Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke RAW extensie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke RAW extensie

Ik heb al eens gezocht op het forum maar het antwoord nog niet gevonden op men vraag, deze is namelijk, ik heb onlangs een pentax k20D gekocht, nu kan ik bij de settings van RAW kiezen voor een .DNG of een .PEF bestand, zijn er voor- of nadelen tussen beide of niet ?

mvg
    Christophe
    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

Re: welke RAW extensie

I have Pentax K10D. I had been "jpg" shoter... I wanna advance my knowledge and shot RAW... Which RAW format has better quality/possibilities

OK, I shoot RAW on my K100D, blah, blah, blah... You all know the story. Well, PSE came in the mail yesterday, and guess what? Bridge is real quality software! So is Camera Raw! Well, other than the fact I that I didn't think .PEF was supported. Well, I happened to stumble on the 3.6 update...

had je eigelijk wel eens de moeite gedaan om je vraag ook in google in te typen ?
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

DNG is het RAW bestandsformaat van Adobe. Adobe probeert hiermee dit als de 'standaard voor raw' door te drukken.

PEF is het eigen pentax formaat.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
        http://www.ok1000pentax.com/2007/03/...onverters.html

I have Pentax K10D. I had been "jpg" shoter... I wanna advance my knowledge and shot RAW... Which RAW format has better quality/possibilities

OK, I shoot RAW on my K100D, blah, blah, blah... You all know the story. Well, PSE came in the mail yesterday, and guess what? Bridge is real quality software! So is Camera Raw! Well, other than the fact I that I didn't think .PEF was supported. Well, I happened to stumble on the 3.6 update...

had je eigelijk wel eens de moeite gedaan om je vraag ook in google in te typen ?
        had er eigenlijk niet aan gedacht deze keer om google te gebruiken, bedankt om enkele links te posten, zal ze later op de avond eens bekijken en eventueel zelf eens zoeken op google.

allesinds thnx voor de replies en er zal wel een slotje op mogen denk ik
        Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

Comment

Toch even samenvatten:

- DNG (Adobe's "universele" formaat) wordt door Pentax cameras niet gecomprimeerd gebruikt (in lijn met de aanbevelingen van Adobe). Voordeel is dat een nieuwe camera onmiddellijk door Adobe's RAW software wordt herkend en je er direct mee weg kan. Weliswaar niet zo ideaal omdat je dan nog wel niet het juiste profiel van je camera hebt, maar beter dan moeten wachten of tijdelijk naar JPG terug te moeten keren.
          - PEF is Pentax's eigen formaat, en wordt wel met de nodige compressie weggeschreven. Inhoudelijk zijn beide formaten identiek, maar de PEFs zijn gemiddeld gezien een stuk kleiner. Enige nadeel is dat de grootte varieert, waardoor de schatting van het mogelijk aantal resterende beelden niet echt klopt, zeker als de kaart nog grotendeels leeg is. Deze is nl gebaseerd op "worst case", i.e. de grootte van de niet-gecomprimeerde DNGs. Ik slaag er meestal in ongeveer 40% tot 50% meer foto's op m'n kaart te krijgen in PEF dan in DNG.

Ik gebruik de in-camera DNGs enkel als ik geen ondersteuning voor PEFs heb, i.e. in de eerste weken dat ik een nieuwe camera heb (de laatste 3 kocht ik de eerste dag dat ze in de winkels lagen), en schakel ik over naar PEF van zodra m'n favoriete software (Lightroom) deze ondersteunt. Dat laatste hangt af van de snelheid waarmee Adobe een volgende release levert waarin een nieuwe reeks camera's zijn toegevoegd.

In Lightroom converteer ik m'n PEFs direct naar DNGs, maar die laatste zijn dan wel weer gecomprimeerd (nog iets meer dan de PEFs), maar da's iets anders...

Als je nu de K20D gebruikt beveel ik je dus aan PEFs te gebruiken. Er is m.i. geen reden dat je nog DNGs in-camera gebruikt. Nadien kan ik je DNG (gecomprimeerd) wel aanbevelen om je foto's in je bibliotheek bij te houden.

hth,

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

thanks voor de reactie, ben er ondertussen ook al op uitgekomen dat enkel lightroom voorlopig mijn PEF raws support (heb namelijk geen photoshop cs3 enkel de cs2) maar ik importeer ze vanuit lightroom naar photoshop en save ze dan als tiff.

Comment

Working...
            X