Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help : Basket fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Help : Basket fotograferen

Oorspronkelijk geplaatst door PieterHelb Bekijk bericht
    Zou deze lens mij verder helpen ?
    ==> Tamron AF 28-200/3.8-5.6 XR Aspherical IF Macro

Er staat bij macro.. betekend dit dan alleen geschikt voor macro foto's of kan je er ook
    andere foto's mee bereiken zoals sport.. ?

Alvast bedankt iedereen
    dat er macro op staat wilt zeggen dat je van dichtbij kan focussen en je er een close up mee kan maken, echte makro's kan je er niet mee maken

voor sportfotografie is ze niet echt te gebruiken: trage focus en niet lichtsterk

ik heb die lens en gebruik ze enkel voor vakantiekiekjes: je wilt lichtgewicht reizen (heb geen compact toestel in huis) en de foto's worden niet groot afgedrukt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PieterHelb Bekijk bericht
      Zou deze lens mij verder helpen ?
      ==> Tamron AF 28-200/3.8-5.6 XR Aspherical IF Macro
      Als je een zoomlens wilt koop je best een lens die over het gehele bereik f/2.8 heeft. Nog beter is een prime lens zoals een 85mm f/1.8
      Panasonic G1

Comment

Beste Pieter,
        Ik heb ook al heel wat in sporthallen basketwedstrijden getrokken.
        Flitsen is eigenlijk geen optie. Spelers vinden dit niet altijd fijn. Als het over 1 foto gaat OK, maar als je een hele reeks gaat maken...
        Ik gebruikte een Nikon D70, met een 80-200mm lens (f2.8) en een sluitertijdvoorkeurkeuze.
        Ik kwam niet hoger dan 800 iso omdat mijn toestel van daar af veel ruis vertoont.
        Zette het toestel ook op continious autofocus. (volgen van het onderwerp).
        Dan lukt het wel. Met een programma noise ninja of neat image kan je dan ook nog wat ruis wegwerken.
        Wil je echt knappe foto's, moet je minimaal op 1600 iso kunnen werken.

succes
        Patrick
        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Gisteren weer foto's genomen en wil het resultaat even tonen,
          deze keer de goeie instellingen gevonden.
          Ben heel content van het resultaat want ik dacht even dat ik met mijn camera
          geen basket kon fotograferen maar .. het is toch gelukt... met een sony

idd, de foto's wel allemaal getrokken op iso1600, soms beetje ruis aanwezig wanneer ingezoomed

hier nog 2 vb:

Camera Model: SONY (DSLR-A200k)
          Lens Focal Length: 26,00 mm
          Shutter Speed: 1/80 sec
          F-Number: F4,5
          ISO: 1600

Camera Model: SONY (DSLR-A200k)
          Lens Focal Length: 50,00 mm
          Shutter Speed: 1/80 sec
          F-Number: F5,6
          ISO: 1600

Comment

Misschien nog een kleine tip. Een shotter blijft in zijn sprong even hangen. Dat is het moment dat je afdrukt. Want dan beweegt die nog amper. Hetzelfde voor handbal of volleyball.
            Deze twee zijn al stukken beter. Der zit nog een beetje een kleurzweem op, maar van scherpte is het al stukken beter. Ruis kan je gedeeltelijk wegwerken. Maar niet teveel want dan wordt het beeld altijd wat onscherper.
            [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

de bewegingsonscherpte heb je nu al beter onder controle, nu nog de witballans, foto's zijn te blauw. Als je in RAW schiet, laat dan voro de wedstrijd iemand met een grijskaart in het licht staan, en fotografeer die grijskaart, dna kan je in lightroom (of andere RAW processor) met een pipet dat grijs aanduiden en heel je reeks in een klik de juiste witballans geven.

(als je in JPG fotografeerd kan het eigenlijk ook met Lightroom, mits een gering kwaliteitsverschil)

Comment

mmm nog geen ervaring om in RAW te trekken. Deze foto's zijn wel getrokken met
                een kleurentemperatuur van 3000. Zou het helpen om het iets hoger te zetten om dat
                blauw te verminderen, vind zelf dat het blauwe niet echt stoord

Comment

Het is inderdaad erg moeilijk met een beperkt budget binnen sport te fotograveren...als je de sport zelf kent, juist die momenten zoeken dat de actie vanuit de spelers zelf al even bevriest en dan afdrukken (ben zelf soortgelijk aan het klooien, maar dan met korfbal...) Lichtsterk lenzenspul is eigenlijk een must, zodat je net iets verder kan gaan zonder de ISO al te hoog te zetten...

Als de foto's alleen voor internet gebruik zijn zul je ook al zien dat de ruis sterk afneemt wanneer je de foto verkleint voor de website...en vind zelf vaak de kleuren minder mooi op hoge ISO's wat weer meer "nabewerking" vraagt...

Verder kan ik je nog niet echt tips geven eigenlijk, behalve dan een eigenlijk logische...als je zo dicht op de actie staat...hou die bal goed in de gaten, want die wil je niet per ongeluk tegen je camera/lens aankrijgen

edit: In RAW werken is niet anders qua fotograveren...het voordeel dat je dan hebt is dat je een bestand hebt dat alle indormatie uit de foto bevat en geen gecomprimeerde data zoals bij een jpeg. Je zal dan wel elke foto na moeten bewerken, maar je KAN ook meer nabewerken (zoals witbalans, maar ook de ruis...) Dit verplichte verwerken van RAW bestanden laat je ook weer beter nadenken over de foto's die je maakt en dat geeft twee keer plezier van 1 "fotoshoot"
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
                  X