Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe studio bouwen? (Specifieker) beginnersvraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe studio bouwen? (Specifieker) beginnersvraag

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
    even verder over dat licht gepraat
    al je nu lampen gebruikt even terzijde dewelke en je houd op de plaats waar het licht valt een grijskaart om je witbalans in je camera aan te passen aan dat licht, is dan het probleem van die kleuren niet opgelost? of zie ik dat te simpel , want dient de mogelijkheid van aanpassing van de witbalans daar uiteindelijk niet voor?
    Neen, want niet elke lamp beschikt over het volledige spectrum van kleuren.
    Zonlicht wel, studioflitsers en opzetflitsers ook (of misschien heel dicht in de buurt.)
    TL-, spaar- of halogeenlampen beschikken niet over alle kleuren. Wit licht is eigenlijk de samenvoeging van lichtstralen van alle (zichtbare en sommige niet zichtbare) golflengtes.
    Stel dat je TL-buis geen licht van bvb 532nanometer bevat (groen). Dan worden alle objecten op je foto (die de kleur van dit groen hebben) kleurloos (grijstinten).
    Denk maar aan de straatverlichting op de weg. Deze lampen bevatten een natrium-gas. Licht van deze stof geeft die bekende oranje kleur.
    Het is dus onmogelijk kleuren te onderscheiden in dat licht. Alles wat je ziet is in gradaties van zwart tot in heel licht oranje.
    Ik ben niet heel zeker van mijn zaak, dus als ik fouten maak, gelieve mij erop te wijzen!
    Groetjes,
    Lennert
    p.s geen idee wat kleuren een TL-buis ontbreekt, het groene licht heb ik slechts als voorbeeld gebruikt.

Comment

oke bedankt maar... ik neem aan dat dat zo is maar is dat ook wel zichtbaar achteraf want uiteindelijk ga je (de meesten toch ) een foto nabewerken en het schijnt dat er tl buizen van philips op de markt zijn voor een prikje die toch wel heel erg goed zijn zelfs bruikbaar voor een homestudio....met goede resultaten , ik zag er zelfs een filmpje over , de link staat ook hier ergens op bd...
      http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
        oke bedankt maar... ik neem aan dat dat zo is maar is dat ook wel zichtbaar achteraf want uiteindelijk ga je (de meesten toch ) een foto nabewerken en het schijnt dat er tl buizen van philips op de markt zijn voor een prikje die toch wel heel erg goed zijn zelfs bruikbaar voor een homestudio....met goede resultaten , ik zag er zelfs een filmpje over , de link staat ook hier ergens op bd...
        De link heb ik ook gezien. Zag er inderdaad wel interessant uit. Er is altijd wel verschil in licht tussen lampen. En je kunt altijd beginnen met 2tl's of een bouwlamp..
        IK heb dat even geprobeerd, maar al snel tot de conclusie gekomen dat daar niks goed van komt..
        Als je lichtbron een bepaalde kleur niet kan uitzenden, kun je die onmogelijk vastleggen. Je kunt altijd wel gaan bewerken met photoshop. Maar het kleurspectrum vervolledigen door het toevoegen van kleuren lijkt mij onmogelijk..
        Maak zelf uit wat je prioriteiten zijn. Een goed belichte kleurenfoto krijg je alleen door zonlicht en/of flits licht te gebruiken (opzetflitsers of studioflitsers).
        En ik denk toch dat we allemaal goede foto's willen maken!
        Last edited by Lennert; 5 maart 2008, 11:54.

Comment

Deze d-lite zijn natuurlijk hele mooie flitsers. Niet extreem duur maar toch wel al een inverstering voor beginnend studiofotograaf. (Wat er meschien vlug acher komt dat dit nie zijn ding is.)

Spijtig maar denk dat naar mijn mening 2 flitsers te weinig zijn, liefs 4. Maar je kunt al veel met 3 flitsers. 2 voor achtergrond mooi te belichten (indien met witte of gekleurde wilt werken) en 1 voor model + reflectiescherm.

Je kan natuurlijk eerst zwarte achtergrond nemen en 2 flitser gebruiken voor model uit te lichten. Hiermee kun je dan wel al zeer mooie resultaten bekomen maar denk dat je dan wel al kort op achtergrond gaat zitten met je 4 meter. En naar mijn mening is dit helemaal niet mooi als zwarte achtergrond belicht wordt.

Er is wel een leuk (echt beginners) setje verkrijgbaar van jinbei. 3 flitsers van 180 watt met 2 softboxen en honeycomb. Wordt verkocht via konijnenberg. Kost appel en een ei (268 euro) is wel niet zo goed als andere (profesionele flitsen) maar kan zeker op tegen de basisversies (goedkope) van bv. falconeyes. Enige nadeel is dat alles wat voor deze flitsen te krijgen is (spreek over softboxen en dergelijke) is er ook bijgeleverd. Natuurlijk kan je wel bijgeleverde softboxen nog extra bestellen. Kunt er dus bv. geen beautydishes of dergelijke voor kopen. Gaat in de toekomst meschien wel mogenlijk zijn maar op dit moment dus nog niet. Heb er zelf wel nooit mee gewerkt en zelfs nog nooit van kortbij gezien Iemand meschien wel op dit forum die een beetje toelichting kan geven. Ken wel iemand die de portabels van jinbei heeft gekocht en is er toch tevreden over werkt in zijn studio met bowens. (is natuurlijk niet te vergelijken maar voor mee op lokatie te nemen heel af en toe is dit voor hem voldoende. En indien je een accidentje krijgt (wat wel al een kans voorkomen) koop je gewoon een nieuwe.
          Ok deze flitsers zullen wel niet zo lang meegaan als profesionele merken maar denk dat vele niet proffesionele fotografen hun studio zo weinig gebruiken dat ze zelfs bijna onverslijtbaar zijn. Of na een jaar of 4a5 (is 2 jaar garantie op) maar dan koop je toch gewoon een nieuwe flitsinstallatie.
          Tegen dan zul je er wel uit zijn wat je juist wil en kun je kijken of de investering (prijs tov doel) het je wel waard is.
          Het lijkt mij in ieder geval wel een instap setje en eerlijk gezegt 268 euro is geen geld ook al gebruik je ze maar bv 3 maanden (zou wel al snel zijn ) en beslis je dan over te gaan naar duurdere merken. Heb je nog altijd en paar flitsjes over voor accenten en dergelijke op bepaalde fotos te leggen.
          Indien iemand ervaring zou hebben met dit setje zou ik hier wel eens graag een klein reviewke van willen horen.
          Heb een (extreem) grote studio die ik altijd mag lenen als ik in een projectje wil maken. Maar zit er toch ook aan te denken om een kleine fun studio te maken thuis.
          En wil hier niet teveel geld aan uitgeven vermits ik veel te beperkt zit kwa plaats.

Mvg,
          Mike
          Last edited by MikeS; 10 maart 2008, 08:22.

Comment

Working...
          X