Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

binnenhuis foto's schieten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• binnenhuis foto's schieten

Ik wil binnenhuis foto's schieten maar meestal zijn ze over of onder belicht en in sommige gevallen onscherp en te veel ruis.
    Wie kan me aanraden op welke stand ik het beste foto's kan schieten en wanneer ik -/+ EV moet instellen en de ISO.

Ik maakte op de P stand en -0.3 EV of soms -0.7 EV en ISO 200. Met andere standen ben ik niet zo handig mee. Heb wel paar keer geprobeerd maar soms zijn ze pikdonker en soms helemaal wit. :S. Dit komt misschien doordat ik de diafragma en de sluitertijd niet goed instel.

Wie o wie kan me hiermee helpen. Binnenkort is er een feestje en dan wil ik graag mooie foto's maken. En ik wil geen mislukte foto's hebben.
    Alvast bedankt.

Re: binnenhuis foto's schieten

als je absoluut geen mislukte foto's wil: automatische stand of P-stand.

Als je dat niet wil: afblijven van de EV-compensatie, AV-stand kiezen en zo groot mogelijk diafragma (klein getalleke). is de sluitertijd dan kleiner dan je brandpuntsafstand x 1.6 (Canon) of x 1.5 (Nikon) of x2 (Sony): ISO omhoog, anders krijg je onscherpte door je eigen camerabewegingen.
    Tragere sluitertijden dan pakweg 1/125 kunnen aanleiding geven tot bewegingsonscherpte van je onderwerp (afhankelijk van hoe snel dat beweegt). 1/60 voor een zittende persoon gaat wel.

Verwacht geen wonderen. Als je diafragma bijvoorbeeld vol open 5.6 is, zal je geen sluitertijden halen die snel genoeg zijn voor een donkere dag.

Verder zou het nog helpen moest je eens zeggen welke camera en lens je gebruikt.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Vergget niet dat je ook je ISO-waarde hoger kan instellen dan de 200 die je nu gebruikt. Zelf even uittesten tot waar je een aanvaardbaar ruisniveau krijgt. Of de functie auto-ISO gebruiken (ik weet wel niet of dat bestaat op een D40 maar ik dacht van wel, zie manual D40x p.76).
      Last edited by pol parasol; 12 september 2008, 16:40. Reden: p.76

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        of x2 (Sony).
        Oly, Pana en Leica bedoel je hier natuurlijk.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

als je veel ruis hebt komt het waarschijnlijk door de hoge ISO waarde, je stelt in op ISO 200 maar dit is slechts een voorkeur waarde, je moet ook ISO aut: op off zetten anders trekt de camera zich daar weinig van aan. ik heb mijzelf vroeger hierdoor ook een paar keer laten vangen.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Foto's binnen kunnen last hebben van de lichtmeting : wanneer een venster of deurgat waar veel licht binnenkomt de sluitersnelheid bepaalt, kan de rest donker worden. Omgekeerd kan ook : het interieur staat er netjes op, maar dat venster kan dan een hele bleke plek worden.

De eenvoudigste oplossing is spotmeting toepassen. De iets omslachtigere oplosssing ligt bij HDR : verschillende foto's worden door een programma gecombineerd tot één goeie.

Als je gewoon foto's wil neme van mensen binnenshuis zal je misschien eens met de flits moeten experimenteren...
            The only time you have too much fuel is when you are on fire

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StevenD Bekijk bericht
              Foto's binnen kunnen last hebben van de lichtmeting : wanneer een venster of deurgat waar veel licht binnenkomt de sluitersnelheid bepaalt, kan de rest donker worden..
              Wel even juist stellen, de lichtmeter heeft er totaal geen probleem mee, doet gewoon z'n werk(18% grijs), maar de fotofraaf, die er niet goed mee kan werken, die heeft er een probleem mee.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Oly, Pana en Leica bedoel je hier natuurlijk.
                Mijn welgemeende excuses voor dit erreur.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Working...
                X