Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strobist buiten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Strobist buiten

Ik heb weinig flits ervaring. Graag wat tips hoe mijn setup in te stellen 40d + 2x 580 ex als slave. Gebruik ik av stand of beter manueel? Ik gebruik de st e2 kan dus ettl gebruiken.
    Groetjes Steco

Re: Strobist buiten

Met een flits werken is (meestal) in Manual. Strobist sowieso.
    Dus:
    Manual
    1/200ste
    F5.6
    Iso400
    Flitsers op 1/4 of 1/8.

Sluiter aanpassen => effect op omgevingslicht
    Diaphragma & ISO => effect op al het licht (flitser incluis).

Vaste instellingen bestaan niet. Je zult zelf op zoek moeten naar de juiste instelling. Bovenstaande waarden zijn meestal mijn beginwaarden.
    Bij zonlicht moet je iso omlaag/diaphragma dicht. Ik zit op 1/200ste tegen de sync snelheid van mijn toestel.

Comment

Hoi,

Ik gebruik ook veel ETTL in combi met 580 master, 580 en 430 slave.
      Als je Av voorkeuze gebruikt zullen je flitsen als invulflitsen gaan werken. Dus bij zeer weinig omgevingslicht zal er een lange sluitertijd ontstaan en je onderwerp wordt bijgeflitst. Indien je onderwerp beweegt zul je ghosting hebben ( kan leuk zijn op feestjes om er wat beweging in te krijgen). Wil je dit vermijden werk dan op M-stand en speel zelf met de sluitersnelheid en vind de combinatie die past voor jou (meer omgevingslicht gaan afwegen tov eventuele bewegingsonscherpte). Alles hangt eigenlijk een beetje af van welk resultaat je wil.
      Met de M- stand bepaal je zelf diafragma (hoe meer je open shiet hoe meer effect je flitsen zullen hebben > snellere herlaadtijden voor batterijen). Je kiest zelf je sluitersnelheid om te kiezen hoeveel omgevingslicht er mee gaat spelen in je algehele belichting.
      Verder kan je nog flitsbelichtingcompensatie gaan gebruiken om de sterkte van je flitsen wat op te peppen of af te zwakken.
      Laatstens speelt een Iso-waarde ook nog een rol. Een iets hogere Iso-waarde zorgt er ook voor dat je flitsen iets minder hard hoeven te 'werken'.

Veel oefenen, succes...
      Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        Met een flits werken is (meestal) in Manual. Strobist sowieso.
        Dat zal onze vriend Joe McNally niet graag lezen

CLS is ook strobist, maar om de hype rond "strobist" zoet te houden schreewt iedereen "MANUAL - MANUAL - MANUAL" ... zal wel aan de "mening" van David Hobby liggen

Instellingen:

Zet uw camera en flits op TAE mode ... (Trial And Error).

Deze namiddag nog een shoot gedaan en ik heb zelfs op 1/320 - F2.8 - ISO400 gebruik gemaakt van 3 speedlights op 1/128.

De waardes die Lennert aangaf zijn inderdaad het meest voorkomend, dus een goede tip van hem. Vertrek vanuit deze waardes ...
        www.fotofolio.be

Comment

Bedankt voor de tips.........eerstdaags als het weer het toelaat zal ik ze eens proberen.
          Groetjes Steco

Comment

Working...
          X