Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's uit oud fotoalbum digitaliseren.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's uit oud fotoalbum digitaliseren.

Hallo iedereen,

Ik zou graag foto's uit oude fotoalbums digitaliseren. Het probleem is dat die foto's vastgeplakt zijn in die albums, bovendien zijn ze willekeurig op de bladzijden geplakt. Scannen met een flatbedscanner heb ik al geprobeerd maar dat lukt dus niet goed.
    Ik ben dan op het idee gekomen om ze te fotograferen met mijn Sony DSC-T10 in macrostand, zonder flits. De kwaliteit is voor mij voldoende, maar omdat het glanzende foto's zijn heb ik ongewenste reflecties op de foto's.
    Welke tips of trucs kennen jullie om mijn probleem te verhelpen?

Dank bij voorbaat,

Fonzarelli.

Re: Foto's uit oud fotoalbum digitaliseren.

Zacht licht gebruiken, van een grote noordgericht dakraam of een groot noordgericht venster. Zwart karton gebruiken om de ongewenste reflecties plaatselijk weg te werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
      Zacht licht gebruiken, van een grote noordgericht dakraam of een groot noordgericht venster. Zwart karton gebruiken om de ongewenste reflecties plaatselijk weg te werken.
      Een repro zuil of een onderstel van een stevige vergroter gebruiken.
      Dit werkt veel sneller dan een gewoon statief!
      Zoals de vorige mensen vermelden zacht noorderlicht,en een reflektie scherm of wit karton aan de andere zijde.

Comment

je oplossing kan heel eenvoudig zijn

als inspiratiebron lees je maar even de draad "ministudio" op deze bladzijden van tips & trics

je zou dus ook een curverbox (achtige) kunnen gebruiken, met een gat in de bodem, ter grootte van je lens, dan heb je 2 vliegen in een klap : je hebt een 'soort' statief voor je toestel (je kan het gewoon op de box leggen) en je hebt een mooie egale belichting zonder storende reflecties

desnoods wat van die bouwlampen bij zetten voor meer licht

suc6
        Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

Comment

Bedankt voor de tips,

Heb geen raam op het noorden, maar die "ministudio"-oplossing lijkt mij wel wat.
          Ga ik zeker eens proberen, wegens andere dringende werkzaamheden een paar weken geen tijd, maar laat zeker het resultaat weten.

Tot mails,

Fonzarelli.

Comment

Hallo allemaal,

Ik heb het op de volgende manier gedaan:
            Een rechthoekig 5-liter plastic kan genomen (18x12 cm, bevatte whitespirit).
            Bovenkant afgesneden op 18 cm van de onderkant, in de onderkant een opening gesneden voor de lens.
            Op de onderkant een plankje (18 mm dik) geschroefd met een rechthoekige uitsparing voor de camera ( hoek weggelaten voor afdrukknop!).
            Deze mini-mini-studio op een foto in het album plaatsen, camera op macro-stand, flits uit, verder alles op auto, inzoomen tot randen van foto wegvallen,
            scherpstellen en afdrukken.
            Heb dit gedaan in daglicht, aan een venster op het oosten, in de namiddag.
            Is goed gelukt: +/- 150 foto's genomen en verwerkt in een diashow met tekst en muziek.
            Camera: Sony DSC-T10.
            De genomen foto's zijn uiteraard niet van topkwaliteit maar voldeden ruimschoots aan het doel nl. oude foto's in een diashow verwerken, op DVD branden en op tv bekijken in een aanvaardbare kwaliteit.

Groetjes,

Fonzarelli.

Comment

foto-tentje, improviseren.
              een wit laken over camera en fotoalbum leggen ook aan onderkant. bij voorkeur daglicht gebruiken.

gebruik een statief als tentpoten.

succes

Comment

Hey,

Inscannen met een HP Scanjet 4670
                Daarvan kan je de glasplaat op je boek leggen, zowat mijn beste aankoop ooit.

Peeke
                ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Working...
                X