Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn zelfbouw ledring

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• mijn zelfbouw ledring

hallo,

misschien hebben jullie het al elders gelezen, ik ben bezig met het maken van een ledring.
    ik heb mijn inspiratie gehaald uit deze ring
    deze ring met zijledblokjes bestaat uit 64 leds waarvan 32 in de ring zelf en 16 in elk zijblokje.
    mijn ring bestaat uit 54 ledjes in de ring en 18 in elk zijblokje.
    ik heb nu heel de ring gesoldeerd ( +/- 4 u werk... ).
    ik heb een binnering waarvan de ledjes gewoon staan en een buiten ring waarvan de ledjes wat naar binnen gericht zijn.
    ik heb ze allemaal in parallel gezet, maandag ga ik er met hulp van iemand anders een batterij op aansluiten van 9 v ( dan gaan we 3 serieschakelingen maken zodat de 3 schakelingen ieders 3 v krijgen.
    een 2de optie is 2 AA battereien van ieder 1.5v die samen 3 v maken.
    ( mijn ledjes kunnen 3.2 v verdragen )
    welke oplossing denken dat het beste is ?

de zijblokjes gaan we ook ieder een apparte stroombron geven zodat we deze makkelijk aan en af de ring kunnen vijzen.
    hier ook weer hetzelfde, welke oplossing zou het beste zijn?

hier zijn wat fotos: ( let niet op de kwaliteit, deze fotos zijn niet met de volle aandacht getrokken )

net begonnen met de binnenste ring:

hier is heel de ring af:

hier zie je hoe de ledjes juist staan ( buitenste ring duurde erg lang om te solderen omdat ik tussen elk beentje een draadje moest solderen )

hier zie je het soldeerwerk:

zo, als ik wat verder ben met mijn project zet ik weer nieuwe uitleg en fotos
    www.maximpiessen.com
    www.facebook.com/maximpiessenphotography
    Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

Re: mijn zelfbouw ledring

amai,goe bezig!
    ik wil hier zeker meer van zien en horen!
    grts; M

Comment

Enig idee van kleurtemperatuur en CRI (color rendering index)?

Comment

Alle leds zomaar parallel

Als je daar spanning op gaat zetten, wil je dat dan filmen en hier laten zien.

Leds zijn geen lampjes hoor.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Normaal zet je leds in serie, met een weerstand ertussen om de stroom te beperken. Als je heel veel leds in serie wil zetten, dan heb je wel een hoge batterijspanning nodig, of je moet de leds in groepjes in serie zetten, met per groepje een voorschakelweerstandje.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Het idee is in ieder geval dik in orde, maar zoals eerder gezegd, LED's parralel aansluiten lijkt me ook niet echt een goed idee, maar ik ben benieuwd naar het resultaat.
            Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
            Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Ben toch wel curieus welk soort voeding ge daar gaat aanhangen .. en met of zonder voorschakelweerstand .. in dat laatste geval kan je misschien een pan + ei in aanslag houden ?

Comment

Leuk project !

maar er moet nog één en ander bijgeschaafd worden !

ik blijf dit wel even volgen... als je hulp nodig hebt, moet je maar roepen.

Comment

ok, ik ga dus voor groepjes in serie
                  ook kreeg ik gisteren het idee om de ledring als slave flash te gebruiken ipv een constante lichtbron ( eigenlijk een soort ringlits ).
                  maar kan je ledjes laten flitsen? of is dat onmogelijk? en hoe doe je dat dan juist? ( mss met een slaveblokje, maar hoe sluit je dat daar op aan? )
                  www.maximpiessen.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mpke Bekijk bericht
                    ook kreeg ik gisteren het idee om de ledring als slave flash te gebruiken ipv een constante lichtbron ( eigenlijk een soort ringlits ).
                    maar kan je ledjes laten flitsen? of is dat onmogelijk? en hoe doe je dat dan juist? ( mss met een slaveblokje, maar hoe sluit je dat daar op aan? )
                    er bestaan wel kabeltjes voor op je hotshoe die je kan gebruiken daarvoor.
                    alles zal dan afhangen van hoe snel je je leds kan aansturen. Laten 'flitsen' lijkt me moeilijk haalbaar, maar je zou ze wel enkele seconden kunnen laten oplichten.

Ik zou dan gaan naar een configuratie waarbij er bijvoorbeeld een 10 tal continu branden en de rest laten 'flitsen'. Het zal je in iedergevel wat batterij sparen.
                    Nadeel van het willen flitsen is dat je de lichtmeter in je camera het werk niet meer kan laten aangezien je het niet van TTL zal kunnen voorzien

Comment

ok, maar het probleem is, ik heb geen hotshoe op mijn s3 is.
                      maar ik kan er natuurlijk wel altijd een slaveblokje opzetten.
                      ( heb je even toegevoegd op hotmail )
                      www.maximpiessen.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mpke Bekijk bericht
                        leds hebben enige tijd nodig om op sterke te komen een flits is vele malen sneller
                        Flickr

Comment

leds hebben enige tijd nodig om op sterke te komen een flits is vele malen sneller
                          Een flitsduur is ongeveer 1/6000 seconde. Dat halen leds niet. De ledring is zeer geschikt voor continubelichting van kleine voorwerpen. Ik denk wel dat je een filter (een matglas) voor de leds moet zetten anders krijg je misschien harde schaduwen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                            Een flitsduur is ongeveer 1/6000 seconde. Dat halen leds niet. De ledring is zeer geschikt voor continubelichting van kleine voorwerpen. Ik denk wel dat je een filter (een matglas) voor de leds moet zetten anders krijg je misschien harde schaduwen
                            Ben je daar heel zeker van? IR leds in afstandsbedieningen schakelen toch ook met 38kHz?! dat zijn flitstijdjes van maximum 1/38000. Ze kunnen het zeker en vast.
                            Ook kan je bij een heel korte puls bijvoorbeeld 1/10de van een seconde, de stuurstroom vergroten naar 150mA. Ik weet nie hoever je hier praktisch in kan gaan, maar in theorie kan je dan tot bijvoorbeeld 1A door de led gaan sturen voor 1/50ste van een seconde (je gemiddelde lading blijft evenveel als 20mA continue voor 1 seconde). 58leds geven volgens mij dan wel licht genoeg om foto's te gaan maken of snelle sluitertijden. In het slechtste geval kan je alles bevriezen met je sluitertijd (als de flits te lang duurt) in plaats van met de flits zoals dat nu vaak toegepast wordt.
                            Het is dus zeker mogelijk, in hoever dit haalbaar is en hoe ver je er in kan gaan weet ik dus niet.

EDIT:
                            ff op onderzoek uitgegaan en het wordt wel degelijk toegepast. Zo heb ik een led flash driver weten te vinden die tot 1.5A in flash mode door een led stuurt. -> http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/4881
                            Last edited by littlewan; 9 juni 2008, 05:38.

Comment

ik heb net van iemand vernomen dat een flits van ledjes hetzefde is dan dat je ze even aanzet.
                              dus ik ga een drukschakelaar plaatsen met velkro aan mijn camera, zodat ik op het knopje kan duwen als ik een foto trek.
                              als stroombron ga ik 2 batterijen van 1.5V gebruiken ( daarstraks getest en het gaat uitstekend! )

groetjes

fotos straks misschien.
                              www.maximpiessen.com

Comment

Working...
                              X