Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spiegel manueel kantelen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• spiegel manueel kantelen

Beste,

ik had graag geweten hoe ik de spiegel van mijn fototoestel manueel kan kantelen.

Wie kan me dit uitleggen.

Canon 400D.

groetjes, Mimike

Re: spiegel manueel kantelen

Kan je even verduidelijken waarom je dit zou willen doen
    Ik kan zo direct niet bedenken wat het nut hiervan zou kunnen zijn.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Google:
      Jump naar laatste tabblad, Custom settings, instelling 7...

Om te reinigen staat het ergens anders, maar dat zie je ook gewoon op het tabblad zelf..

Comment

Als het om te reinigen is maak dat je batterij goed opgeladen is anders klapt hij dicht bij lege batterij

mvg duindistel
        Last edited by Duindistel; 7 september 2008, 17:52.

Comment

Beste,

Bedankt voor jullie informatie, maar ik probeer te verduidelijken wat ik tracht te bereiken.

Bij het maken van portretfoto's vind ik dat de gefotografeerde persoon niet scherp genoeg wordt afgebeeld. Ik maak foto's uit de hand, niet op statief.

In de handleiding van het fototoestel staat vermeld dat het mogelijk is om de spiegel eerst te doen kantelen waardoor het fototoestel stabieler in de hand komt te liggen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

mvg, Mimike

Comment

Je wil dus Mirror Lock Up gebruiken.
            Die functie gebruik je best als de camera op een statief staat, want met een opgeklapte spiegel zie je niets meer door de zoeker. Wel met Live-View, want daarvoor moet de spiegel dan weer opgeklapt worden om beeld te krijgen, maar dan is de autofocus weer een probleem (bij de ene camera werkt die dan niet, tenzij je de spiegel tijdelijk laat opklappen, bij andere camera's gebruiken ze AF die op contrasten werkt, maar die is minder snel en minder nauwkeurig).

Bij mirror lock up gebruik je meestal de timer-functie, je stelt dan scherp, en drukt de ontspanknop volledig in. Dan klapt de spiegel naar boven, en enkele seconden later (naargelang de gekozen functie van de timer) zal het sluitergordijn open gaan om de sensor te belichten.
            Je kan ook met een afstandsbediening werken, dan druk je op de ontspanknop (of afstandsbediening) om de spiegel op te klappen, en op de afstandsbediening om de sluiter te openen (je kan dan ook op de ontspanknop drukken, maar dan beweegt de camera weer).

Voor modelfotografie is mirror lock up geen goede optie...

Die functie is bijvoorbeeld bij nachtfotografie heel interessant.

Als de portretfoto's niet scherp genoeg zijn, dan maak je waarschijnlijk ergens een fout, op een verkeerd punt scherpstellen, te lange sluitertijd (te weinig licht, te lage iso, diafragma te ver dicht...), maar ook met het diafragma te ver open heb je dan weer problemen met een te kleine scherptediepte en te weinig scherpte doordat het gebruikte objectief gewoon niet scherper is met het diafragma volledig open. Met een te hoge iso krijg je ook minder scherpte. En met het diafragma te ver dicht krijg je dan weer minder scherpte door de diffractie (boven f13 wordt de foto daardoor minder scherp).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X