Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe is dit gedaan?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: hoe is dit gedaan?

Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
    En wat wist de fotograaf te vertellen ?

PS : de achterlichten afkoppelen zijn maar een paar stekkers in de koffer losmaken of zelfs gewoon een paar zekeringen uit de zekeringkast trekken.
    Is allemaal niet zoveel moeite als je zo'n foto wilt maken.
    Ik heb hier nog geen antwoord over gehad, moet wel zeggen dat mijn mailserver tijdelijk down is waardoor al men mails zich opstapelen om te ontvangen zodra ik het weet, post ik het hier wel
    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

Comment

Volgens mij is de foto als volgt gemaakt:

Foto 1: auto die komt aangereden (lange sluitertijd) -> geeft de licht strepen
      Foto 2: de auto die stil staat genomen met flits + eventueel een omnibounce.
      Foto ...: Vervolgens zijn er nog enkele foto gemaakt voor de achtergrond (licht HDR effect).

Dit alles van op een statief en nadien alles in photoshop op en door elkaar gooien.
      ... see the ART not the TOOL ...

Comment

Als er voor deze foto een flits gebruikt is, dan denk ik eerder dat er daar een complete flitsset stond. Als je optimaal geplaatst is, dan is het mogelijk om zo weinig mogelijk reflecties van de flits te krijgen op de auto. Als er dan nog ergens een vlekje overblijft, dan is dat wel weg te shoppen.

De foto zal ook niet zo uit de camera gekomen zijn, daar is achteraf nog flink aan gewerkt.

Er is dus zeker gewerkt met een lange sluitertijd, en op het eind, als de auto stil stond, is er geflitst. De flits(set) kan ook handmatig getriggerd zijn op het juiste ogenblik.
        Het is alleen niet zo gemakkelijk om de belichting juist te krijgen, maar de flitssterkte kan al wel bepaald worden als de auto op die plaats geparkeerd staat. Dan komt het er wel op aan om verder alle instellingen juist te krijgen voor het juiste effect, het zal dus wel een tijdje geduurd hebben om die ene foto zo goed mogelijk te krijgen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

En waarom zou de wagen moeten gestopt zijn?
          Er is gewoon geflitst op het tweede gordijn
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

met enkel flitsen op tweede gordijn denk ik dat het aandeel van de achtergrond achter de wagen meer zou meespelen. Hoe meer ik erover nadenk denk ik dat er twee foto's zijn gemaakt: een met lange sluitertijd waar de wagen reed, en ik denk dat het aandeel van de rode achterlichten in deze foto dan defacto heel miniem zou zijn. op het einde van die eerste foto is er geflitst geweest, mogelijks is de wagen even te vroeg gestopt (vertraagd) en terug doorgereden op vraag van de fotograaf zodat je een "ghost" van die wagen kan zien achter de wagen. op einde is de wagen gestopt en geflitst met de flitsset.

Maar ik begin te denken dat er een tweede foto werd gemaakt zonder beweging: de wagen stil met lichten aan, geflitst met de flitsset. In Photoshop zijn dan de twee foto's gemengd met bv. een lagenmasker. Dit zou kunnen verklaren dat het linkerkoplicht van de wagen (rechts in beeld) maar een beperkte streep trekt in de wagen. Ik denk zelf dat er verschillende diafragma's bij gemoeid zijn om geen stervormige highlights te krijgen bij bv. de koplampen en toch genoeg scherptediepte voor de hele wagen en de hele locatie scherp te krijgen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
              Volgens mij is de foto als volgt gemaakt:

Foto 1: auto die komt aangereden (lange sluitertijd) -> geeft de licht strepen
              Foto 2: de auto die stil staat genomen met flits + eventueel een omnibounce.
              Foto ...: Vervolgens zijn er nog enkele foto gemaakt voor de achtergrond (licht HDR effect).

Dit alles van op een statief en nadien alles in photoshop op en door elkaar gooien.
              Waartoe zou die HDR-foto nog moeten dienen...?? Als je een foto maakt met een lange sluitertijd, wees dan maar zeker dat die tunnel overal goed uitgelicht zal zijn. Het effect dat je ziet is volgens mij bekomen in de nabewerking middels een goed gebruik van dodgen en burnen.

Mvg,
              Frederic

Comment

Zonder serieuze nabewerking krijg je deze foto niet voor mekaar. Hier kwamen twee foto's aan te pas (te zien aan de linkerkoplamp waarvan de straal niet door de auto heenloopt) met achteraf een stevig potje dodgen en burnen. Technisch best geslaagd maar dat monster van 200 pk maakt door de vervorming niet echt indruk vind ik. De rest van de foto vind ik persoonlijk ook te donker, doet te veel aan een of andere game denken vind ik.

Comment

Dat de achterlichten niet te zien zijn kan ook komen door dat zoals hier gezegt de auto stil stond en de voet van het rempedaal was

Comment

Working...
                  X