Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nemen van sport foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nemen van sport foto's

Iedereen,

Zaterdag zou ik nieuwe lens (sigma 70-200 f2.8) testen op Kleicross in Lebbeke.
    Vroeger al af en toe een foto's genomen op paris-roubaix en dergelijke..
    Maar steeds op sport-stand foto's genomen

Nu zou ik eens willlen proberen om mijn camera zelf in te stellen.

Wat ik al "weet ":

- continue opnames
    - iso 400-800
    - sluitertijd hoog genoeg
    - diafragma naar f2.8 > 4
    - monopod

Twijfel : Enkel veld of dynamisch?

Iemand nog tips?
    Kent iemand kleicross programma? (startuur beloften, startuur elite)

Alvast bedankt.
    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Re: nemen van sport foto's

sluitertijd "hoog genoeg" en toch een "monopod" .. monopod helpt je als de sluitertijd niet hoog genoeg is ...

ISO mag hoger dan ISO400 als er te weinig licht is. Een DSLR kan al makkelijk ISO800 aan, en sommige bodies kunnen daar ver boven gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
      sluitertijd "hoog genoeg" en toch een "monopod" .. monopod helpt je als de sluitertijd niet hoog genoeg is ...

ISO mag hoger dan ISO400 als er te weinig licht is. Een DSLR kan al makkelijk ISO800 aan, en sommige bodies kunnen daar ver boven gaan.
      tja, monopod is er om te beperken als ik niet hoog genoeg kan gaan..
      iso 400 of 800 = ok op D50.. maar al wat daarboven komt .. (mijn persoonlijke mening-dus dit is de discussie niet) is minder bruikbaar..
      Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

bepaal van te voren waar je gaat staan, waar de meeste actie te verwachten valt.
        je camera goed instellen heeft geen zin, als je geen goeie camerapositie hebt.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Met de Canon 20 en 40D gebruik ik gewoonlijk het centrale scherpstelpunt, in combinatie met de servo-AF.
          Nikon zal wel een vergelijkbare instelling hebben.
          De 70-200 zet ik meestal ook op f4 (AV-stand = diafragmavoorkeuze), tenzij er echt te weinig licht is om zelfs op iso 800 (soms zelfs hoger) nog een aanvaardbare sluitertijd te halen.

En verder géén monopod, gewoon uit de hand werken want de sluitertijd zal je toch kort genoeg moeten houden.

Volgende zaterdag zal het allemaal nog wel meevallen, de cross hier in Sint-Jozef Rijkevorsel is in december, en als er dan een wolkje voor de zon zit heb je helemaal niet veel licht meer.
          Het grootste deel van het parcours is hier dan ook nog eens onder de bomen.
          Last edited by Black B@ndit; 13 oktober 2008, 15:56.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Wat ik doe (ben ook nog maar een beginner en heb dit als tip gekregen)

stand M zodat je alles zelf moet instellen en je sluitertijd kan je hoog zetten rond de, ik denk dat voor veldrijden 600 genoeg is, maar als je die wielen nog wilt laten draaien dus de actie wilt laten zien kan je ook sluitertijd 200 a 250 nemen. ISO zo laag mogelijk proberen houden.
            "Moest iedereen elkaar zo graag zien, zoals ze mij graag zien, dan zou de wereld een veel betere plaats zijn." Muhammed Ali
            VePix.be is the place to be :-D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik#7 Bekijk bericht
              Wat ik doe (ben ook nog maar een beginner en heb dit als tip gekregen)

stand M zodat je alles zelf moet instellen en je sluitertijd kan je hoog zetten rond de, ik denk dat voor veldrijden 600 genoeg is, maar als je die wielen nog wilt laten draaien dus de actie wilt laten zien kan je ook sluitertijd 200 a 250 nemen. ISO zo laag mogelijk proberen houden.
              Vergeet de manuele stand, want dan sta je de hele tijd naar het lichtmetertje te kijken en daardoor mis je de actie...
              De "M" stand gebruik ik alleen bij (studio)flitsfoto's.

Als er genoeg licht is, dan kan je in de sluitertijdvoorkeuzestand werken, als de sluitertijd echt belangrijk is. En dan moet je de iso zo instellen dat de belichting mogelijk is. Stel je dan een te lage iso-waarde in, dan kan het diafragma gewoon niet ver genoeg open en heb je onderbelichte foto's. In die stand moet je dus ook constant de parameters in het oog houden.

Voor panningfoto's moet je wel in de sluitertijdvoorkeuzestand werken, en dan zal je bij wielersport zelfs een langere sluitertijd dan 1/200sec moeten instellen om de achtergrond mooi wazig te krijgen en voldoende beweging in de wielen te houden.
              BD0338BE

Comment

met welke stand kan je dan wel het beste shooten?

Maar eigenlijk shoot ik altijd met M :s mijn 1ste foto shoot ik gewoon nix maar al de rest is een hele dag goed qua licht enz., en wanneer ik onder de bomenkruip dan zet ik m'n flitsertje aan en is het ook in orde .
                "Moest iedereen elkaar zo graag zien, zoals ze mij graag zien, dan zou de wereld een veel betere plaats zijn." Muhammed Ali
                VePix.be is the place to be :-D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik#7 Bekijk bericht
                  met welke stand kan je dan wel het beste shooten?

Maar eigenlijk shoot ik altijd met M :s mijn 1ste foto shoot ik gewoon nix maar al de rest is een hele dag goed qua licht enz., en wanneer ik onder de bomenkruip dan zet ik m'n flitsertje aan en is het ook in orde .
                  Er is geen "beste stand" voor alle foto's, net daarom heb je de keuze...

Als je op de M-stand werkt, en er hangt hier en daar een wolkje in de lucht, dan is de belichting er een groot deel van de tijd flink naast als je vooraf een vaste instelling kiest.

In de diafragmavoorkeuzestand wordt de sluitertijd automatisch aangepast als er meer of minder licht is. Je blijft dan wel dezelfde scherptediepte behouden (die blijft wel altijd afhankelijk van de afstand ten opzichte van het onderwerp en de brandpuntsafstand).

In de sluitertijdvoorkeuzestand wordt de diafragma-opening automatisch aangepast binnen de mate van het mogelijke. Een f5,6 lens krijg je niet op f1,8 als dat nodig zou zijn, je krijgt dan gewoon een onderbelichte foto. En je moet er dan ook voor zorgen dat het diafragma niet té ver dicht gaat, want op f16 en hoger krijg je heel wat minder scherpte door diffractie.

Er zijn meerdere mogelijkheden om de belichting juist te krijgen, maar uiteindelijk moeten sluitertijd, diafragma-opening en de iso-waarde zo gekozen worden dat de foto zo perfect mogelijk belicht wordt. In de manuele stand heb je daarvoor gewoon het meeste tijd voor nodig, en dat is een groot nadeel bij sportfotografie.
                  De AV en TV stand zijn halfautomatisch, en dat gaat veel sneller.

Je zet dus de flitser aan als het donkerder wordt, dan krijg je wel heel andere foto's dan wanneer je zonder de flitser werkt. Op jouw manier krijg je een heel donkere achtergrond als er minder licht is. Als je de flitser in de AV of TV stand gebruikt, dan zal die werken als invulflits. De achtergrond zal dan niet zo donker worden.

Met een basiskennis fotografie wordt het allemaal heel wat gemakkelijker, dan weet je wat er gebeurt als je voor een bepaalde instelling kiest.
                  BD0338BE

Comment

mss kom ik ook eens kijken
                    JaanMeert.be - Newborn/Baby/Kinderfotografie

Comment

Op 200 mm kies ik meestal bovenste scherpstelveld. Hierdoor stel je scherp op de ogen ipv op de borst. Geeft meestal mooiste resultaten.
                      Voorts monopod, 1/800 min., continu AF, ISO 400
                      Nikon D300 - Nikon AF-S 80-200mm f/2.8D, Tamron AF-S DX 17-50mm f/2.8, Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR - Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6G - SB-800

Comment

Beste Stroedel,

Zoals BlackB@andit al aanhaalt, bestaat er niet iets als "dé" ideale instelling om, in dit geval, cross-renners te fotograferen.
                        Ik fotografeer nu al enkele jaren regelmatig wielrennen en cyclo-cross, en elke wedstrijd vraagt zijn eigen instellingen.
                        - omdat het weer, en dus het licht altijd verschillend is
                        - omdat tijdstip waarop de wedstrijd wordt gereden niet altijd hetzelfde is
                        - omdat de omloop niet altijd dezelfde is (modder=traag, droog=snel)
                        - omdat je de renners ook niet altijd in dezelfde pose wilt fotograferen

Dus, is er maar 1 manier om het te leren ... héél veel wedstrijden bezoeken en zo proefondervindelijk ervaring opdoen.
                        En ... snuffel eens rond, o.a. op dit forum, naar foto's van anderen en kijk welke instellingen zij gebruikt hebben. Toeval wil dat ik gisteren ook in Lebbeke was ... hier vind je het resultaat : klik
                        Lebbeke is een ideale cross omdat er meestal geen massa volk is, en je dus vrij makkelijk op verschillende delen van het parcours de renners makkelijk in beeld kunt nemen.
                        Last edited by laavark; 19 oktober 2008, 13:26.
                        Canon
                        http://www.jodeconinck.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door laavark Bekijk bericht
                          Beste Stroedel,

Zoals BlackB@andit al aanhaalt, bestaat er niet iets als "dé" ideale instelling om, in dit geval, cross-renners te fotograferen.
                          Ik fotografeer nu al enkele jaren regelmatig wielrennen en cyclo-cross, en elke wedstrijd vraagt zijn eigen instellingen.
                          - omdat het weer, en dus het licht altijd verschillend is
                          - omdat tijdstip waarop de wedstrijd wordt gereden niet altijd hetzelfde is
                          - omdat de omloop niet altijd dezelfde is (modder=traag, droog=snel)
                          - omdat je de renners ook niet altijd in dezelfde pose wilt fotograferen

Dus, is er maar 1 manier om het te leren ... héél veel wedstrijden bezoeken en zo proefondervindelijk ervaring opdoen.
                          En ... snuffel eens rond, o.a. op dit forum, naar foto's van anderen en kijk welke instellingen zij gebruikt hebben. Toeval wil dat ik gisteren ook in Lebbeke was ... hier vind je het resultaat : klik
                          Lebbeke is een ideale cross omdat er meestal geen massa volk is, en je dus vrij makkelijk op verschillende delen van het parcours de renners makkelijk in beeld kunt nemen.
                          Was inderdaad zeeeer leerrijk...
                          Jouw foto's zijn knap !
                          Resultaat te vinden in volgend album !

Comment

Ik werk meestal op diafragmavoorkeur en ALTIJD met externe flits.
                            Renners hebben meestal een helm en een zonnebril op en daardoor heb je snel donkere gezichten. Niet alleen tijdens crossen maar ook tijdens wegwedstrijden is het dan heel interessant om te kunnen invulflitsen. Zelf in putje zomer.

Ik gebruik ook enkel mijn 24-105 L om naar de koers te gaan. Hoewel veel collega koersfotografen meestal lenzen met groot zoombereik gebruiken zie ik daar dikwijls het nut niet van in. De meeste van mijn foto's worden getrokken tussen de 50 en 70mm.
                            Koersfoto's maken op 200 mm geeft wel heel mooie resultaten maar door het vele volk aan de kant van de weg / veld is dat niet altijd evident.

En natuurlijk: oefenen, oefenen, oefenen,...

Succes

Comment

Working...
                            X