Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

    Dit wou ik toch even met jullie delen:
    Vandaag zag ik dat er meerdere vlekken voorkwamen op de laatste beelden
    die ik getrokken had met mijn D200. Lichte paniek!
    Dan wat gesurft, ervaringen gelezen, alle soorten productinfo gelezen,
    tot ik besloot om het met alle risico's eens simpel aan te pakken.
    De D200 met volle batterij in het menu geconfigureerd voor sensor cleaning
    zodat de spiegel opengeklapt blijft, het objectief verwijderd en gedrukt op de
    ontspanner. De sensor wordt zichtbaar.
    ( die beschermd is door een glasplaatje )
    Een kwaliteitsoorstokje genomen en meerdere horizontale wrijfbewegingen
    gedaan ( steeds in dezelfde richting ) en zo van bovenaan de sensor tot
    beneden. Dit meerdere malen herhaald!.
    Dan de stofzuiger genomen en er een trechtertje op het uiteinde van de
    buis bevestigd met kleefband en zo het binnenste leeggezogen.
    Mijn D200 achteraf uitgeschakeld zodat de spiegel terugklapt en nogmaals
    het interieur van de body leeggezogen met de stofzuiger.
    Het moment van de waarheid:
    Een fotogenomen van de blauwe hemel op f/22 en het resultaat bekeken
    in photoshop ( géén bewerkingen ).
    Ziehier het resultaat:


    Een zucht van opluchting, géén vlekjes meer te bespeuren.
    Kostprijs: +/- 1 eurocent.
    P.S.: Ik ben niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen wanneer dit
    wordt nagebootst, maar het resultaat is toch niet mis!
    Last edited by dyafani; 3 mei 2008, 13:54.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

  • #2
    Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

    Het resultaat ziet er heel goed uit.
    - Heb je het oorstokje "droog" gebruikt of in een of ander product gedompeld?
    - Wat voor soort "trechtertje" heb je op de stofzuiger bevestigd?
    Ik heb immers hetzelfde probleem met mijn D40.
    home page: http://cage.ugent.be/~hs
    reisblog: http://herser.wordpress.com
    foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

    Comment


    • #3
      Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

      Ik heb van mensen gehoord dat ze afsluitstrippen/spiegeldemping uit de lensmond zogen et een stofzuiger.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

        Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
        Het resultaat ziet er heel goed uit.
        - Heb je het oorstokje "droog" gebruikt of in een of ander product gedompeld?
        - Wat voor soort "trechtertje" heb je op de stofzuiger bevestigd?
        Ik heb immers hetzelfde probleem met mijn D40.
        - Oorstokje ( degelijk stokje nemen ) werd droog gebruikt.
        - Gewoon een trechtertje om bvb water in een fles te gieten.
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

        Comment


        • #5
          Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik heb van mensen gehoord dat ze afsluitstrippen/spiegeldemping uit de lensmond zogen et een stofzuiger.
          De lens heb ik niet gezogen, enkel het interieur van de body;
          weliswaar heb ik er wel voor gezorgd om niets aan te raken.
          Dus steeds een afstand van +/- 0,5 cm van de binnenste elementen.
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

            Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
            De lens heb ik niet gezogen, enkel het interieur van de body;
            weliswaar heb ik er wel voor gezorgd om niets aan te raken.
            Dus steeds een afstand van +/- 0,5 cm van de binnenste elementen.
            Ik heb niet over de lens, maar de body en er waren delen voor de sensor gekomen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

              En om nog maar te zwijgen over de statische elektriciteit die rond dat trechtermondje opgewekt wordt.

              Comment


              • #8
                Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

                ik begrijp ni goe waarom je duur ( D200 ) fotomateriaal gaat reinigen met oorstokjes , ik pruts ook wa af met zelf dingen in elkaar te prutsen maar je kan voor een fractie van de kostprijs van je fotomateriaal een sensorbrush van Visibledust kopen , werkt retegoe en als dat ni voldoende is ga je er eens over met een sensorswab .
                Nikon digi en analoog + Yashica Mat
                http://www.flickr.com/photos/donald-s

                Comment


                • #9
                  Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

                  Oorspronkelijk geplaatst door Donaldduck Bekijk bericht
                  ik begrijp ni goe waarom je duur ( D200 ) fotomateriaal gaat reinigen met oorstokjes , ik pruts ook wa af met zelf dingen in elkaar te prutsen maar je kan voor een fractie van de kostprijs van je fotomateriaal een sensorbrush van Visibledust kopen , werkt retegoe en als dat ni voldoende is ga je er eens over met een sensorswab .
                  Achteraf bekeken heb je volkomen gelijk.
                  Ik ben eigenlijk nogal roekeloos tewerk gegaan, echter, zonder schade!
                  Staan thans op mijn aankooplijstje:
                  - Een sensorbrush
                  - Een pakje sensorswabs ( nr 2 )
                  - Een flesje Eclipse.
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

                    Ik gebruik de visible dust borsteltjes(die je statisch maakt met een motortje).....maar zelden echt zuivere resultaten. Tenzij je drie vier keer opnieuw de sensor er mee kuist.

                    Dyafani....ik heb van het weekend uw oorstokjes methode ook eens geprobeerd. Sensor is nu proper tot in de hoekjes. Moraal van het verhaal; het oorstokje dat ik gebruikt heb kost 1000x minder dan de sensorbrush (ik heb de kit gekocht voor 30D en 1D +- 120 euro zonder batterijtjes) en de sensor is van den eerste keer proper. Een oorstokje kan je altijd en overal gebruiken....werkt niet op batterijen.....en neemt geen plaats in je bagage.....en je kunt er ook uw oren mee reinigen ook Een gewone blaaspeer blaast het meeste stof reeds van uw sensor...de oorstokjes doen de rest.
                    Het reinigen van een sensor roept bij sommige mensen een gevoel van huiver en angst op.....je kuist de sensor niet....je kuist een stukje filterglas wat er net voor zit. Door dat gevoel verdienen fabrikanten handenvol geld aan nylon borsteltjes en papieren doekjes. De vloeistoffen die men in zeer kleine flesjes verkoopt zijn heel waarschijnlijk niets anders dan een mengeling van produkten(gezuiverde methanol, alcohol enz)die je in de handel aan een paar euro de liter kunt kopen. Bespaar u de aanschaf van de dure borstels,vloeistoffen enz.....uw oorstokjes doen hun job minstens zo goed. Het wegzuigen van stof uit het spiegelhuis vd camera met een stofzuiger is misschien toch niet echt een superidee.......het spiegelmechanisme zou je kunnen beschadigen of ontregelen door de zuigende kracht
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 5 mei 2008, 10:56.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

                      Nou, laatst ook een eerste poging gedaan mijn sensor te reinigen...ik zag er met diafragma op f22 en witte achtergrond 3 stukjes stof op zitten...dus aan de slag gegaan met zo,n blaaspeertje...ging aardig goed, er bleef echter 1 stofje steeds opzitten...dus maar grover materiaal ingezet...zo'n spuitbusje droge lucht...meteen weer een lesje geleerd...hou zo'n spuitbusje HELEMAAL recht als je spuit...anders spuit ie er persvocht ofzo uit...dus meteen een dot van dat vocht op de sensor....grr...nadien even controleren en ja hoor...de ganse sensor onder de stofjes en plekjes....grrr.......!!!! (spuitbusje gaat dus ook in het bakje "nooit meer gebruiken voor de camera"...blaast alleen maar meer stof op de sensor...)

                      Meteen maar weer BD op, zoeken naar manieren en toen kwam ik dit topic tegen...had nog wat alcohol uit het kraampakket liggen, wattenstaafjes uiteraard ook...dus 1 staafje in de alcohol gedipt...hiermee horizontaal de sensor gereinigd...daarna met droge wattenstaafjes "droog" geveegd in diezelfde horizontale bewegingen....en ja hoor SCHOON..!


                      Althans, bijna dan...na controle op de pc bleken er nog 3 stofjes op te zitten (dus was eigenlijk weer terug bij af ) maar die waren een stuk minder storend als de eerste 3...


                      Het enige nadeel is dat zo'n wattenstaafje een heel klein oppervlak heeft, waardoor je snel een stuk "overslaat" verder is het ook voor mij een prima manier gebleken (op de stofzuiger na dan he)


                      Hield enkel mijn hart even vast met die alcohol...maar volgens mij moet dat geen kwaad kunnen toch...??? Ben door al het wisselen in ieder geval wel inmiddels "expert" in het verwijderen en terugplaatsen van het IR-filter dat bij een Sigma achter de lens-bajonet zit
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

                        Oorspronkelijk geplaatst door Donaldduck Bekijk bericht
                        ik begrijp ni goe waarom je duur ( D200 ) fotomateriaal gaat reinigen met oorstokjes , ik pruts ook wa af met zelf dingen in elkaar te prutsen maar je kan voor een fractie van de kostprijs van je fotomateriaal een sensorbrush van Visibledust kopen , werkt retegoe en als dat ni voldoende is ga je er eens over met een sensorswab .
                        Dus als je een dure camera hebt is reinigen met een goedkope oplossing "not done"? Dan moet het minstens 100 euri kosten? Visible dust retegoe? Oorstokjes zijn ook "retegoe" en van het prijsverschil met de vissible dust doe ik wel wat leukers Moet het iets duurder zijn: scotch tape, kost een euro-tje meer
                        Wat marketing, onnozelheid en bakerpraatjes toch al niet kan doen ......

                        De stofzuiger zet ik echter niet op mijn body...... en ook geen alcohol op mijn wattenstaafjes
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

                          De oorstokjes zijn een absolute aanrader (had een 7-tal plekjes).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

                            Hmm.. ik moet de mijne ook nog eens doen/laten doen.

                            Iemand mss een goed adresje in de buurt van Hasselt kent?
                            Want ik laat het liever doen...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sensor reinigen ( mijn ervaring - D200 )

                              Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                              Dus als je een dure camera hebt is reinigen met een goedkope oplossing "not done"? Dan moet het minstens 100 euri kosten? Visible dust retegoe? Oorstokjes zijn ook "retegoe" en van het prijsverschil met de vissible dust doe ik wel wat leukers Moet het iets duurder zijn: scotch tape, kost een euro-tje meer
                              Wat marketing, onnozelheid en bakerpraatjes toch al niet kan doen ......

                              De stofzuiger zet ik echter niet op mijn body...... en ook geen alcohol op mijn wattenstaafjes
                              Tijdens de voorbije module "Digitale fotografie" in het CVO gaf de docent ons een "workshop" sensor reinigen.
                              Dit met oorstokjes (droog) ,bij mijn opmerking : waarom geen swab's?
                              "Veel te duur,degelijke oorstokjes zijn even goed" was zijn antwoord.
                              Grtjs

                              Comment

                              Working...
                              X