Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

low - en high key fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• low - en high key fotograferen

hallo,

ik ben nieuw in fotografie. Ik ben momenteel veel aan het lezen, maar er zijn zoveel zaken die ik zou willen kunnen, maar soms niet weet waar ik moet beginnen. Ik zag bijvoorbeeld deze foto op een blog: http://www.chromasia.com/images/hi_key_rho_b.jpg
    ik weet dat dit een high key foto is, maar ik vraag me echt af hoe deze kan gemaakt worden. Is dat met fotoshop gemaakt? kan men een dergelijke foto onmiddellijk trekken? Indien ja, hoe doet men dat?

Kortweg ik zou graag de technische aspecten willen kennen om een high key en low key foto te maken. Kan er iemand mij helpen?

Re: low - en high key fotograferen

de foto is nu niet te zien (afin, ik kan hem althans nu niet zien)

high key en low key fotografeer je in de eerste plaats in de camera, maar net zoals met elke goede foto kan je het beeld sterker maken in photoshop. een slechte foto ga je niet kunnen goed maken.

voor een high key heb je dus een witte achtergrond nodig, en een model met bleke huid, blond (of grijs haar in witte kleren.

een perfecte opstelling van je belichting en lichtmeting is noodzakelijk, je kan flirten met overbelichting zonder over te belichten, maar "den truuk" is om de achtergrond ne stop of twee te gaan overbelichten zodat die witter is dan de witte kledij, bleke huid, blond/grijs haar van je model.

Low key is net tegenovergestelde: zwarte achtergrond, en zwarte kledij, bij voorkeur met een negerin met zwart haar: met je studiobelichting zorg je dat je het zwart op zwart goed ziet. Uiteraard bij low key je achtergrond niet belichten en voorkom dat je andere flitsers indirect je achtergrond belichten

P.S. ik verwacht niet met een simple reply op een simpele vraag alle geheimen van low-key, high-key uit de doeken te hebben gedaan .. enkel je een richting gegeven te hebben om zelf te experimenteren in de studio.

Comment

danku voor uw reactie

Comment

http://www.google.be/search?hl=nl&q=...high+key&meta=

lang leve google
        bij de eerste link kan je een duidelijk schema vinden (onderaan de pagina), en zoals momentopname zegt, zelf experimenteren is de boodschap, er bestaat geen gouden regel, enkel wel tips
        www.scalle.be/blog

Comment

Nou, je hebt echt geen studio nodig hoor. Wel veel licht, én de juiste belichting. wat goed werkt, is zo belichten dat de ogen correct belicht zijn van in de camera. Onderstaande foto is enkel qua belichting wat naar beneden gehaald. Hiervan is makkelijk een stevige HK te maken, als je de belichting weer wat opdrijft.

En deze is, geloof het of niet, op de PC twee stops naar beneden gehaald:

Beiden zijn buiten gemaakt en belicht op de ogen, en alleen op de ogen. In de zon zorgt dat ervoor dat alles bleker wordt en dat een niet té donkere achtergrond helemaal verdwijnt. dus het totaalplaatje is dat het merendeel van je foto eigenlijk gewoon geclipped is. en dat geeft hetzelfde effect als een totaal witte achtergrond.
          In een studio kan je dat uiteraard wel allemaal beter controleren.
          ______
          www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            En deze is, geloof het of niet, op de PC twee stops naar beneden gehaald:
            Blijkbaar heeft zelfs dàt totaal geen zin gehad, want de foto is nog voor een serieus deel lekker vet uitgebrand

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Beiden zijn buiten gemaakt en belicht op de ogen, en alleen op de ogen. In de zon zorgt dat ervoor dat alles bleker wordt en dat een niet té donkere achtergrond helemaal verdwijnt. dus het totaalplaatje is dat het merendeel van je foto eigenlijk gewoon geclipped is. en dat geeft hetzelfde effect als een totaal witte achtergrond.
            In een studio kan je dat uiteraard wel allemaal beter controleren.
            Het totaalplaatje is dat het beeld correct belicht wordt en er in de witte partijen detail blijft zitten! Hetzelfde voor een low-key. Alle zwarte delen in de foto perfect belicht zonder dat er zwarte partijen dichtlopen en niks meer van detail bevatten.
            Alles wat daarbuiten valt is gewoon een slechte poging van een low- of high-key

Mvg,
            Frederic

Comment

Working...
            X