Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe dia's reinigen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoe dia's reinigen?

Hallo,
    Ik moet voor iemand een dia show maken van een 200 dia's vanaf de jaren 60. Die dia's zijn ingekaderd tussen glas. Op sommige heeft er zich schimmel gevormd op de pelicule ( groene vlekjes op de emulsie) Die 200 dia's zijn een selectie uit uit ongeveer 12.000 dia's uit het levenswerk van die natuur fotograaf vandaar dat ze zo belangrijk zijn. Hoe kan ik die groene schimmel vlekjes verwijderen zonder de dia te beschadigen?. Ik kan wel beginnen te photoshoppen, maar ik kan en wil die man (86 jaar) zijn werk niet vervalsen.
    Elke tip of advies is welkom.

Rizze

Re: hoe dia's reinigen?

Ik ben ook dia's ah inscannen, neem ze uit het glas wrijf met een zachte droge doek schoon zowel het glas al de dia, nu ik heb wel geen schimmel maar je kan eens proberen.

Killerke
    www.knfotostudio.be

Comment

Dank je voor je reactie, Het probleem is, en dat heb ik nu pas ontdekt dat er bij Bepaalde raampjes de dia's vast geplakt zitten in hun kadertjes en er zijn er ook bij zonder plastiek kadertje, gewoon twee glasplaatjes van 5 cm X5 cm met een papieren masker en dichtgeplakt langs de zijkanten. Ik heb een doek gaan halen van Ilford, Antistiticium, die verwijderd wel stof maar geen schimmel. Die zonder glas geen probleem, alleen wat stof.

Rizze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door killerke101 Bekijk bericht
        Ik ben ook dia's ah inscannen, neem ze uit het glas wrijf met een zachte droge doek schoon zowel het glas al de dia, nu ik heb wel geen schimmel maar je kan eens proberen.

Killerke
        Nen goede raad: ALLE dias zo snel mogelijk uit de raampjes halen... !!!!

Ik heb sommige van mij gekuisd met gewone brandspiritus uit den Delhaize..(Blauw vloeistof voor de gourmet branders, o.a.)
        Alleen op de drager natuurlijk..en HEEL VOORZICHTIG werken op de emulsie zijde !!!

Veel geduld is de boodschap

Succès ermee..

CasJe;
        Tegen "vandaag" zeggen we morgen ... "gisteren".

Wat maak dat uit .. ' t is 't resultaat dat telt..

Comment

Nen goede raad: ALLE dias zo snel mogelijk uit de raampjes halen... !!!!
          Dat heb ik nu wel ondervonden ja.

Rizze

Comment

Maakt die brandspiritus geen vlekken? die blauwe kleurstof trekt die niet in die emulsie? Ik ga het alleszins eens proberen op ne slechte.

Misschien is hier wel nen tante Kaat die zegt dat ik azijn moet gebruiken

Rizze

Comment

Natuurlijk moet je die brandspiritus NIET laten opdrogen hé..,
              ik doe het met papieren zakdoekjes, en heel zachtjes wrijven.

Wat ook kan... met oordopjes gedopt in de brandspiritus,

Mvg,

CasJe.
              Tegen "vandaag" zeggen we morgen ... "gisteren".

Wat maak dat uit .. ' t is 't resultaat dat telt..

Comment

Voor hen die het interesseert :
                Met “Tetenal ” lukt het zeer goed om dia's zuiver en antistatisch te maken.

Rizze

Comment

Vuil geworden dia's heb ik altijd eerst ontdaan van de raampjes en dan in zacht water gelegd, en na vijf minuutjes geprobeerd met een zacht zeemdoekje ze te reinigen wat me 99% lukte.
                  Na het reinigen nog even naspoelen en dan in een tochtvrije kamer rechtzetten tegen een diadoos op een handoek om te drogen.
                  Ook vuil geworden foto's mag je gerust in water leggen om ze te reinigen.
                  Misschien lukt het om ook de schimmel op deze manier te verwijderen.

Broken-wing

Comment

Working...
                  X