Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto nemen zonder Flits

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto nemen zonder Flits

Hier is de foto

Binnenkort zou ik met mijn Canon EOS400D met object EF-S 18-55mm foto's willen nemen in de Opera. Hoe kan ik het best mijn toestel instellen? Ik zou wel foto's willen nemen zonder flits.

Ik hoor het wel

Groeten
    Last edited by jopeno; 22 oktober 2008, 15:36.

Re: Foto nemen zonder Flits

Hoge ISO.
    De 18-55 is niet zo lichtsterk (5,6 op 55mm als ik me niet vergis)
    Een 2.8 objectief laat dus 4x meer licht door bij eenzelfde sluitertijd. Dus je iso moet dus omhoog.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Een 50/1.8 objectief en camera op iso 1600 en je zal al heel wat kunnen doen.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Beste,

Ik denk dat dat niet te doen is eerlijk gezegd. Ik heb die kitlens ook en die is niet echt lichtsterk te noemen. Met statief en lange sluitertijd mss nog te doen, maar zo statisch is opera nu ook weer niet hé

Probeer met ISO op 800, desnoods 1600 en je sluitertijd zo lang mogelijk, afhankelijk van brandpuntafstand, zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt natuurlijk. Groot diafragma maar ja dan is de scherptediepte beperkt.

Goedkope oplossing is de canon 50mm 1.8, ik denk dat je die al hebt vanaf 84 € en die is zeer lichtsterk, superlensje. Je zit dan wel vast op 50mm want geen zoom...

Mvg
        Moa

Comment

Volgens mij zal je zowizo met 50mm flink tekort komen.
          Een 70-200 is veel beter geschik hiervoor maar ook veel duurder. Denk best nog even doorsparen.
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

TS wil met z'n 18-55 foto's nemen in de nabije toekomst, dus is de 50mm volgens mij een goed en budgetvriendelijk alternatief. Een 70-200 F2.8, F4 al dan niet IS kost veelvouden meer.

Mvg
            Moa

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jopeno Bekijk bericht
              Binnenkort zou ik met mijn Canon EOS400D met object EF-S 18-55mm foto's willen nemen in de Opera. Hoe kan ik het best mijn toestel instellen? Ik zou wel foto's willen nemen zonder flits.
              toestel om M stand zetten
              ISO op 1600
              sluitertijd op 1/80 (of 1/100 als je geen al te vaste hand hebt)
              draai lens naar 18 mm stand en draai dan diafragma helemaal open (f/3.5) (op die manier zal altijd de grootste lensopening gebruikt worden, ook als je eens naar 55mm zoomt en terug)
              en dan hopen dat er genoeg licht is ...
              in de opera bij elke foto op je lichtmeter letten: als hij boven de 0 uitkomt, kan je dit compenseren door diafragma wat dicht te draaien. (Av-knopje + draaiwiel)
              Het merendeel van de foto's zal waarschijnlijk nog onderbelicht zijn; die kan je in de nabewerking in zekere mate nog wat optrekken.
              Succes en veel plezier! Het uiterste uit je materiaal proberen te halen is altijd fun :-)
              blog

Comment

Raar dat er nog niemand aangeraden heeft van in RAW te werken. Dus zal ik het maar doen:
                je werkt best in RAW, dat geeft je wat meer belichtingsspeelruimte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moa Bekijk bericht
                  TS wil met z'n 18-55 foto's nemen in de nabije toekomst, dus is de 50mm volgens mij een goed en budgetvriendelijk alternatief. Een 70-200 F2.8, F4 al dan niet IS kost veelvouden meer.

Mvg
                  Moa
                  Dat zeg ik ook maar heb je al eens een operazaal door een 50mm bekeken?
                  Vandaar mijn opmerking dat dat veel te kort is.
                  Je kan ook voetbal fotograferen, vanuit de tribune, met een 18-55 en je zal dan wel kunnen zien of er al dan niet veel toeschouwers zullen zijn maar of je veel acties op het veld zal kunnen vastleggen betwijfel ik.

Wat nut heeft het om middelen om meer licht te krijgen aan te halen als het bereik van de lens verkeerd zit.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Rest er nog maar 1 zaak dat niet aangehaald is: met noise ninja wint ge nog een extra stop.

Samengevat:
                    - RAW + biblelabs pro + noise ninja
                    - ISO 800 evtl 1600
                    - Monopoot ipv statief als ge een beetje wilt kunnen rondlopen.
                    - fototoestel op continu schieten zetten. De eerste keer dat ge op het knoppeke druk beweegt je hand harder en heb je dus meer kans op bewegingsonscherpte.
                    - Belichting manueel doen. Door de heel specifieke belichting (zwarte achtergronden met spotbelichting) geraakt het toestel vaak misleid.
                    Meestal moet je de belichting niet vaak veranderen. Wel in het oog houden af en toe natuurlijk.
                    - Eventueel lichtjes onderbelichten. Een te donkere foto is minder erg dan een onscherpe foto en je hebt minder kans op uitgebrande plekken door de spotbelichting.

De 400D kan is een geschikt toestel voor zulke opdracht, maar je lens is een enorm beperkende factor. Als die lens effectief maar 5,6 heeft zoals hiervoor geschreven gaat het wel vreet moeilijk worden. Ge mist sowieso tele. En 5,6 op 55mm is wel heel beperkt in lichtsterkte.

De closeup fotos (laatste in reeks) in onderstaande set zijn getrokken met een 400D (ISO 800) zoals hierboven samengevat. De lens was wel een 70-200/2.8. De overzichtsfotos (eerst in reeks) zijn getrokken met een 10D en lens 28-105/3,5-4-5 (ISO 800)

http://www.flickr.com/photos/shardan...7605422537121/

Hetgeen je waarschijnlijk eruit kan halen is wat je ziet op de overzichtsfotos.
                    Sukses ermee!
                    Last edited by top; 14 oktober 2008, 01:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht
                      toestel om M stand zetten
                      ISO op 1600
                      sluitertijd op 1/80 (of 1/100 als je geen al te vaste hand hebt)))
                      Gewoon het licht meten en die waardes instellen lijkt mij verstandiger. Je weet anmelijk helemaal niet hoe licht cq donker het daar is.

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht
                      draai lens naar 18 mm stand en draai dan diafragma helemaal open (f/3.5) (op die manier zal altijd de grootste lensopening gebruikt worden, ook als je eens naar 55mm zoomt en terug))
                      Als je camera op M staat wordt gewoon het diafragma gebruikt wat je insteld, als de lens dat aankan. Als je 3.5 insteld en je zoomt in dan loopt het eht terug naar de waarde, die bij 55mm hoort.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Gewoon het licht meten en die waardes instellen lijkt mij verstandiger. Je weet anmelijk helemaal niet hoe licht cq donker het daar is.
                        klopt, maar ik zou dan persoonlijk de voorkeur geven aan diafragma kleiner kiezen ipv sluitertijd aan te passen, aangezien je dan dichter bij de sweet spot van de 18-55 komt.

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Als je camera op M staat wordt gewoon het diafragma gebruikt wat je insteld, als de lens dat aankan. Als je 3.5 insteld en je zoomt in dan loopt het eht terug naar de waarde, die bij 55mm hoort.
                        Ook juist, maar op 55 mm kan de lens max f/5.6 aan. Als je dan naar 18 mm zoomt, blijft die op f/5.6 staan. Normaal zou dit het gewenste gedrag zijn, maar in deze omstandigheden niet; je kan op 18 mm immers nog een dikke stop meer licht binnenhalen (f/3.5)

Mijn tips zijn gegeven op basis van foto's die ik onlangs in een theater maakte. Die zijn gemaakt met de 50/1.8 op f/2.0, toestel op iso1600 en sluitertijd 1/80. Alles hangt van het beschikbare licht af natuurlijk, maar ik verwacht dus dat de foto's met het diafragma van de 18-55 helemaal open nog altijd onderbelicht gaan zijn.
                        blog

Comment

Ik vraag me wel af of het te doen is tijdens de operavoorstelling foto's te nemen, vermoed dat de andere toechouwers het niet echt gaan apprecieren, vooral tijdens belangrijke passages en aria's, toestel maakt waarschijnlijk teveel kabaal tijdens het fotograferen, ben wel nieuwsgierig naar de reacties en resultaten.
                          In ieder geval succes.
                          350D, Sigma 18-200mm, 50mm f1.8, EX380
                          http://www.flickr.com/photos/26621328@N05/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jopeno Bekijk bericht

Ik hoor het wel

Groeten
                            Ik vermoed dat je met 1 foto thuiskomt..... na de eerste klik zullen je buren je er wel op wijzen dat ze niet zijn gediend van die herrie.
                            Dat is onder andere de reden waarom ik ook met compact en hybride toestellen fotografeer.
                            Wanneer ik het theater bezoek heb ik een Fjui F31 en een S100FS bij me. Geruisloze apparaten

Comment

Volgende week moet ik foto's gaan maken van een danshow in een zaal.
                              Waarschijnlijk ga ik m'n Tamron 28-75 2.8 hiervoor gebruiken.
                              Zou ik diafragma 2.8 gebruiken of iets dichtdraaien.

Veel mensen gebruiken de M_stand voor deze situatie.
                              Waarom niet de S-stand gebruiken?
                              Hoe sluitertijd afstellen afhankelijk van brandpuntafstand?

MVG,
                              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Working...
                              X