Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concertfotografie - huidskleur

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• concertfotografie - huidskleur

Zaterdag stond ik in de frontstage van Dranouter en vandaag heb ik me door mijn honderden foto's geworsteld. Maar toen ik even ging kijken of er al andere mensen resultaten op het net gezwierd hebben, zakte de moed me bijna in de schoenen...

Resultaten als deze http://wannabes.be/index.php?s=dranouter+2008

bekom ik gewoonweg niet. Hoofdzakelijk de kleuren spelen me parten:

Bijvoorbeeld deze, nog een van de betere op dit gebied:

Iso 800 - 1/80 - f3.2

Iso zou hoger kunnen en diafragma wijder open, maar zelfs dan komt het effect voor.

Mijn vraag is hoe ik dergelijk kleurinvloeden uit kan schakelen, zonder flitsen wel te verstaan. Ik heb een vermoeden dat ik vanaf nu beter in RAW zou gaan werken, maar dat neemt zo verdomd veel ruimte in beslag dat ik het tot nu toe niet deed. Klopt dit? Of zie ik iets over het hoofd?
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Re: concertfotografie - huidskleur

Ik snap niet echt goed wat je hier zo verkeerd aan vindt ?
    Akkoord, een tikkeltje te rood, maar dat kan je toch fiksen
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Bij concertfotografie komt het er volgens mij niet op aan om de huidskleur perfect te krijgen. Alleen als er wit licht gebruikt wordt kan je de kleuren juist weergeven.

Het zijn concertfoto's, en geen studiofoto's, de sfeer van de gekleurde lampen hoort erbij.

Ik weet wel dat sommigen moeilijk doen over de kleuren, maar die hebben volgens mij nog nooit een concert in het echt gezien. Wat is zie op dat ogenblik, dat wil ik ook vastleggen, maar op sommige concerten wordt er wel overdreven met het rode licht.

Een foto met alleen rood licht krijg je nooit perfect, want de andere kleuren zitten gewoon niet in de foto. Als je dan begint te corrigeren krijg je gewoon een andere kleurzweem, die meestal nog erger is dan het rood.

Bij de foto die je hier laat zien zijn de kleuren voor mij perfect.
      Ik wou dat er bij alle concerten zo'n licht was...

De iso-waarde en de diafragma-opening hebben niets te maken met de kleurweergave, je krijgt wel meer ruis met een hogere iso-waarde, en ook met een langere sluitertijd. En als er dan veel rood licht is, dan valt de ruis ook heel goed op. Bij de 40D helpt de ruisonderdrukking bij hoge iso wel heel goed om die ruis te verminderen, zonder alle details van de foto's weg te vegen. Ik weet niet of de 400D die functie heeft, maar de 40D geeft zo als iets minder ruis op iso 1600.
      Vorige donderdag heb ik een heleboel foto's gemaakt op iso 1600, en voor sommige foto's moest ik zelfs op f1,4 werken om de sluitertijd kort genoeg te houden.

De foto's op de website waar je op voortgaat, daar is op het podium wel wit licht gebruikt, en ik vind dat er overbelichte foto's tussen zitten, met uitgebrande plekken. Maar dat is mijn mening...
      Ik zou in ieder geval wat gaan onderbelichten in zo'n situatie, om het "uitbranden" zoveel mogelijk te vermijden.
      Last edited by Black B@ndit; 3 augustus 2008, 23:55.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Dat ziet er nochtans een goede foto uit. Maar als het allemaal wat geel of rood zien kan je ook altijd proberen de witbalans wat recht te trekken. Zodat je onderwerpen er wat "menselijker" uitzien.

Ik werk altijd in RAW, zo kan je ook nog een ietwat donkerdere foto nog oplichten en krijg je nog veel meer vrijheid in het bewerken.
        http://frederikherregods.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

De foto's op de website waar je op voortgaat, daar is op het podium wel wit licht gebruikt, en ik vind dat er overbelichte foto's tussen zitten, met uitgebrande plekken. Maar dat is mijn mening...
          Ik zou in ieder geval wat gaan onderbelichten in zo'n situatie, om het "uitbranden" zoveel mogelijk te vermijden.
          Dat is het hem nu juist, deze foto's zijn op hetzelfde moment genomen en zonder flits, daar ben ik zeker van. Ik snap het grote verschil niet helemaal. 't moet toch ergens aan liggen.

Qua kleur zou ik zoiets willen bekomen. http://forum.belgiumdigital.com/f42/...nd-222998.html

Natuurlijk tijdens een ander concert, maar door de foto's op de website uit de eerste link, denk ik dat het mogelijk moet zijn die zwaar gekleurde toestanden te vermijden.
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Dit beter?:

In ongeveer 10 sec gebeurd: foto openen in ACR, witbalans op witte randje van gitaar en nog even bijregelen, clarity 20.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Kris, ik stond waarschijnlijk ergens naast je. Ik begrijp je vraag , zeker bij rode belichting stel je je vragen over je resultaat maar zoals Bart het stelt is het niet de bedoeling de echte huidskleur te krijgen. Jouw orginele foto is stukken beter dan bewerkte van hjanssens. Je kunt die huidskleur proberen te krijgen door overal te schuiven aan je raw maar het concertgevoel smijt je ermee weg. Zeker in zalen waar er bijna geen natuurlijk licht is en dus alle licht kunst is licht is die huidskleur practisch onmogelijk.
              concertfotografie is nu éénmaal geen modeltje op je gemak shoten in een studiootje
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik ga mee met het idee van de foto's zo sfeervol en natuurlijk mogelijk te maken, maar soms wil ik toch wat meer controle.

Hjanssen, bedankt, ik was had de raw converter over het hoofd gezien en heb snel het één en ander uitgetest, met resultaat.

Dit wil niet zeggen dat ik alles extreem ga bewerken, ik hou niet zo van dat manipuleren, maar tijdens een ander concert die dag had alles een roze schijn. De witbalans wat bijregelen zorgt voor natuurlijkere, mooiere resultaten.

Enfin, iedereen bedankt!

Comment

De tweede bewerking vind ik zelf minder goed dan de eerste, de sfeer in de eerste foto is veel beter.

Door de correctie zit er in het haar en een deel van het gezicht een witte uitgebrande vlek, dat is bij de eerste foto ook niet.
                  BD0338BE

Comment

het grootste probleem hier is het rode licht; de ware dooddoener voor iedere foto. Eigenlijk breng je het er nog helemaal niet slecht van af, integendeel.

Rood licht heeft de neiging om "gezichtslijnen (neus, rimpels, etc.) te vervlakken tot 1 vlak op je foto; maw. je hebt geen structuur meer in je foto.

Sluitertijd zo kort mogelijk houden is de boodschap, maar dan ook weer niet dat de foto te donker wordt.

Die foto's die jij als voorbeeld aangeeft zijn niet bij rood spotlicht genomen heb ik de indruk.

Als je rood lich wil wegwerken, dan kan dit lukken, maar dan krijg je vaak harde, dieprode huid, 't is maar de vraag of dat dan zo mooi is.

Rood licht wegflitsen werkt ook nauwelijks trouwens; echt waar, als je het mij als fotograaf vraagt... ze mogen het rode spotlicht bannen!

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar filmfragmenten waar rood licht in wordt gebruikt, daar zie je dat ook hele delen van het gezicht of kledingstructuur verdwijnen in het rode licht; maar door de snelle opeenvolging en het feit dat dit licht zowat om de 2 seconden wijzigt in de scenes, valt het nauwelijks op.

Dus; voor structuur te behouden; streven naar een zo kort mogelijke sluitertijd; als je de (vaak lelijke) rode schijn wil weghebben --> in photoshop, adjustment layers toevoegen en naar Blauw streven zo goed en zo kwaad als het kan, zonder je foto naar de filistijnen te helpen natuurlijk, dat spreekt.

In ieder geval, ik vind je beginfoto zeker niet slecht, en je bewerking eerlijk gezegd nog beter; het feit dat nu een (miniem) deel is overbelicht mag voor mij best!

Comment

Bij concert waarschijnlijk het beste om de witbalans op auto te zetten.
                      En af en toe zal je achteraf moeten bewerken als je wat wilt bijregelen. De camera kan het af en toe moeilijk krijgen bij vaak veranderende lichten.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Bedoel je zoiets ?

Door de bewerking eerste voor mij te weinig contrast, tweede dan weer te hard - maar vanaf RAW moet dit beter kunnen
                        Last edited by mexicano; 4 augustus 2008, 21:28.
                        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Hmm, 't blijft moeilijk... 't neemt natuurlijk een hoop sfeer weg. Ik ga vanaf nu zelf eens experimenteren met raw-files. Daarnaast heb ik gemerkt dat mijn scherm helemaal niet optimaal is om deze bewerkingen te doen. Nu onze laptop gearriveerd is, zie ik een fenomenaal verschil. 't Is ook altijd iets...

Eerlijk gezegd vind ik jouw bewerkingen naar de groene kant uitgaan, terwijl Hjanssen's bewerking inderdaad tamelijk hard is. Maar ik verwacht dan ook niet dat jullie hier zomaar even een perfecte bewerking gaan uitvoeren, uitgaande van een jpegje van 100 kb.

Gelukkig zie ik nu wel beter in wat er met dergelijke beelden te doen is. En dat is toch de bedoeling van dit draadje.

Comment

Ik vind die van Wannabes trouwens helemaal niet zo fantastisch qua kleur.
                            Die van Kemizz van op Dour zijn wel heel mooi - maar die kan je niet echt vergelijken aangezien het een ander concert is.
                            Ik snap wel wat je bedoelt, er zit misschien wat veel rood in, maar totnogtoe vind ik de originele nog altijd de beste. De bewerkingen hier nemen alle sfeer weg.

De moed hoeft je dus zeker niet in de schoenen te zakken.
                            Maar ik zou wel in raw fotograferen - zeker als de kwaliteit je zo nauw aan het hart ligt. Voor hoe weinig geheugen nu nog maar kost kan de grootte toch geen bezwaar zijn?
                            En als je het echt goed wilt doen moet je ook wel 's denken aan schermcallibratie. Al lijkt je laptopscherm nu beter - echt goed is dat daarom nog niet.

Comment

Ik denk dat het licht op dat concert zelfs heel erg goed was.

Gisteren had ik andere problemen, langs de twee kanten van het podium stond telkens een rij met vier lampen, waarvan drie met een oranje filter en één met een rood filter.

Dan krijg je kleuren zoals onder de oudere generatie van de natrium straatlampen, en daar kan je niets aan veranderen want de kleuren die weggefilterd zijn die krijg je nooit meer terug.
                              Zelfs omzetten naar zwart-wit is dan bijna onmogelijk. Alleen zwart en wit zal je nog krijgen, bijna alle andere grijswaarden zijn weg.

De foto's kan je hier bekijken: http://www.barthuysmans.fotopic.net/c1558258.html , die durf ik niet op BD te laten zien.
                              Bij het album heb ik ook commentaar gegeven op de belichting, dit was de eerste donderdag van de "Veusselse kioskfeesten", misschien passen ze de volgende weken het licht aan zodat ik een beetje redelijke foto's kan maken.
                              Ik heb wel met een van de organisatoren gesproken, en die ging proberen om tegen volgende week een oplossing te vinden voor het "oranje-probleem".
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X