ik werk met nikon D80 , ik werkte vroeger met photoshop cs3 ,ik fotografeer altijd in raw jpeg ,dus er kwamen altijd twee foto's op ,als ik ze dowlode naar de pc van mijn kaartje, de rawfoto's hadden boven en beneden een zwart bandje, zal wel bekent zijn , nu heb ik alleen maar photoshop 8 meer en die foto's komen er niet meer op, enkel een kadertje, de jpeg wel dus, maar één photo meer , komt dat door die photshop 8
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
foto's in raw
Collapse
X
-
-
Re: foto's in raw
Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk berichtik werk met nikon D80 , ik werkte vroeger met photoshop cs3 ,ik fotografeer altijd in raw jpeg ,dus er kwamen altijd twee foto's op ,als ik ze dowlode naar de pc van mijn kaartje, de rawfoto's hadden boven en beneden een zwart bandje, zal wel bekent zijn , nu heb ik alleen maar photoshop 8 meer en die foto's komen er niet meer op, enkel een kadertje, de jpeg wel dus, maar één photo meer , komt dat door die photshop 8
De versie van Camera Raw in je photoshop kan te oud zijn om de RAW kennen, daar waar er in CS3 een recentere versie van ACR zat., nu kan je dit wel verhelpen door er manueel een recente versie in te plaatsen.
MVG, JeffNever argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
-
Ik vrees dat dat niet gaat lukken: de bruikbare camera raw plug-ins zijn immers beperkt:
- versie 2.x enkel voor CS
- versie 3.x enkel voor CS2
- versie 4.x enkel voor CS3
Als ik me nog goed herinner uit een recent verleden gebruikten de Nikon D70 en de D70S andere raw convertors, waarbij die van de D70S al niet meer compatibel was met CS
Gevolg: om de *.nef bestanden van een D80 te openen heb je een raw convertor nodig die niet meer compatibel is met CS (PS8). Oplossing: download de gratis DNG convertor van Adobe, zet je D80 *.nef bestanden om naar DNG.
Nadien kan je die *.dng bestanden openen in de raw convertor van CS. Als je toch je originele *.nef wil behouden kan je tijdens de omzetting naar dng ervoor kiezen het originele camera raw bestand in te kapselen in je dng ("embedded raw").
Ik kan het gebruik van DNG alleen maar aanbevelen, omdat je daardoor je camera raw bestanden omzet naar een (naar mijn mening) veilig archiveerbaar bestandsformaat. (stel je koopt je morgen een D700, die OOK *.nef bestandjes aflevert. Maar voor welke *.nef bestanden heb je nu welke convertor nodig? En welke versie van je geliefde Photoshop? Al die vragen omzeil je door om te zetten naar dng.)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ppx Bekijk berichtIk vrees dat dat niet gaat lukken: de bruikbare camera raw plug-ins zijn immers beperkt:
- versie 2.x enkel voor CS
- versie 3.x enkel voor CS2
- versie 4.x enkel voor CS3
Als ik me nog goed herinner uit een recent verleden gebruikten de Nikon D70 en de D70S andere raw convertors, waarbij die van de D70S al niet meer compatibel was met CS
Gevolg: om de *.nef bestanden van een D80 te openen heb je een raw convertor nodig die niet meer compatibel is met CS (PS8). Oplossing: download de gratis DNG convertor van Adobe, zet je D80 *.nef bestanden om naar DNG.
Nadien kan je die *.dng bestanden openen in de raw convertor van CS. Als je toch je originele *.nef wil behouden kan je tijdens de omzetting naar dng ervoor kiezen het originele camera raw bestand in te kapselen in je dng ("embedded raw").
Ik kan het gebruik van DNG alleen maar aanbevelen, omdat je daardoor je camera raw bestanden omzet naar een (naar mijn mening) veilig archiveerbaar bestandsformaat. (stel je koopt je morgen een D700, die OOK *.nef bestandjes aflevert. Maar voor welke *.nef bestanden heb je nu welke convertor nodig? En welke versie van je geliefde Photoshop? Al die vragen omzeil je door om te zetten naar dng.)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk berichtMaar op mijn andere pc heb ik cs3 staan en daar openen de nef bestanden wel
Om dus heel concreet te antwoorden op uw vraag uit de allereerste post: ja, het komt door die "photoshop 8".
Comment
Comment