Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

in de klimzaal?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• in de klimzaal?

Hallo allemaal,
    Ik was dit weekend in de klimzaal waar ik zelf ook klim, had mijn camera (Nikon D40 lens 55-200mm) meegenomen want er was een wedstrijd bezig(daar ik nog nooit bewegende beelden had vastgelegd ging ik dat eens proberen). Had hem ingesteld op sport ( autom.) en toch zijn er foto's bij die onscherp zijn en andere die perfect scherp zijn. Nu mijn vraag is eigenlijk de volgende: hoe had ik mijn toestel manueel moeten instellen om mooie scherpe foto's te krijgen? let wel op je kan geen flash gebruiken vanwege het aanwezige Mg-poeder (geeft mist/sneeuw efect). En de belichting zijn Tl-lampen aan het plafond, niet echt bevorderlijk dus
    Wie weet raad? Alvast bedankt.
    Nikon D300 - 50mm f/1.8 - 105mmMacroVR - 18-200mmVR - SB800

Re: in de klimzaal?

Je hebt het over onscherpte, die kan door verschillende factoren ontstaan ziijn. Het zou kunnen dat je niet juist gefocust hebt maar het zou ook kunnen dat je sluitertijd niet kort genoeg was om bewegingsonscherpte te voorkomen. De bewegingsonscherpte kan ontstaan zijn door beweging van je onderwerp of van jezelf. Als je fotografeert met een brandpunt van 200mm zou je toch wel een sluitertijd van 1/250e of korter moeten gebruiken.
    Bij de gegeven lichtomstandigheden zou het wel eens kunnen dat het met de lens die jij aanhaalt moeilijk wordt om dat te realiseren gezien het grootste diafragma op 200mm 5.6 is, een lichtsterke lens zou een oplossing kunnen zijn.

Post eens een voorbeeldfoto of de exif gegevens dat zegt meestal wel wat de oorzaak is.

Opmerking: let op met lenzen wisselen in een klimzaal, dat stof dat je zelf al aanhaalt zit zo op je sensor.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

ok bedankt zal ik zeker eens doen (foto posten), welke lens kan ik dan best gebruiken? ben triuwens nog niet zolang bezig met fotografie.
      Nikon D300 - 50mm f/1.8 - 105mmMacroVR - 18-200mmVR - SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hopper Bekijk bericht
        ben triuwens nog niet zolang bezig met fotografie.
        Dat hadden we al begrepen, hoor.

Troost je, die fase zijn we allemaal doorgemoeten.

Comment

Ik heb ook wel wat klimfoto's gemaakt tijdens een wedstrijd (in de Klimax). Dat lukte vrij goed omdat er dan een volgspot was (= meer licht) en bovendien gebruikte ik lenzen met een max. diafragma van 1.4 en 2.8. De truuk is ook om steun te zoeken (ne greep uit ne 4a of zo ) en af te drukken wanneer de klimmer statisch hangt, niet net tijdens een beweging, ook al heb je daar intuïtief misschien de neiging toe!
          O ja, mijn camera stond ingesteld op diafragmavoorkeuze (en de lens volledig open) en op 400-800 iso. De witbalans had ik vooraf even manueel ingesteld op de muur, zo'n klimzaal is één grote grijskaart!

Succes! Kris.

Voorbeeldje (OK dit stuk muur was niet grijs ).

Last edited by krisd; 17 januari 2008, 21:17.

Comment

Working...
          X