Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help : Basket fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help : Basket fotograferen

Hallo

Zelf speel ik al 13jaar basket.. en nu begin ik ook met onze Aploeg te fotograferen.
    Natuurlijk niet zo gemakkelijk.. Heb al 2 matchen proberen fotograferen en testen met
    instellingen enzo maar ik krijg er geen goeie foto uit..

hier een voorbeeld

Al mijn foto's zijn wazig door de snelle bewegingen.. krijg ze echt niet scherp, Qua kleur
    vind ik ze dan wel weer goed

Als ik mij niet vergis gebruikte ik de M-stand, heel vervelend want moest steeds de
    sluiterstand herinstellen .. :s
    Kan iemand mij helpen ?

efix :

Camera Model: SONY (DSLR-A200k)
    Lens Focal Length: 28,00 mm
    Shutter Speed: 1/15 sec
    F-Number: F5,0
    ISO: 400
    Last edited by PieterHelb; 14 oktober 2008, 09:57.

Re: Help : Basket fotograferen

ik lees in de EXIF: ISO400 en f5 met 1/15 seconde. als je f2.8 had gekozen was je sluitertijd al bijna 4 keer langer kunnen worden: 1/60 seconde is nog niet lang genoeg, op ISO1600 had je dan 1/250 gehad, en dat is al goed te doen. Verder zie ik dat je de belichting +1.3 gedaan hebt: dus je had eigenlijk zelf tot 1/500 kunnen komen

als je van lowlight sportfotrografie je ding wilt maken zal je moeten investeren ik lichtsterk glas: je hebt f2,8 nodig en je moet een toestel hebben dat kan werken met hogere ISO's
    Last edited by momentopname; 14 oktober 2008, 10:07.

Comment

ik zou het net andersom doen: sluiter op 125 (dan heb je nog net een klein beetje bewegingsonscherpte meestale, anders sneller zetten) en het diafragma aanpassen. Op die manier denk ik dat het diafragma wat dicht te draaien is, wat meer scherptediepte geeft en mogelijk kan je ook je ISO wat naar beneden halen waardoor je minder ruis gaat krijgen.

1/60 is al traag om sport te fotograferen, laat staan 1/15

Als ik zo snel ff tel, dan denk ik dat je met een 2.8 diafragma net gaat toekomen om aan 1/125 te geraken. desnoods iso optrekken, maar daar ben ik zelf absoluut geen voorstander van. Nog liever met de flits en dan bouncen.
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
        ik lees in de EXIF: ISO400 en f5 met 1/15 seconde. als je f2.8 had gekozen was je sluitertijd al bijna 4 keer langer kunnen worden: 1/60 seconde is nog niet lang genoeg, op ISO1600 had je dan 1/250 gehad, en dat is al goed te doen. Verder zie ik dat je de belichting +1.3 gedaan hebt: dus je had eigenlijk zelf tot 1/500 kunnen komen

als je van lowlight sportfotrografie je ding wilt maken zal je moeten investeren ik lichtsterk glas: je hebt f2,8 nodig en je moet een toestel hebben dat kan werken met hogere ISO's
        Volgens mij gaat mijn camera maar tot F5.6 als ik mij niet vergis.. ( heb em nu niet bij dus kan
        even niet controleren) en als ik sluiterrtijd lager deed waren de foto's veel te donker.. daarmee
        dat ik zo hoog mogelijk wou gaan .. enja als ik dan iso hoger zette was er teveel ruis

Dus volgens u moetk gwn beter camera hebben voor zoiets?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
          ik zou het net andersom doen: sluiter op 125 (dan heb je nog net een klein beetje bewegingsonscherpte meestale, anders sneller zetten) en het diafragma aanpassen. Op die manier denk ik dat het diafragma wat dicht te draaien is, wat meer scherptediepte geeft en mogelijk kan je ook je ISO wat naar beneden halen waardoor je minder ruis gaat krijgen.

1/60 is al traag om sport te fotograferen, laat staan 1/15

Als ik zo snel ff tel, dan denk ik dat je met een 2.8 diafragma net gaat toekomen om aan 1/125 te geraken. desnoods iso optrekken, maar daar ben ik zelf absoluut geen voorstander van. Nog liever met de flits en dan bouncen.

uhu sluitertijd laag mogelijk houden en diafragma op 2.8 als het mogelijk is .. maar maak
          je dan gebruik van de M-stand of welke ?

Met mijn ingebouwde flits trek ik niet graag want dan krijg je zo een belichte voorgrond en achtergrond is dan donker..

Comment

Voor sport in het algemeen:

DSLR die kwalitatief goed is tot op 1600 ISO en een snelle Autofocus heeft
            Een kwaliteitslens die F2.8 heeft of beter, indien een zoom over het ganse bereik
            Omdat ik alleen maar met Canon werk ken ik dat het best en zou ik zeggen als body een 1D Mark II met een 70 - 200 mm F2.8 L USM, als je beiden tweedehands koopt , wat tegenwoordig geen probleem is ,aanbod genoeg kan je onder de 2000 Euro alles kopen.
            Ook een toplens maar iets minder flexibel is de 135 mm f2 L USM, of als je dicht bij kan
            de 85mm F1.8 USM wat een koopje is voor 250 Euro tweedehands.

Beiden zijn onmisbaar, en dan zal je nog uitval hebben maar das normaal, der is gewoon te weinig licht en door de beweging heb je een iets of wat hogere snelheid nodig.
            Maar een beetje beweging in de actie mag, geeft zelfs een meerwaarde.
            Probeer dan ook in Raw te werken, en met een degelijke processing ga je der enorm op vooruit .

Concreet in uw geval is het gebruikte materiaal niet geschikt voor de job !

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Voor sport in het algemeen:

DSLR die kwalitatief goed is tot op 1600 ISO en een snelle Autofocus heeft
              Een kwaliteitslens die F2.8 heeft of beter, indien een zoom over het ganse bereik
              Omdat ik alleen maar met Canon werk ken ik dat het best en zou ik zeggen als body een 1D Mark II met een 70 - 200 mm F2.8 L USM, als je beiden tweedehands koopt , wat tegenwoordig geen probleem is ,aanbod genoeg kan je onder de 2000 Euro alles kopen.
              Ook een toplens maar iets minder flexibel is de 135 mm f2 L USM, of als je dicht bij kan
              de 85mm F1.8 USM wat een koopje is voor 250 Euro tweedehands.

Beiden zijn onmisbaar, en dan zal je nog uitval hebben maar das normaal, der is gewoon te weinig licht en door de beweging heb je een iets of wat hogere snelheid nodig.
              Maar een beetje beweging in de actie mag, geeft zelfs een meerwaarde.
              Probeer dan ook in Raw te werken, en met een degelijke processing ga je der enorm op vooruit .

Concreet in uw geval is het gebruikte materiaal niet geschikt voor de job !

MVG, Jeff

Hmm bedankt, beu dat men camera dit niet aankan :s
              Prijs voor een betere zoals jij voorsteld past helaas niet in mijn budget

Allesinds bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PieterHelb Bekijk bericht

Allesinds bedankt

Een mogelijk alternatief, is een beduidende upgrade van de gebruikte lens, das echt onmisbaar dus iets in de aard van het voorgestelde maar dan met een Minolta vatting.
                Liefst van Minolta zelf , maar die zijn nog duurder dan Canon, anders heb je nog Sigma.

Of de Hoge ISO het gaat doen op je huidige body kan ik niet zeggen , ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar een 1000 ISO minimaal heb je toch wel nodig op F2.8
                Ik zou zeggen probeer is een lens te vinden die je is kan gebruiken, gaat je en ervaring rijker maken ;

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Pieter,

laat je niet wijsmaken dat je persé een ander, duurder, groter, zwaarder... toestel moet hebben. Je hebt wel absoluut een betere lens of lenzen nodig. Ik zie dat je vrij dicht bij de actie kan komen, dus waarom eens niet proberen met een 50 mm 1.8 (en een lekker laag standpunt). Beperkingen zijn er altijd, maar zoeken hoe je daarmee toch bevredigende resultaten krijgt is part of the fun. Ik lees wel tussen de regels door dat je nog niet echt vertrouwd bent met de basis van (digitale) fortografie. Internet of een korte cursus kan wonderen doen...

veel succes en laat nog maar eens iets zien...

Oorspronkelijk geplaatst door PieterHelb Bekijk bericht

Allesinds bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                    maar daar ben ik zelf absoluut geen voorstander van. Nog liever met de flits en dan bouncen.
                    dag jan .. als eens sport gefotografeerd? waarop ga je bouncen? mag je überhaupt flitsen? meestal heb je geen andere keuze dan de ISO omhoog doen .. maar je moet dan wel een toestel hebben dat nog presteert bij hoge ISO's.

als je mag flitsen, kan je heel leuke effecten bekomen van deels bevroren beweging, maar nog steeds heb je het aanwezig licht zoveel mogelijk nodig.

sluitertijden onder de 1/200 zijn zowiso problematisch bij sport, ik probeer om 1/350 te kunnen aanhouden, maar soms lukt dat niet bij gebrek aan licht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pocket Bekijk bericht
                      laat je niet wijsmaken dat je persé een ander, duurder, groter, zwaarder... toestel moet hebben.
                      met een geit kan je ook op zolder op 't parcours rijden .. maar je zal een heel andere ervaring krijgen dan in een wagen die gemaakt is om te racen

met een goedkoop toestel kan je sport fotograferen .. je moet alleen rekening houden dat je uitval veel hoger gaat zijn. Zet die ISO op minimaal 800 en liever op 1000 of 1600, en gebruik een 2.8 lens.

de 50mm 1.8 kan je gebruiken voor overzichtsshots, een tweedehands 70-200 2.8 is toch wel een must als je van dit soort fotografie je ding wilt maken zonder dadelijk een nieuwe body te kopen. dit zal je niet alleen voor sport ten goede komen: ook voor concerten of toneelvoorstellingen is dit een must.

Wil je echt van sport je ding maken .. verkoop dan alles wat je nu van Sony hebt, want je zal dan vroeg op laat toch overschakelen omdat je voortdurend gaat flirten met de limieten van de techniek .. en dan is overschakelen van merk makkelijker als je nog niet veel hebt. canon heeft zijn sporen in de sportfotografie al gehaald .. recent met de D3 en D700 is Nikon ook terug op de kaart gezet voor dit soort fotografie. Ben nog op geen enkel sportevenement een collega tegengekomen met Sony of Minolta.

Comment

Ik vind dat je jouw (semi) professionele ambities en verwachtingen niet kan projecteren op de TS. Er is waarschijnlijk een heel goede reden waarom hij een A200 heeft gekocht. Laat hem zijn eigen leertraject en groei bepalen. Ik herinner me toe ik startte op 16 jaar, mijn fototas heel erg kaal was, 1 body en 1 50 mm lens. Maar mijn plezier aan fotografie was minstens even groot, dat is immers niet rechtevenredig met het prijskaartje van de inhoud van je tas. OK, de uitval zal groter zijn, so what, dat is digitaal veel minder een (financieel) probleem dan vroeger op film. Met een geitje racen kan bijzonder leuk zijn, zolang je je niet vergelijkt met een Porche.

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                        met een geit kan je ook op zolder op 't parcours rijden .. maar je zal een heel andere ervaring krijgen dan in een wagen die gemaakt is om te racen

met een goedkoop toestel kan je sport fotograferen .. je moet alleen rekening houden dat je uitval veel hoger gaat zijn. Zet die ISO op minimaal 800 en liever op 1000 of 1600, en gebruik een 2.8 lens.

de 50mm 1.8 kan je gebruiken voor overzichtsshots, een tweedehands 70-200 2.8 is toch wel een must als je van dit soort fotografie je ding wilt maken zonder dadelijk een nieuwe body te kopen. dit zal je niet alleen voor sport ten goede komen: ook voor concerten of toneelvoorstellingen is dit een must.

Wil je echt van sport je ding maken .. verkoop dan alles wat je nu van Sony hebt, want je zal dan vroeg op laat toch overschakelen omdat je voortdurend gaat flirten met de limieten van de techniek .. en dan is overschakelen van merk makkelijker als je nog niet veel hebt. canon heeft zijn sporen in de sportfotografie al gehaald .. recent met de D3 en D700 is Nikon ook terug op de kaart gezet voor dit soort fotografie. Ben nog op geen enkel sportevenement een collega tegengekomen met Sony of Minolta.

Comment

ik zeg nergens dat de TS een nieuwe body MOET kopen .. alleen dat als hij kiest om in zijn leertraject dadelijk low-light sport aan te vallen, hij ook een goede 2.8 lens op de short list moet zetten. ik kan me niet inbeelden dat de A200 zoveel slechter zou zijn op ISO1600 dan pakweg een oudere D200 .. dus hij kan zeker de A200 verder blijven gebruiken, maar moet ook de hogere regionen in het ISO bereik opzoeken, en zal een lichtsterke lens nodig hebben. Voor 650 euro kan je die al nieuw vinden als je 3rth party overweegt (vb. http://www.cameranu.nl/artikel/10127...acro_Sony.html), vermoedelijk al 400 of minder tweedehands voor een 80-200 f2.8. Jammer genoeg is de tweedehandsmarkt voor Minolta kleiner dan voor canon of Nikon.

als TS al zeker is dat hij hier zijn core van gaat maken, kan hij id best NU al overschakelen, alvorens hij eerst nog 1000 euro investeerd in een merk dat hij later toch gaat verlaten, nu zal 't verlies 't minste zijn.

ieder kiest hoe hij zijn leertraject wilt doen, maar een beginneling zijn tanden laten kapot bijten op een fotografische discipline die veel van je camera vraagt en erbij zeggen dat dat met je huidig materiaal ook kan, is als iemand in 't diep laten springen en zeggen dat je zo best leert zwemmen .. ik denk dat je dan vooral frustratie leert, en mogelijks zelf de "goesting" verleert.

TS kan nog altijd kiezen: zich erbij neerleggen dat hij met zijn huidig materiaal geen top resultaten mag verwachten en zich toeleggen op andere fotografische disciplines die minder eisend zijn voor gerief, of een stappenplan opstellen hoe hij/zij op korte of middellange termijn toch zijn droom kan realiseren.

Als je vandaag droomt in een vakantie in toscanië, maar je hebt geen geld, kan ik ook zeggen dat je te voet kan gaan, en dat het dan minder kost dan het vliegtuig nemen, of een wagen en wegentaksen + brandstof betalen .. en ja, je kan te voet gaan .. maar enige realitietszin zal leren dat je beter een bij-job zoekt en op de tijd dat je wandelt , je meer kan verdienen dan dat een vliegticket kost

ja, ik besef ook dat het de man achter de camera is die de foto neemt en niet de camera, maar als de camera de man achter de camera tegenwerkt door beperkingen, dan is het voor de man achter de camera veel moeilijker om te genieten van het nemen van de foto. Toen ik op mijn 12 jaar een eerste eigen camera kocht had ik ook enkel een vol manuele mechanische body en een 50mm f1.2, zelf geen flits. .. en daarmee heb ik het jaren "gedaan" .. maar ik fotografeerde geen sport in een sporthal .. dat is later gekomen toen de fototas anders gevuld was.
                          Last edited by momentopname; 14 oktober 2008, 14:26.

Comment

Heel erg bedankt met al jullie reacties.
                            Nu weet ik al wat meer over camera en sport fotografie, ga nog enkele keren proberen
                            en spelen met waarden en zien wat het geeft...

Zou deze lens mij verder helpen ?
                            ==> Tamron AF 28-200/3.8-5.6 XR Aspherical IF Macro

Er staat bij macro.. betekend dit dan alleen geschikt voor macro foto's of kan je er ook
                            andere foto's mee bereiken zoals sport.. ?

Alvast bedankt iedereen

Comment

Die lens zal je denk ik niet veel verder helpen.

Als ik mij niet vergis gebruikte ik de M-stand, heel vervelend want moest steeds de
                              sluiterstand herinstellen ..
                              Volgens mij de deifinitie van de M-stand: jemoet het allemaal zelf doen.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X