Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De grijskaart.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De grijskaart.

Enkele vragen over de grijskaart;

Maakt het uit in welke Metering Mode de camera staat?

Moet je het geselecteerde AF-punt in de zoeker op de grijskaart richten?

Is een foute meting gemakkelijk te herstellen?

Heeft de grijskaart effect op de Auto standen van de camera?

Mvg
    Wim
    Canon EOS 350D met 18-55mm // ef 28-200mm f/3.5-5.6 USM // ef 100mm f/2.8 Macro USM // ef 70-200mm f4L IS USM // Speedlite 430EX // 17-55mm f2.8 IS

Re: De grijskaart.

je plaatst je grijskaart bij je onderwerp, en meet het licht in spotmeting op die grijskaart vanop de plaats waar je de finale foto zou nemen. let erop dat er geen reflectie op de grijskaart zit die je kan zien in de zoeker, anders moet je de grijskaart wat draaien tov de lichtbron/camera. De gemeten lichtwaarde locken en dan de foto nemen zonder de grijskaart.

let wel op dat je een grijskaart gebruikt en niet een witballans kaart. Een witballans kaart is bleker dan een grijskaart en kan je een verkeerde belichting geven. Niet elke "grijze" kaart is een grijskaart!

off topic, maar om het verschil grijskaart en witblans kaart te duiden: Niettegenstaande een grijskaart kan gebruikt worden voor het bepalen van de witballans, is het meten op een witbalanskaart die een bleker grijs bevat nog precieser omdat er meer CCD data kan gebruikt worden bij het beoordelen van de blekere grijswaarden. Wit is dan weer gevaarlijk omdat de meting bij overbelichting van het wit te gevoelig is voor afwijking

edit: werken met een grijskaart wordt meestaal in manuele modus gedaan, je kan in de program mode wel je EV waarde gaan locken, maar in de pure automaat en in de scènestanden, dacht ik dat zelf het locken van de EV waarde niet kan. Je kan in die auto standen zeker geen EV compensatie geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
      let wel op dat je een grijskaart gebruikt en niet een witballans kaart.
      witbalans Sorry, ik kon het niet laten =)

Is het belangrijk dat je de meting doet van op de plaats waarvan je fotografeert? Dat de grijskaart het best bij je onderwerp staat, dat begrijp ik best. Maar als dat onderwerp wat ver staat en de grijskaart "kleiner" wordt dan de "spot" van je lichtmeter, wat dan? Voor zover ik m'n optica nog goed begrijp, lijkt het me geen probleem om dichter te gaan staan voor de meting. Zolang je natuurlijk maar niet "in het licht" gaat staan =)
      bram de greve photography | gallery | myspace
      Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Comment

dichter zou geen probleem mogen zijn, maar de meethoek is wel bepalend

Comment

Bedoel je de ruimtehoek (dus zorgen dat de grijskaart volledig de "spot" van je metering bedekt) of de hoek waaronder je de grijskaart bekijkt (bv. loodrecht erop)?
          bram de greve photography | gallery | myspace
          Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Comment

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Is het betrouwbaar als je een grijskaart afprint? Of komt dan die 18% grijs niet meer overeen?
            Canon EOS 350D met 18-55mm // ef 28-200mm f/3.5-5.6 USM // ef 100mm f/2.8 Macro USM // ef 70-200mm f4L IS USM // Speedlite 430EX // 17-55mm f2.8 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Scherpe Bekijk bericht
              Is het betrouwbaar als je een grijskaart afprint? Of komt dan die 18% grijs niet meer overeen?
              Ik wilde je eerst vragen waarom je denkt dat die grijskaarten in de handel zoveel kosten als je ze zelf kon printen maar toen bedacht ik me dat lens hoods ook veel kosten en die kun je tegenwoordig ook zelf printen. Niettemin een tip: doe maar niet.

Comment

hier staat alles uitgelegt

Comment

Working...
                X