Kan je de belichting op het ene onderwerp van een foto,en de scherpte op een ander deel van dezelfde foto instellen?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
belichting en scherpstellen
Collapse
X
-
belichting en scherpstellen
Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
schitterende maltwhisky op de kastLabels: Geen
-
-
Re: belichting en scherpstellen
Bij de 400D wel. Er staat een knopje op gemarkeerd door een sterretje.
Als je belicht en daarop drukt wordt de belichting enkele seconden geblokkeerd. Dus kun je opniew focussen en afdrukken. Weet niet hoe dat bij jouw toestel zit. Effe de gebruiksaanwijzingen lezen..Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit
-
ik vind het niet terug in de handleiding,dus zal het niet gaan zeker?Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
schitterende maltwhisky op de kast
Comment
-
Dit is op verschillende manieren mogelijk, echter alles is afhankelijk van de mogelijkheden die je camera heeft.
Over welke camera hebben we het hier?
mvg
Antoine
Comment
-
olympus 510EFuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
Comment
-
-
begin maar eens te lezen op pagina 66 van je handleiding.
mvg
Antoine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk berichtbegin maar eens te lezen op pagina 66 van je handleiding.
mvg
Antoine
Ik zal het nog eens enkele malen doornemen.
Wat ik eruit opmaak is dat je beide knoppen half ingedrukt moet houden.Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk berichtIk zal het waarschijnlijk wel gelezen hebben maar versta het niet direct.
Ik zal het nog eens enkele malen doornemen.
Wat ik eruit opmaak is dat je beide knoppen half ingedrukt moet houden.
Als je de ontspanknop half ingedrukt houdt en dan gaat uitkaderen, wordt zowel de scherpstelling als de belichting vastgehouden. Druk je daarintegen alleen op de AEL toets dan wordt alleen de belichting vastgehouden.
mvg
Antoine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk berichtNormaal is het zo:
Als je de ontspanknop half ingedrukt houdt en dan gaat uitkaderen, wordt zowel de scherpstelling als de belichting vastgehouden. Druk je daarintegen alleen op de AEL toets dan wordt alleen de belichting vastgehouden.
mvg
Antoine
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk berichtSorry .. maar geen van mijn Canon's schijnt dat te doen .. die houden enkel focus constant als je de sluiter half-pressed houdt ..
Het kan ook zijn dat de AEL knop bij jou een ander functie is toebedacht.
Dit kun je overigens in het menu wijzigen.
De AEL staat voor Exposure Lock (= vergrendelen van de de automatische belichting) zover ik uit ervaring mag spreken is dit bij ieder camera standaard.
Een handleiding goed lezen is net als fotograferen een kunst.
Voor jou zou in dit geval blz 84 (400D) een goede bladzijde zijn om aan te vangen.
mvg
AntoineLast edited by antoine200; 9 augustus 2008, 23:29.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk berichtStraffe kerel die Antoine ! Kent alle gebruiksaanwijzingen van alle camera's uit
het hoofd.
Ik ken idd bijna iedere camera, maar uit het hoofd is een beetje overdreven.
Als kleine jongen was ik niet alleen geïnteresseerd in fotograferen maar ook had ik zeer grote belangstelling voor de techniek van iedere nieuwe camera.
Ik heb dan ook heel wat camera’s uit elkaar gehaald.
Vanuit die interesse heb ik nu nog steeds de behoefte een camera helemaal uit te pluizen. Ik haal ze weliswaar niet meer uit elkaar, maar ik probeer wel altijd de handleiding door te lezen. Alle handleidingen zijn vaak van het internet te halen en als dit niet het geval is dan vraag ik de handleiding aan iemand die deze camera heeft gekocht.
De vraag van de TS is zover ik weet standaard bij iedere camera.
Dus zo moeilijk was die vraag nu ook weer niet.
Ik overdrijf nu misschien een beetje, maar toch durf ik te stellen dat 60% van de gebruiker niet eens weet wat zijn camera allemaal kan.
Vaak is dit toch jammer, want dit geeft vaak de mogelijkheid wat creatiever om te gaan met het fotograferen.
Door het Digitale tijdperk wordt dit alles nog eens extra versterkt.
Het enige waar men aan denkt is, snel een aantal foto’s in RAW maken en dan snel naar de PC om e.e.a. te bewerken.
Iedereen zijn plezier, ik wil graag alle mogelijkheden uit de camera halen. Het zit er niet voor niets in. Hierdoor zit ik ook minder aan de pc (behalve nu weer BD slokt toch veel tijd op).
Hopelijk heb ik niemand op de lange tenen getrapt, want dit is echt niet de bedoeling.
Mvg
AntoineLast edited by antoine200; 9 augustus 2008, 23:58.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk berichtDan zul je waarschijnlijk geen AEL knop hebben (niet te verwarren met de AF toets).
Het kan ook zijn dat de AEL knop bij jou een ander functie is toebedacht.
Dit kun je overigens in het menu wijzigen.
De AEL staat voor Exposure Lock (= vergrendelen van de de automatische belichting) zover ik uit ervaring mag spreken is dit bij ieder camera standaard.
Een handleiding goed lezen is net als fotograferen een kunst.
Voor jou zou in dit geval blz 84 (400D) een goede bladzijde zijn om aan te vangen.
mvg
Antoine
Ik wou er u enkel attent op maken dat de standaard instelling van Canon toestellen, fris uit de doos, en voor zover mijn waarnemingen kloppen niet het gedrag vertonen wat u schetst.. wat zou trouwens anders nog het nut zijn van de AEL knop ?
... en BTW ik fotografeer al zo'n slordige 45+ jaar met een (d)SLR . zou je moeten opgevallen zijn enkel maar uit de sig ..
Comment
-
HEb eindelijk wat tijd gehad om wat uit te proberen.
Heb de modus op 2 gezet.Volgens de handleiding wordt dan scherpgesteld door de knop half ingedrukt te houden en wordt de belichting vast gehouden als ik de ael/afl knop ingedrukt hou.
MAAR:Van zodra ik de ontspanknop halfindruk gaat in een iets donkerdere ruimte te flits al open,wat volgens mij toch wil zeggen dat de belichting dan ook al gemeten wordt.
Klopt dit?Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
Comment
Comment