Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Partyfotografie fuif

    Daarom zei ik ook: Als je de flitser NIET op BL zet (TTL + BL = ETTL, denk ik) dus alleen op TTL bepaal JIJ hoeveel power je flitser geeft.
    Jij zet je flitser dus op ETTL begrijp ik?
    Ik zet hem idd op ETTL
    Het ging hier dus om een misverstand van mij, en had je stelling verkeerd begrepen.

    Je geeft dus iets uit handen waardoor je niet de volledige controle hebt. Daarom zal je flitspower niet constant zijn en je dus soms licht te kort komt (ivm de wisselende lichtomstandigheden).
    Ik laat inderdaad mn camera bepalen hoe fel er geflitst moet worden.
    Soms moet ik de flitscompensatie nog wel wat bijstellen (FEC)
    Het meeste heb ik geleerd uit het boek van Neil Van Niekerk: On camera Flash.
    Die laat zijn Flits meestal ook op ETTL staan.
    check: http://neilvn.com/tangents/ dankzij zijn blog ben ik het allemaal beginnen begrijpen.


    Overigens laat je website mindere beelden zien dan degene je hier laat zien. Ik mis daar toch een hoop omgevingslicht.
    Duh, ik ga ook niet mn slechtste foto's hierop zetten hé.
    En ik kan ook geen licht toveren hé
    De lichtomstandigheden op de foto's die je gezien hebt zijn daar heel minimaal.
    Ik probeer altijd er voor te zorgen dat wanneer ik foto's van het volk trek dat ik toch iets van licht op de achtergrond heb.
    De laatste editie van het Untitled! Event heb ik een 2e flitser gebruikt aan de draaitafels om toch maar mn eigen sfeer te creëeren.
    Als mensen op de foto willlen wacht ik tegenwoordig zelfs tot dat er toch wat sfeer licht aangaat om toch maar sfeer te hebben.
    Maar je kunt geen eeuwigheid blijven wachten hé , mesen zijn heel ongeduldig.
    Je mag ook niet vergeten dat ik nog altijd aan het evolueren ben hé en wat ik nu doe deed ik 6maanden geleden bijlange nog niet hoor.
    En een camera van 4000€ kan je niet vergelijken met een camera van 700€.
    Als ik mn foto's van mn 5D MKII vergelijk met de foto's van mn 40D is dat ook wel een drastisch verschil hoor.

    Jimmy
    Canon 5D MarkIII , Canon 24-105 F4 IS USM L , Canon 70-200 F4 IS USM L

    Jay Art's

    Comment


    • Re: Partyfotografie fuif

      Oorspronkelijk geplaatst door Dennis71 Bekijk bericht
      Thx Had al zo'n vermoeden vwb je off shoe techniek, aan de foto's te zien.
      Niet te vergelijken met een flitser die op de hotshoe gemonteerd staat!

      Overigens was ik niet diegene die over de batterijen klaagde
      Ik kan gerust de gehele avond onder een hoek flitsen met bouncekaartje hoor. Geen probleem.
      Zal morgen nog eens goed doorlezen maar volgens mij zijn een paar zaken onjuist die je stelt. Als je manueel fotografeert en je flitser niet op BL zet (zo heet dat bij Nikon, Balanced Light) maak JIJ uit hoeveel power je flitser geeft, en niet de flitser zelf.
      Ook de omnibounce geeft een iets meer difuus licht en niet naar achter maar alles behalve achteruit, of je moet hem omhoog hebben staan of naar een zijkant Ook zorgt de omnibounce ervoor dat je flitskop geheel naar voor komt en zoomt dus niet met je objectief mee.

      Geen idee overigens wat ruis is
      Op BL gaat je flitser eigenlijk tegen je camera zeggen dat hij 'slechts' invulflitst. Je camera gaat dan automatisch (afhankelijk van de stand) een langere sluitertijd en/of een groter diafragma instellen en eigenlijk geen of amper rekening houden met de flitser. Die gaat dan wat 'bijflitsen'. Althans dat is de theorie. in de praktijk heb ik het nog nooit echt goed uitgetest om er veel zinnigs over te zeggen. In principe zou je verwachten dat die functie in 'm' niet meer werkt, omdat de camera niets meer kan aanpassen, maar gek genoeg doet hij het dan toch, wat ik niet echt snap.

      Ik schiet meestal ttl, en zet mijn lichtmeting voor portretjes op center weighted. Je manuele instelling zet je dan zo dat de achtergrond ongeveer goed belicht is, je ttl functie gaat dan in combinatie met die CW-meting het midden zo goed mogelijk proberen te belichten.

      Comment


      • Re: Partyfotografie fuif

        Gisteren ook eens beginnen spelen met flitsen op 2de gordijn (via de custom instellingen van m'n 400D).

        Dan flitst deze bij indrukken sluiterknop EN op het einde nog eens. Ik dacht dat deze dan enkel op het einde ging flitsen? Stond in de M-stand.
        Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

        Comment


        • Re: Partyfotografie fuif

          De eerste flits wordt gebruikt voor lichtmeting. De 2de is de effectieve flits.
          Bij eerste gordijn volgend deze mekaar zodanig snel op dat je het niet merkt.

          Comment


          • Re: Partyfotografie fuif

            Bedankt!

            Dus gaat de eerste flits een fractie van een seconde voor de sluiter open gaat als ik het goed begrijp.
            Weer wat bijgeleerd!
            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

            Comment


            • Re: Partyfotografie fuif

              Oorspronkelijk geplaatst door jimbojames78 Bekijk bericht
              1. Stel de speedlight (of pop-up) in op 2nd curtain flash. Done! No ****! Zonder '2nd curtain' vang je geen sfeerlicht zonder met een statief te werken (tenzij je zeezieke beelden wenst). Los uit de hand is er geen andere oplossing.
              Ik werk nooit met 2e sluitertijd en ik vang toch veel sfeerverlichting hoor
              Als je 2e sluitertijd gebruikt gaat de voorflits af en denken de mensen dat de foto genomen is en stoppen ze met poseren wanneer de echt flits nog moet komen
              Ik gebruik het 2e gordijn enkel en alleen als ik beweging wil vastleggen bij lange sluitertijden.
              Soms wordt het wel wat lastiger als je een hevige DJ voor je lens hebt natuurlijk, en dan zou je kunnen overwegen om naar 2e gordijn over te schakelen.

              Voorbeeld van 1ste gordijn


              Voorbeeld van 2e gordijn


              2. Stel je toestel in op de traagste sluiter dat je persoonlijk kunt halen zonder bewegingsonscherpte. Check dit voor jezelf op voorhand. En dit zonder VR, stabilisatoren, radiatoren,... Ik voel mij hiervoor bvb makkelijk op 1/8ste of 1/10de. Onder 1/8ste krijgen mijn beelden dan ook extra flou lichtbewegingen die commercieel niet meer haalbaar zijn. Denk hiervoor aan uw eigen handvastigheid.
              Die instellingen zijn idd noodzakelijk dit met een minimum ISO waarde van 1600
              Ok ruis ga je zowiezo hebben maar ik trek voornamelijk in RAW en als ik achteraf mn foto's omzet naar JPG met resolutie voor beeldschermen en websites valt die ruis niet/nooit op.
              En het onderwerp dat is ingeflits heeft normaal gezien niet veel last van ruis enkel de achtergrond.

              3. Zorg ervoor dat er bovenop de camera een lichtsterke speedlight staat, geladen met bataljons aan batterijen
              Als je met hoge ISO-waarden werkt moet de flits echt niet zo fel flitsen , met 1setje batterijen kom ik gerust een hele nacht toe.
              Ik gebruik mn flits altijd recht naar voor en nooit omhoog met het bouncekaartje uitgetrokken. (dit is enkel op plaatsen waar ik niet via muren en plafonds kan bouncen hé)
              Dit bouncekaartje gebruik ik enkel om een klein beetje licht in te vullen op schaduw partijen (overdag dan).
              je verspeelt al je flitskracht naar het (meestal zwarte hoge) plafond.
              Geen wonder dat je batterijen zo snel leeggeraken.
              Want de voorflits meet eerst het onderwerp en merkt dat er niet genoeg licht is op je onderwerp en gaat dan op full power flitsen om toch maar een beetje licht via je bouncekaartje naar voor te stuwen.
              Wat ik wel als modifier gebruik is een kabel zodat ik de flits in mn hand kan houden met daarop een mini-softbox.
              En een omnibounce gebruik ik vrijwel nooit.
              Velen denken dat je hierdoor zachter licht creert maar dat is maar een illusie.
              Het enige dat een omnibounce doet is het licht naar alle kanten verspreiden dus ook naar achter.

              nog wat voorbeeldjes van foto's op het eerste sluitergordijn: de rest van de foto's vind je terug op : http://www.flickr.com/photos/jayarts...7624198314524/


              Exif: 1/30sec f/4.0 ISO 1000 10mm fish-eye



              Exif: 1/25sec f3.5 ISO 1600 10mm fish-eye



              Exif: 1/25sec f2.8 ISO 1600 18mm
              Mooie opnames hoor..Wou dat ik dat ook zo kon..
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • Re: Partyfotografie fuif

                Komend weekend ga ik voor 't eerst party foto's nemen, op een indoor verjaardagsfeestje
                van een goede vriend. Heb totaal geen idee wat me te wachten staat...

                het materiaal is reeds voorhanden;

                -Pentax K10D
                -18-55mm f/3.5 "kit lens"
                -Metz 58 AF-1 externe flitser

                Iemand nog suggesties/tips/advies i.v.m. instellingen?

                Alvast merci!
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • Re: Partyfotografie fuif

                  Deze thread misschien eens doorlezen.
                  Vrijwel alles is hier al aan bod gekomen hoor.
                  Ik weet het dat zijn veel pagina's , maar ik denk dat als je de laatste 10 a 20 pagina's leest dat je dan al een heel stuk wijzer wordt. (oei het zijn maar 20 pagina's )
                  En als je geen zin hebt om te lezen dan bekijk je gewoon toch wat filmpjes op youtube
                  Nightclub Photography - part1
                  Part 4 kan je helemaal overslaan. (zijn wat interviews met andere fotografen)
                  Het enige dat me is bijgebleven uit part 4 is dat er ook egoistische party fotografen zijn die geen tips willen geven of zelfs valse tips zoals: 'ga nooit hoger dan ISO 800 en zelf zitten ze op ISO 1600'.

                  Het begint eigenlijk van part5
                  Last edited by jimbojames78; 28 juli 2010, 14:13. Reden: Extra info toegevoegd
                  Canon 5D MarkIII , Canon 24-105 F4 IS USM L , Canon 70-200 F4 IS USM L

                  Jay Art's

                  Comment


                  • Re: Partyfotografie fuif

                    Oorspronkelijk geplaatst door jimbojames78 Bekijk bericht
                    Wat een fijne tips....ahum. Die gast kan babbelen zeg. Langdradig verhaal in ieder geval.
                    De tip van een filter rijmt niet met mijn idee over het gebruik van filters als bescherming.
                    Je krijgt alleen een stuk meer last van flare....en dat is nou net wat je niet wil
                    Dennis

                    www.dennisbeekelaar.com

                    Comment


                    • Re: Partyfotografie fuif

                      Overigens ook leuk om te doen...lasers filmen

                      A little video showing how the laserlight show at a concert killed the sensor in my Canon EOS 5D Mark II. Visit:http://www.theis.dkhttp://www.theis.dk/blogJo...
                      Dennis

                      www.dennisbeekelaar.com

                      Comment


                      • Re: Partyfotografie fuif

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dennis71 Bekijk bericht
                        Overigens ook leuk om te doen...lasers filmen

                        http://www.youtube.com/watch?v=J0TgaGePhJA
                        Bedankt voor de tip!
                        Canon 5D MarkIII , Canon 24-105 F4 IS USM L , Canon 70-200 F4 IS USM L

                        Jay Art's

                        Comment


                        • Re: Partyfotografie fuif

                          Oorspronkelijk geplaatst door jimbojames78 Bekijk bericht
                          Bedankt voor de tip!
                          No problem
                          Dennis

                          www.dennisbeekelaar.com

                          Comment


                          • Re: Partyfotografie fuif

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dennis71 Bekijk bericht
                            Wat een fijne tips....ahum. Die gast kan babbelen zeg. Langdradig verhaal in ieder geval.
                            De tip van een filter rijmt niet met mijn idee over het gebruik van filters als bescherming.
                            Je krijgt alleen een stuk meer last van flare....en dat is nou net wat je niet wil
                            Ben de filmpjes nu aan het bekijken , was gisteren te laat om er aan te beginnen.
                            Ivm die filters voor je lens, die gebruik ik zelf ook niet.
                            Ik gebruik ook enkel men zonnekap.
                            Een voorbeeldje wat die Uv-filters met je foto doen: KLIK
                            Canon 5D MarkIII , Canon 24-105 F4 IS USM L , Canon 70-200 F4 IS USM L

                            Jay Art's

                            Comment


                            • Re: Partyfotografie fuif

                              bij verjaardag in danscafé

                              EXIF zit nog in foto

                              D700 met interne flits en M-stand F4 1/20s ISO2500
                              50mm (FF 50mm)
                              matrix-metering

                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment


                              • Re: Partyfotografie fuif

                                Oorspronkelijk geplaatst door jimbojames78 Bekijk bericht
                                Ben de filmpjes nu aan het bekijken , was gisteren te laat om er aan te beginnen.
                                Ivm die filters voor je lens, die gebruik ik zelf ook niet.
                                Ik gebruik ook enkel men zonnekap.
                                Een voorbeeldje wat die Uv-filters met je foto doen: KLIK
                                Die laatste foto is een beetje ver gezocht. Iemand met een paraplu tegen zijn filter getikt ofzo? Normaliter is dit bijna onmogelijk als je een zonnekap gebruikt. En daarbij komt dat een dun filtertje niet te vergelijken is met het glas van een professioneel objectief.
                                Dennis

                                www.dennisbeekelaar.com

                                Comment

                                Working...
                                X