Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uilen in dicht struikgewas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Uilen in dicht struikgewas

Sedert enige jaren vertoeven er steeds op dezelfde plaatsen een 6 tal uilen.
    Het probleem is dat ze zich schuilhouden in dicht struikgewas en kleine bomen.
    Bij het betreden van het struikgewas vliegen ze natuurlijk weg...zo heb ik ze ook ontdekt.
    Hoe kan ik erbij gegeraken zonder dat ze wegvliegen en punt 2 het is tamelijk donker daar waar ze zitten...ik schat 1600 iso met 2.8.
    Flitsen een mogelijkheid maar ik denk dat ik dan maar één foto kan nemen de rest zal wel wegvliegen!
    Een schuilhok of tent opstellen in zo'n dicht struikgewas is niet doenbaar.
    Wie weet hier raad mee?
    De uilen bevinden zich wel op een privé terrein,waar ik wel toegang heb.

Re: Uilen in dicht struikgewas

Uilen gaan per definitie in het donker huizen overdag, daar is geen weg naast.
    Een ransuil durft nog wel eens aan de rand gaan zitten, een velduil of een steenuiltje blijft binnen overdag (de uitzonderingen daargelaten).
    Tegen avond komen ze naar het open veld om te jagen. Een ransuil gaat eerder lange glijvluchten over de weiden maken, een velduil en een steenuiltje gaan gemakkelijker op een weistaak zitten.
    Beste dat je kan doen is ze voorlopig niet verstoren en wachten tot in de meimaand. Dan heb je niet alleen langer licht, maar de uilen gaan ook vroeger op de dag beginnen jagen omdat ze meer eten nodig hebben voor hun kroost.
    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
      Uilen gaan per definitie in het donker huizen overdag, daar is geen weg naast.
      Een ransuil durft nog wel eens aan de rand gaan zitten, een velduil of een steenuiltje blijft binnen overdag (de uitzonderingen daargelaten).
      Tegen avond komen ze naar het open veld om te jagen. Een ransuil gaat eerder lange glijvluchten over de weiden maken, een velduil en een steenuiltje gaan gemakkelijker op een weistaak zitten.
      Beste dat je kan doen is ze voorlopig niet verstoren en wachten tot in de meimaand. Dan heb je niet alleen langer licht, maar de uilen gaan ook vroeger op de dag beginnen jagen omdat ze meer eten nodig hebben voor hun kroost.
      Wachten tot ze uitvliegen om eten te zoeken,en niet in het struikgewas gaan en de boel verstoren,dat bedoel je toch!
      Zijn dit dan randsuilen met jongen of een groepje volwassen uilen.
      Enkele jaren geleden toen ik rond het zelfde tijdstip zo een groepje vond leken die mij allemaal even groot!
      Het is blijkbaar nuttig van eerst wat te lezen over die randsuilen en ik vrees dat een goede foto maken hier van zal afhangen!
      Bedankt al voor de goede informatie!

Comment

Een ransuil, velduil of bosuil zijn ver even groot. Bosuil is iets groter dan een velduil en die is dan weer iets groter dan een ransuil. Een steenuiltje is echt wel een klein uiltje (20cm). een ransuil is gemakkelijk te herkennen aan zijn oorpluimen.
        Nu, als je me zegt dat ze met zessen zitten, ben ik er nagenoeg zeker van dat het ransuilen zijn. Zeker in de winter troepen die samen met verschillende volwassen vogels om te overwinteren. Het is dan ook vrijwel zeker dat enkele daarvan zullen broeden.
        Hou je maar al bezig met verlaten kraaien of eksternesten te lokaliseren, of lege buizerdnesten, als ze broeden zal het daarin zijn.
        Als de jongen echt beginnen eten kun ze je al van een uur of zeven in de mei zien over de weiden glijden. Regelmatig weidepalen in de oog houden of dode bomen, daar gaan in ze in rusten tijdens het jagen. Wel goed blijven uitkijken : je hoort ze niet vliegen en ze roepen weinig.
        (Alleen de jongen kunnen een vreselijk leven houden in het nest)
        fotosite

Comment

er lijkt me een simpelere oplossing voor handen:

- zet sluitertijd op 1/4000
          - zet op burst modus
          - ontsteek lont "piraat"
          - gooi piraat achter de schuilplaats
          - tel tot 5
          - druk af

en volgens mij zal je er toch wel een aantal op foto hebben

nee, ff serieus, iets voor de groene jongens onder ons vrees ik
          www.scalle.be/blog

Comment

Ik zou zowieso niet teveel gaan rondlopen in dat bosje. Geef die beesten gewoon hun rust. Enkele jaren geleden zaten er bij ons in de streek ook een aantal in een bosje totdat ze constant werden verstoord en nu zijn ze al 2 jaar niet meer te zien.
            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Working...
            X