Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grooooote groepsfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grooooote groepsfoto's

    ik ben gevraagd om een een groepsfoto te maken van 50 personen.

    qua techniek zie ik het nog zitten maar heeft iemand tips om zoeen grote groep deftig op te stellen?

    allemaal achter elkaar en trapsgewijs laten omhoog gaan zover geraakte ik tot nogtoe maar waar ze laten opstaan? iets dat niet teveel sleepwerk veroorzaakt het is in de feestzaal dat het moet gebeuren.

    ik heb ooit vanbovenuit getrokken maar toen stond ik op een verdiep van ongeveer 5 meter.
    heeft iemand dat al binnen gedaan en hoe hoog moet je dan gaan?
    alle tips zijn welkom
    Erwin
    D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

  • #2
    Re: grooooote groepsfoto's

    neem tweemaal een opname van de helft en voeg die later samen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: grooooote groepsfoto's

      Een deel dat geknield zit, daarachter een deel dat op een stoel zit, daarachter de rest die gewoon rechtstaat? Als je er dan nog niet komt, kan je nog steeds een rij toevoegen met mensen die op een bierbak staan of op een stoel staan. Ok, het is misschien niet erg creatief, maar het werkt
      Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

      Comment


      • #4
        Re: grooooote groepsfoto's

        mijn grootste is rond de 2000 mensen :-)

        de key is gewoon, hoe meer mensen hoe hoger dat je moet gaan staan..

        voor een 50-tal mensen is het nog makkelijk te doen met een klein verhoogje of een trapladder.. miss dat je banken ofzo ter beschikking hebt.. dan kan je ze in hoogte zetten..

        je maakt idd gewoon rijen.. op de grond zitten, geknield erachter, staand erachter, staand ertussen nog een rij erachter op een bank...

        hangt allemaal af van de breedte en de ruimte die je hebt..
        poof

        Comment


        • #5
          Re: grooooote groepsfoto's

          Als je dat nog niet weet: zorg dat je weet hoe die feestzaal eruit ziet.
          Daar zie je misschien dingen die je kunnen helpen (een trap bv).
          Dan hoeven de dingen die kunnen tegenvallen (een laag plafond, kroonluchters die lelijk in de weg kunnen hangen, ...) je op het moment zelf niet in paniek te brengen.
          En als het weer meevalt heb je buiten misschien ook nog extra mogelijkheden.
          Maar 50 man - dat gaat nog wel.

          Nog een tip: ik zeg altijd 'als je mij niet ziet zie ik jou ook niet, en sta je er dus niet op', want er zijn heel wat mensen die graag wegkruipen (en achteraf zeer verbaasd zijn dat ze niet op de foto staan...).

          Comment


          • #6
            Re: grooooote groepsfoto's

            Het fotograferen van grote groepen is lastiger dan je in eerste instantie zou denken. De simpele dingen kan je zelf wel bedenken zoals de kleintjes voorin plaatsen, etc. Wat mij achteraf opviel in mijn groepsfoto's, is dat er altijd een aantal erop staan met de ogen dicht. Dit los ik tegenwoordig op door iedereen eerst de ogen te laten sluiten, aftellen tot 3 (drie), ogen open, halve seconde wachten en afdrukken. Je zult verbaasd staan van het resultaat. Dit moet je wel eerst afspreken met de groep en uitleggen waarvoor je het doet. Het kost even meer moeite, maar het resultaat mag er zijn.
            Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
            http://www.flickr.com/photos/dollias/

            Comment


            • #7
              Re: grooooote groepsfoto's

              Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht
              Het fotograferen van grote groepen is lastiger dan je in eerste instantie zou denken. De simpele dingen kan je zelf wel bedenken zoals de kleintjes voorin plaatsen, etc. Wat mij achteraf opviel in mijn groepsfoto's, is dat er altijd een aantal erop staan met de ogen dicht. Dit los ik tegenwoordig op door iedereen eerst de ogen te laten sluiten, aftellen tot 3 (drie), ogen open, halve seconde wachten en afdrukken. Je zult verbaasd staan van het resultaat. Dit moet je wel eerst afspreken met de groep en uitleggen waarvoor je het doet. Het kost even meer moeite, maar het resultaat mag er zijn.
              Een zeer goede tip.
              mvg
              Antoine

              Comment


              • #8
                Re: grooooote groepsfoto's

                Deze ziet er op 40x60cm heel goed uit:


                Ze hadden mij gevraagd om die avond foto's te maken, maar van een groepsfoto was er niets gezegd...

                In die zaal was er niet veel licht, en daarom heb ik de 580EX moeten gebruiken. De lens die ik toen gebruikt heb was de 17-40 f4 L, en om wat overzicht te krijgen stond ik op een stoel (improviseren is soms wel nodig, een trapladder zou beter geweest zijn).


                Buiten gaat het meestal wel gemakkelijker:

                Zeker als er een trap is waar je iedereen op kan laten staan.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: grooooote groepsfoto's

                  En aan de hand van welke lens/diafragma je gebruikt moet je de mensen niet in een rechte lijn zetten maar in een kromme.

                  Als ze in een rechte lijn staan en je focust op de middenste, vallen de buitenste mensen (rechts en links ) soms buiten de DOF.

                  Je kan dit wat opvangen door het diafragma toe te draaien maar dikwijls volstaat dit niet bij een grote groep.

                  Met een stuk touw is dit gemakkelijk te verwezelijken.
                  Groetjes
                  ----JO

                  Comment


                  • #10
                    Re: grooooote groepsfoto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht
                    Het fotograferen van grote groepen is lastiger dan je in eerste instantie zou denken. De simpele dingen kan je zelf wel bedenken zoals de kleintjes voorin plaatsen, etc. Wat mij achteraf opviel in mijn groepsfoto's, is dat er altijd een aantal erop staan met de ogen dicht. Dit los ik tegenwoordig op door iedereen eerst de ogen te laten sluiten, aftellen tot 3 (drie), ogen open, halve seconde wachten en afdrukken. Je zult verbaasd staan van het resultaat. Dit moet je wel eerst afspreken met de groep en uitleggen waarvoor je het doet. Het kost even meer moeite, maar het resultaat mag er zijn.
                    Dat is een heel goeie tip

                    Comment


                    • #11
                      Re: grooooote groepsfoto's

                      mijne groooote groep is blijkbaar nog niet zoo groot
                      ik heb aan aantal goed bruikbare tips gekregen waarvoor dank.

                      groetjes Erwin
                      D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

                      Comment

                      Working...
                      X