Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsen met stroboscoop functie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitsen met stroboscoop functie

Op mijn Sony externe flitser zit een stroboscoopfunctie. Nu heb ik geprobeerd hier foto's mee te maken in de huiskamer, maar het resultaat is dat ik tussen de flitsen door ook het onderwerp (als schim) zie bewegen.
    Op voorbeeld foto's van anderen op dit forum zie ik dat dat niet nodig hoeft te zijn.
    Ik heb al geprobeerd de foto's
    * overdag te maken
    * 's avonds met het licht aan
    * 's avonds met het licht gedimd.
    Maar bij alle varianten blijf ik het onderwerp als schim door de foto zien tussen de flitsen door.

Wat doe ik verkeerd. Moet ik bijvoorbeeld een zwarte achtergrond maken?
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

http://ubovdburg.zenfolio.com/

Re: flitsen met stroboscoop functie

Heb je voorbeelden van je foto's?
    Ik vermoed dat je het hier hebt over bijvoorbeeld een vallend of stuiterend object en niet over portretjes of zo?
    Als je nog steeds een soort spoor ziet tussen de flitsen in wil het zeggen dat er nog teveel omgevingslicht op je sensor komt. Je moet dus je diafragma meer dichtknijpen, met gevolg da je je flits iets sterker zal moeten zetten.
    Probeel zoveel mogelijk manueel te werken en niet in een (semi-)automatische stand te werken, op die manier heb je de volledige controle over alles.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
      Heb je voorbeelden van je foto's?
      Ik vermoed dat je het hier hebt over bijvoorbeeld een vallend of stuiterend object en niet over portretjes of zo?
      Als je nog steeds een soort spoor ziet tussen de flitsen in wil het zeggen dat er nog teveel omgevingslicht op je sensor komt. Je moet dus je diafragma meer dichtknijpen, met gevolg da je je flits iets sterker zal moeten zetten.
      Probeel zoveel mogelijk manueel te werken en niet in een (semi-)automatische stand te werken, op die manier heb je de volledige controle over alles.
      Met heel veel moeite heb ik onderstaand resultaat verkregen.

Gordijnen zoveel mogelijk gesloten om het donkerder te maken. Vervolgens camera op M-stand ingesteld op de volgende waarden.
      F: 22
      S: 1sec
      ISO : 200
      M : 4 flitsen per sec.
      Maar het ziet er nog steeds niet uit.
      Hoe kan ik dit nog verbeteren. Zou een zwarte achtergrond helpen?

Comment

Een zwarte achtergrond zal wss wel al veel helpen.
        Maar ik zie een schaduw op je foto. Dit wil zeggen dat je onderwerp heel dicht tegen een muur of zo te vinden is. De flits zal dus ook de muur verlichten. Dit zou je dus moeten voorkomen. Als je onderwerp halfverwege de camera en achtergond bevind zal de achtergrond ongeveer 1 stop minder belicht zijn. Om je achtergrond zwart te krijgen moet je minstens 4 stops donkerder gaan. Dus je onderwerp moet een heel stuk verder van de muur af.

Was het nodig om je diafragma zo dicht te knijpen? Het beste wat je kan doen is een een foto nemen zonder flits. Je begint bij een open diafragma en nijpt het meer dicht todat je ziet dat je achtergrond donker genoeg is. Zo kan je nagaan welk diafragma je best gebruikt. (zodat je flits niet te hard hoeft te flitsen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
          Een zwarte achtergrond zal wss wel al veel helpen.
          Maar ik zie een schaduw op je foto. Dit wil zeggen dat je onderwerp heel dicht tegen een muur of zo te vinden is. De flits zal dus ook de muur verlichten. Dit zou je dus moeten voorkomen. Als je onderwerp halfverwege de camera en achtergond bevind zal de achtergrond ongeveer 1 stop minder belicht zijn. Om je achtergrond zwart te krijgen moet je minstens 4 stops donkerder gaan. Dus je onderwerp moet een heel stuk verder van de muur af.

Was het nodig om je diafragma zo dicht te knijpen? Het beste wat je kan doen is een een foto nemen zonder flits. Je begint bij een open diafragma en nijpt het meer dicht todat je ziet dat je achtergrond donker genoeg is. Zo kan je nagaan welk diafragma je best gebruikt. (zodat je flits niet te hard hoeft te flitsen)
          Bovenstaande foto heb ik juist op uw advies uitgevoerd door het diafragma te knijpen. Tevens heb ik de ISO op 100 gezet en de gordijnen gesloten om zo min mogelijk omgevingslicht te krijgen. Nadeel van het knijpen van de diafragma is, dat mijn flitser aangaf nog maar een flitsbereik van 1,5 meter te hebben. Hierdoor moest ik de camera dicht bij het onderwerp opstellen.
          Heel veel verder van de muur zal in mijn huiskamer overigens niet eenvoudig zijn. Iets verder zal wel lukken, maar mijn huiskamer is niet groter dan 4 bij 5 meter.

Comment

UBO, niet opgeven!
            Leuk dat je hiermee experimenteert maar timing is belangrijk en je zal veel maal opnieuw mogen beginnen.
            Zorg voor een donkere omgeving. Je object mag door geen enkele andere lichtbron worden belicht dan enkel je flitser, dus ook niet door een witte muur.
            Of je plaatst je object héél close voor een witte muur, of je gaat er heel ver vanaf staan.
            Makkelijkst om te beginnen is om een zwarte doek als achtergrond te gebruiken.

Opdrachtje voor school:

vlak achter de klok hangt een zwart theaterdoek dat zero licht reflecteert.

Succes!
            Loes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loesje Bekijk bericht
              UBO, niet opgeven!
              Leuk dat je hiermee experimenteert maar timing is belangrijk en je zal veel maal opnieuw mogen beginnen.Loes
              Fotograferen is veel te leuk om op te geven. Ik blijf zeker door experimenteren.

Comment

Working...
              X