Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Buiten event – hard zonlicht hoe pakken jullie het aan?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Buiten event – hard zonlicht hoe pakken jullie het aan?

t was gisteren een heerlijk weertje om buiten te zijn. Maar was het ook een mooi weertje om te fotograferen?

Ik mocht gisteren hondenportretjes gaan fotograferen op een familiedag van de Belgische duitse doggen club.
    Leuk, dat wel. Maar niet gemakkelijk.

Als je de schaduw opzocht was er niet genoeg licht. Ik heb minimaal f7 nodig om de kop van een dog hond min of meer binnen de DOF te krijgen. Liefst nog f9, want twee honden of hond en baasje zitten zelden met hun ogen op dezelfde lijn t.o.v de camera. Het gevolg daarvan is dat je lange sluitertijden krijgt en dat is bij honden ook geen aanrader. Hoge ISO’s kan wel, maar met de D200 heb ik snel ruis in de donkere partijen (en die hebben honden veel).

In de zon was het licht heel hard. Felle schaduwen en veel gesloten ogen tot gevolg. Ook al laat ik de ogen sluiten en dan tellen tot 3 -> ogen terug open. Inflitsen met de SB800 op hi-sync gaat wel, maar als de afstand tot het onderwerp wat groter word red de flits dat niet meer. Off camera zou je dan denken, maar met de flits op SU4 kan ik maar tot 1/250 sec. (ge-trigered met oude Metz die 1/16 man kan). CLS lukt niet. De pop-up us niet krachtig genoeg om in fel licht de SB800 aan te sturen.

Wat zouden jullie doen in deze omstandigheden?
    Is het maken / kopen van een Mega groot diffuserscherm een optie? Het moet groot zijn vanwege de omvang van de honden en omdat ze net gaan zitten waar het niet moet…

Thanks voor de tips!
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Re: Buiten event – hard zonlicht hoe pakken jullie het aan?

inflitsen met softbox, diffusscherm is goed, maar dan heb je al een assistent nodig

D200 is zeer goed tot minstens ISO800 . Als je scherpstelt op de ogen van de hond, heb je volgens mij al genoeg met 5.6, en heb je geen volle 8 nodig.

Op welke afstand werk je dat de SB800 niet ver genoeg draagt? welke richting tov de zon? 'k stel me toch vragen bij je opzet. in princiepe zou je met weer als gisteren perfect ingeflitste tegenlichtportretjes van die honden moeten kunnen maken.

Als je toch off camera wilt flitsen op de lange afstand, is een RF trigger de enige oplossing in volle zon. Een pocketwizzard als het betrouwbaar moet, ebay-triggers als het goedkoop moet

Comment

ISO 800 Hmmm, dan heb ik niet zo'n goeie D200. Ik durf zelden boven de 400 gaan. Zeker niet als er veel donkere tonen in de foto zitten.

Waarom ik f/7.1 - f/9 verkies: De kop van een D Dog is circa 35 a 40 cm lang. De ogen zitten ongeveer in het midden. Ik heb dus ca 20 cm DOF naar voor toe nodig wil ik de neus ook aanvaardbaar scherp hebben. ’t Gaat hier over woefkes die gemiddeld even groot of net iets groter zijn dan een Shetlandpony.

Voor enkel een kopstudie zit ik met 85mm nog vrij kort bij de hond (enkele meters) en lukt het inflitsen met de SB800 op de camera vrij goed.

Maar als ik de volledige hond er op wil, of hond en baasje, moet ik te ver achteruit (ne meter of 4-5 en dan gaf de SB800 op zijn display regelmatig - 3 EV aan...

'S morgens heb ik de SB even getest op SU4 en door een plu. Het "oog" was naar de camera gericht waarop een Metz 44 AF stond op 1/16 (buiten full de enige man stand. Op TTL werk ze niet). De zon kwam dan van rechts achter mij.

Ik heb uiteindelijk een grote Lastolite reflector geplaatst tegen een statief (geen assistent). Maar omdat de honden nooit exact op dezelfde plaats gaan zitten en soms dus te ver van de reflector (Nog veel baasjes hebben nauwelijks iets te zeggen aan hun viervoeter en ’t is ook een ras dat snel uit het lood is geslagen door vreemde zaken als bv de reflector) is de invloed daarvan minimaal.

Ik dacht als ik iets kan fabriceren als een lastolite skylite of Sunswap van 2x2 m difusermateriaal, dan moet je toch een redelijke grote schaduw kunnen leggen met een minimum aan lichtverlies.
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

een sun swatter gebruiken..
        poof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
          ISO 800 Hmmm, dan heb ik niet zo'n goeie D200. Ik durf zelden boven de 400 gaan. Zeker niet als er veel donkere tonen in de foto zitten.
          je mag wel niet onderbelichten, he want dat is eenrichtingsverkeer naar ruisrijke beelden... maar zelf als je correct belicht hebt, en je denkt ruis te zien op de foto op je scherm moet je eens naar je prints kijken, die vallen doorgaans beter mee dan je scherm. Met mijn D200 ging ik vroeger vaak tot ISO1600 voor sportfoto's, de ruis had iets weg van "korrel" en vond ik vaak een artistieke "plus" maar ik kan me inbeelden dat je bij die hondeportretten net niets van ruis wilt zien.

Comment

Als de zon achter je zit, dan moet de ingebouwde CLS flitsen opboksen tegen een wel heel grote lichtbron. Misschien gaat het beter als de zon VOOR je zit?

En als je de foto's in de buurt van een grote witte muur trekt, heb je misschien een "prefab" reflector, hoewel ik niks durf zeggen over de kwaliteit van het licht?
            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
            Flickr album Homepage

Comment

Working...
            X