Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lange shuttertijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lange shuttertijd

Hallo allemaal, ik was vandaag vanplan om een foto te trekken waarbij een bal van de trappen rolt.
    Met natuurlijk een lange shuttertijd zodat je ziet welke weg de bal aflegt.
    Maar wanneer ik dan shoot zie ik enkel een lichte gele streep (t'is ne gele bal), precies of er een geest voorbij is gekomen.
    Weet er iemand hoe het komt dat diene bal dan bijna onzichtbaar is?

ik heb shuttertijd 2" gebruikt.
    "Moest iedereen elkaar zo graag zien, zoals ze mij graag zien, dan zou de wereld een veel betere plaats zijn." Muhammed Ali
    VePix.be is the place to be :-D.

Re: lange shuttertijd

Veel verstand heb ik er niet van, maar als je de bal ergens langs het traject wil zichtbaar maken, dan zul je moeten flitsen vermoed ik. Als ik me niet vergis kun je meestal kiezen wanneer je flitst bij een lange belichting: aan het begin, of op het einde(tweede gordijn).
    Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik#7 Bekijk bericht
      Maar wanneer ik dan shoot zie ik enkel een lichte gele streep (t'is ne gele bal), .
      Weet er iemand hoe het komt dat diene bal dan bijna onzichtbaar is?

ik heb shuttertijd 2" gebruikt.
      Die gele streep is het pad dat de bal gedurende 2 sekonden heeft doorlopen, wil je de bal ook nog zichtbaar maken, zul je inderdaad moeten gaan flitsen, het mooiste is waarschijnlijk als je stoboscopisch gaat flitsen, dan zie je de gele streep en een aantal ballen. net zoveel als je de flits laat flitsen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

kan je dat ook doen met een standard flits? en zo ja, hoe stel je dat dan in :s google geeft geen nuttige info. voor 1 keer .
        Moest da niet lukken met een flits zou het dan ook lukken door een of andere straffe lamp er op te zetten, soort van constante flits, maar dan handmatig.

srry voor al die vragen maar kben nogal leergierig op dit vlak .
        "Moest iedereen elkaar zo graag zien, zoals ze mij graag zien, dan zou de wereld een veel betere plaats zijn." Muhammed Ali

Comment

Je krijgt een hele zwakke 'streep' te zien omdat de belichtingstijd (soort integratietijd voor het het effect van de fotonen van je bal die op de sensor terechtkomen) per positie van de bal te kort is in vergelijking met die van de omgeving (die statisch is en veeeeeel meer integratietijd krijgt). Voor het beste effect gebeurt dit soort van 'motion fotografie' dan ook meestal met een donkere achtergrond.

Door stroboscopisch te verlichten bevries je de beweging (en de omgeving) op regelmatige tijdstippen waardoor beide evenveel belichtingstijd krijgen (en de omgeving niet overbelicht wordt m.a.w.).
          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
          And why do we fall, Bruce?

Comment

kan je dat ook doen met een standard flits
            Met een SB800 kan dat en dat is een standaardflits.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

als je met "standaard flits" de ingebouwde flits bedoelt, dan kan de D80 dat. Wat is jouw model camera? Zoek in de handleiding naar woorden zoals "stroboscope" ...

Alternatief is om heel veel foto's te nemen, en ze achteraf samen te voegen...
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
              Flickr album Homepage

Comment

Kan je eens beschrijven wat je juist wil zien op de foto?

Veel ballen, een volle lijn waar de bal geweest is, een bal in het begin en op het einde met een waas tussen....

Dan kunnen we makkelijker zeggen hoe je het moet doen
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

Comment

ik heb een D40 .

En op die foto zie ik een lichte streep gewoon, en als ik hem 2 keer laat filtsen zie ik op het einde de bal wel goed. Maar voor de rest is het gewoon een geest precies, nauwelijks te zien dus.

Comment

ik heb een D40 .

En op die foto zie ik een lichte streep gewoon, en als ik hem 2 keer laat filtsen zie ik op het einde de bal wel goed. Maar voor de rest is het gewoon een geest precies, nauwelijks te zien dus.
                    Als dat niet zo zou zijn, dan was er iets niet goed.

Comment

Als je 2 seconden sluitertijd gebruikt, dan "ziet" jouw camera de achtergrond op een bepaalde plaats veel langer dan dat hij daar de bal "ziet".

Het is dus logisch dat je bal doorzichtig en wazig wordt. Hoe donkerder je achtergrond, hoe minder hij zal doorschijnen in je bal.
                      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                      Flickr album Homepage

Comment

K, bedankt allemaal voor de reactie's en kzal dan maar een pot verf gaan halen hé

Comment

Zeg eens wat je zou willen zien, dan kunnen we misschien helpen.
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

Comment

een bal die duidelijker is en niet alleen zo een lichte streep.

Comment

ergens zo'n goeiekoop klein stroboscoopje gaan kopen

zoiets
                              kost nen euro of 10 denk ik! kan ook helpen

mvg david
                              nikon stuff

Comment

Working...
                              X