes Studio GN150 MV: 127 euro bij Konijnenberg (maar hier zit denk ik nog geen statief bij)

Zit ik wel boven mijn budget maar afgaande op jullie reacties kan ik die SS serie dus beter niet nemen.

monstertruckess: is die set van de serie SS of van de serie GN?

En wat heb ik eigenlijk nodig voor dat draadloos flitsen? Of werkt het net zo makkelijk met een kabeltje?
                        life is short, enjoy it

Comment

@ monstertruck> raar maar waar: hoe minder je een studioflitser gebruikt, hoe makkelijker die kapot gaat. Bij Falcon eyes is een nieuwe flitsbuis nog heel betaalbaar, dacht amper een 50 euro voor een 300 WS

@ Lonika> De GN serie van Falcon Eyes is al een heel verschil. ik ken de types niet allemaal van buiten, maar let erop dat je die tot 1/32 kan toenijpen, en niet tot op 1/8

Als je op je centje kijkt, en niet langer wenst te sparen, en je portretjes fotografeerd (niet ten voeten uit) of als je kleinere voorwerpen fotografeert, kan je eventueel een set van 150 WS of 200 WS overwegen, en een losse 300 WS erbij kopen. je achtergrondspot en/of je effectlicht mag de hoofdflitsers overbluffen.

Comment

Tzijn GN flitsers die tot 1/32 gaan. Allez kben al blij dat ze dan "maar" 50 euro het stuk kosten

Dat draadloos gedoe ? Je hebt naar elke flitserkop een stroomkabel lopen en dat draadloos ontvangertje zet je er gewoon tussen bij 1 flitser. En je moet op je camera een zendertje inschuiven waar je flitsvoetje is.

We hebben dat via GSL gekocht, enkele dagen nadat onze flitsset aangekomen was.. aangezien we er niet veel mee konden zonder kabel of zo
                            Als je wilt weten hoe het precies heet kan ik het wel opzoeken (ben nu net verhuisd en ik moet het effe terug gaan zoeken )
                            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

de eenvoudigste oplossing om draadloos je studioflitsers te laten afgaan is een IR flits op je cam te zetten, dat kost 30 euro.

je kan ook een RF trigger kopen, maar dat is duurder, en enkel van belang als je niet de enige flitser in een zaal bent .. dan kan je voorkomen dat je flitsen met je buurman mee afgaan, OF als je flitsen "verdoken" opgesteld staan, zodat het IR licht van je IR flits niet tot je flitsoog geraakt. als je buiten flitst is RF ook de beter keuze, omdat het in vol zonlicht al durft onbetrouwbaar te werken

Comment

Working...
                              X