Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panning van wielrennen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• panning van wielrennen

Na veel op deze (en andere) sites te hebben gezocht heb ik al heel wat gelezen over panning, waaronder dit.

Nu ga ik zaterdag naar een wielerwedstrijd om de theorie eens om te zetten in praktijk. Hiervoor had ik echter nog enkele concrete vragen

- wat is meest gebruikte sluitertijd om wielerwedstrijden te pannen?
    - is het beter om de instelling AI Servo te gebruiken of toch maar one shot
    - in bovenvermelde site staat ook dat je beter de beeldstabilisatie van je lens uitschakelt, klopt dit?

bedankt voor de hulp!
    Een blog over internet, telefonie, hard- en software : Multimedia Talk

Re: panning van wielrennen

Sluitertijd van 1/125 zou ik mee beginnen en dan beetje kijken en misschien licht aanpassen.

Ik zou werken op ai focus

Ik zet mijn stabilisatie op stand 2, maar niet elke lens heeft dit.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      Ik zet mijn stabilisatie op stand 2, maar niet elke lens heeft dit.
      klopt, de mijne heeft dat dus niet!
      Wat betekent stand 2 dan bij je.
      Een blog over internet, telefonie, hard- en software : Multimedia Talk

Comment

Veel oefenen...
        Ik weet dat je aan zo'n antwoord niet veel hebt, maar het is wel zo.
        Gewoon voor je deur proberen met alles wat passeerd en verschillende instellingen proberen...
        Mvg. Renzowoef
        Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cassie Bekijk bericht
          - wat is meest gebruikte sluitertijd om wielerwedstrijden te pannen?
          Welke sluitersnelheid je moet gebruiken zal je proefondervindelijk moeten vaststellen. In dit digitale tijdperk kost dat niets.
          Om jou enig idee te geven:
          - voor een panningfoto van een motorcrosser op volle snelheid gebruikte ik destijds een sluitersnelheid van 1/250".
          - voor het pannen van een motorcrosser op een springheuvel, waar de snelheid aanzienlijk trager is, was de sluitersnelheid meestal 1/125"

Ik schat dat voor het pannen van een wielrenner een sluitersnelheid van 1/100" aangewezen is.

- is het beter om de instelling AI Servo te gebruiken of toch maar one shot?
          Op de Canon site vond ik deze informatie:

One-Shot AF – AF bij enkelvoudige opname.
          AI Servo AF – vanaf 8 meter* afstand automatisch volgen van een onderwerp dat met een snelheid van maximaal 50 km/uur dichterbij komt of zich van u af beweegt.
          AI Focus AF – schakelt automatisch tussen One-Shot AF en AI Servo AF methoden afhankelijk van of het onderwerp zich beweegt. Beschikbaar bij geselecteerde modellen.
          Bij het pannen komt het onderwerp niet naar jou toe. Wel is er tijdens het pannen een lichte wijziging in de afstand tot jouw onderwerp.
          "AI Focus AF" lijkt mij dus aangewezen.
          Heeft jouw camera deze focusmethode? Raadpleeg de gebruiksaanwijzing.

- in bovenvermelde site staat ook dat je beter de beeldstabilisatie van je lens uitschakelt, klopt dit?
          Verwacht van beeldstabilisatie geen mirakels. Het is een hulpmiddel voor fotografen die een minder vaste hand hebben. Het dient om de bewegingen die de fotograaf maakt bij het afdrukken te neutraliseren.
          Ook bij het werken met serieuze tele-objectieven (waarbij meestal een statief vereist is) kan men bij (relatief) langere sluitertijden nog uit de hand fotograferen, dankzij de beeldstabilisatie.

Bij het pannen is een vloeiende camerabeweging nodig, synchroon met de snelheid van het onderwerp. Daar heeft beeldstabilisatie, naar mijn bescheiden mening, geen enkele zin.

In dit oude draadje vindt je misschien nog interessante tips.
          Last edited by Jos Vanhengel; 29 augustus 2008, 15:58.
          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

klopt, de mijne heeft dat dus niet!
            Wat betekent stand 2 dan bij je.
            Stand 2 betekend dat de stabilisatie maar op 1 as werkt, is eigenlijk een stand speciaal voor panning.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Bij het pannen is een vloeiende camerabeweging nodig die synchroon is met de snelheid van het onderwerp. Daar heeft beeldstabilisatie, naar mijn bescheiden mening, geen enkele zin.
              Mijn (berperkte) ervaring is dat de stabilisatie juist heel goed helpt om het onderwerp scherp te houden. Je moet natuurlijk wel zeker weten dat de horizontale bewegingen niet TE veel geneutraliseerd worden, anders krijg je geen mooi onscherpe achtergrond.
              De VR bij mijn nikkor lens wordt verondersteld zelf te detecteren dat ik aan het "pannen" ben, daarom is er geen "stand 2" bij Nikon. Tot nu toe nog geen enkele klacht hierover. Ik kan sluitertijden kiezen waarbij iedere toerist/fietser een snelheidsduivel wordt!

mijn tip: servo AF gebruiken, en "drive", zodat je meerdere foto's neemt met één enkele druk op de knop.
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
              Flickr album Homepage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                De VR bij mijn nikkor lens wordt verondersteld zelf te detecteren dat ik aan het "pannen" ben, daarom is er geen "stand 2" bij Nikon. Tot nu toe nog geen enkele klacht hierover. Ik kan sluitertijden kiezen waarbij iedere toerist/fietser een snelheidsduivel wordt!
                Vertrouw op techniek, maar kom tussen als je kan...
                Als de techniek altijd alles juist zou doen konden we ook op auto fotograferen.
                Sorry, maar kon het niet laten. Weet niet of dat goed werkt of niet dus wil me er ook niet over uitspreken. Was gewoon even pesten

Comment

Bij het pannen van wielrenners gebruik ik een sluitertij van 1/60 tot 1/125 sec. Ik heb al zelfs prima gelukte foto's met een sluitertijd van zelfs een 1/20sec. Wat betreft beeldstabilisatie: zet ik nooit uit wanneer ik sport fotografeer (autosport, basketball, wielrennen), mode 1 voor frontale opnames, mode 2 tijdens het pannen. Het aantal gelukte foto's, bij mlj toch, met IS op ligt veel hoger dan wanneer ik de IS niet gebruik dus laat ik het opstaan.

Comment

Kan je ook personen en dergelijke die traag vorbijkomen pannen?
                    --- Panasonic FZ 50---
                    ---Canon Eos 450D---

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pdspds Bekijk bericht
                      Kan je ook personen en dergelijke die traag vorbijkomen pannen?
                      Ja, maar met een trage sluitertijd, maar je zal dan wel een vaste hand moeten hebben om je onderwerp er nog scherp op te krijgen...

Zie: http://forum.belgiumdigital.com/f37/...ng-176572.html
                      Ze ging zo snel niet, sluitertijd 1/50, het is mogelijk...
                      Mvg. Renzowoef
                      Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Working...
                      X