Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beelden fotograferen, tips gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beelden fotograferen, tips gevraagd

maandagnamiddag moet ik voor vrienden enkele foto's maken van hun voorwerpen. (aziatische antiek) Sommige beelden zijn zo groot als een mens, enkele zijn kleiner en ook een doek zal ik moeten trekken. De omstandigheden zullen vrij "primitief" zijn dus geen studioflitsen ed. Gewoon bij hen thuis in de galerij of buiten op het terras. Eventueel met een zwarte doek als achtergrond.
    Graag had ik nog enkele tips gekregen en eventuele handige middeltjes. Of dingen waar ik zeker moet op letten.

groetjes

Re: beelden fotograferen, tips gevraagd

Zorg voor "zacht licht", geen fel zonlicht dus, en je kan met een plaat piepschuim werken om schaduwen te verminderen (je hebt dan wel een helper nodig). Je werkt dus liefst buiten op een lichtbewolkte dag, in een veranda gaat het meestal ook, op voorwaarde dat die groot genoeg is en dat de muren een neutrale kleur hebben (wit, grijs of zwart).

Daglicht is beter dan kunstlicht, en maak altijd een handmatige witbalans om de kleuren zo juist mogelijk te krijgen.

Gebruik zo weinig mogelijk breedhoeklenzen om vervorming te vermijden, de meeste vaste 50mm-lenzen geven vrij weinig vervorming en zijn dus perfect bruikbaar (ik heb zelf ooit een 70-200 gebruikt voor schilderijen, en dat ging ook prima).

Als je een heel lichte of donkere achtergrond gebruikt, hou dan wel de lichtmeting in het oog, met de standaard Matrix-lichtmeting zal het onderwerp dan meestal verkeerd belicht worden. Gebruik naargelang het onderwerp de aangepaste lichtmeting (deelmeting, spotmeting, gemiddelde meting met nadruk op het midden), en werk eventueel met belichtingscompensatie om de belichting juist te krijgen

Zet het onderwerp ook niet te dicht bij de achtergrond zodat de achtergrond onscherp wordt. Het diafragma zet je niet te ver open, want je wilt het hele onderwerp scherp in beeld krijgen (f8 zal wel goede resultaten geven met een DSLR, maar dat is ook afhankelijk van het onderwerp dat je in beeld wil brengen).

De camera zet je op een statief (timer of draadontspanner, mirror lock-up indien mogelijk) en daarbij zorg je ervoor dat de camera niet "neerkijkt" op het onderwerp, want daardoor krijg je perspectiefvervorming. Bij kleinere onderwerpen moet je de camera dus lager zetten dan bij grote onderwerpen.
    De iso zet je zo laag mogelijk om ruis te vermijden.

(Waarschijnlijk vergeet ik hier nog een heleboel nuttige tips...)
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Working...
    X