Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma en sluitertijden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • diafragma en sluitertijden

    hulp gevraagd met het volgende,na heel wat leeswerk over het onderwerp misschien een dome vraag.Hoe kun je nu weten welk diafragma+sluitertijd je moet gebruiken voor landschapen,natuur,portret.Als ik sommige foto's bekijk vraag ik me af hoe ik mijn camera best instel voor bv een pimpelmees hoe ver moet ik van het onderwerp staan.Ik bezit een canonlens EF-S 17-85mm f2.8 IS USM.Kan er iemand in verstaanbare taal mij helpen
    Dank u

  • #2
    Re: diafragma en sluitertijden

    Daar zijn geen antwoorden op te geven, elke situatie vraagt een andere instelling.
    Bv zon, bewolking enz enz.
    Ik zou zeggen koop of leen een goed boek of lees de tips op het forum eens http://www.belgiumdigital.com/tips
    Ook Canon heeft een intressante pagina: http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2Ab.html (Engels)
    Of deze is ook erg goed: http://www.natuurfotografie.be/fotoc...ie%201dot2.pdf

    Maar om een pimpelmees met een 17/85mm lens te fotograferen vrees ik toch dat je hem eerst moet vangen en vast plakken.
    Voor natuurfotografie moet je toch eerder aan een 200 a 300mm lens denken.
    Janus.
    Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
    Enkele van mijn foto's

    Comment


    • #3
      Re: diafragma en sluitertijden

      Om op al je vragen te antwoorden zou men een hele cursus moeten overtypen. Als je met die lens een pimpeltje beeldvullend wil hebben moet je het tot op 50 cm naderen. Hoe sneller een onderwerp door de zoeker beweegt hoe sneller je de foto moet maken. Veel opnamen maken en ervaring opdoen is een goede leerschool. Voor de rest nog meer lezen en ook begrijpen wat je leest.
      Suc6
      Rizze

      Comment


      • #4
        Re: diafragma en sluitertijden

        ok, een beknopte inleiding tot het foto-gramatica:

        1) uw lichtmeter meet hoeveel licht er is, en gaat uit van 18% grijs bij een vooropgegeven ISO en geeft je een diafragma dat bij een sluitertijd hoort of vice versa. Dus als je het licht juist wilt meten, meet je dat bv. in spotmeting op een grijskaart. Of je kiest een EV correctie bij integraalmeting na beöordeling histogram als je geen grijskaart gebruikt.

        2) uw belichting is afhankelijk van ISO - Diafragma en Sluitertijd. Elk van deze drie parameters kunnen waarden hebben van laag naar hoog en worden in "stops" uitgedrukt. Een stop is het verschil tussen twee waarden waarbij "net het dubbele" of "net de helft" van het licht wordt bekomen. (vb. 1/250 seconde versus 1/500 seconde bij gelijk diafragma en gelijke ISO)

        3) Om een juiste belichting te bekomen kan je verschilldende "mix" van de drie factoren hebben die dezelfde belichting geven.
        vb. 1/250 + f5,6 + ISO100 = 1/1000 + f4 + ISO 200

        4) Diafragma heeft invloed op de scherptediepte, sluitertijd heeft invloed op de beweging in je foto en ISO heeft een invloed op de ruislevels en de kleur. Je moet nu afwegen welke belichtings-mix je kiest in functie van wat voor uw foto belangrijk is.

        5) een vuistregeltje dat je kan volgen in afwachting van een eigen visie/stijl dat nogal gekend is, is dat je voor landschapsfotografie doorgaans kleine diafragmaopenings (groot getal) en lange sluitertijden wilt met een lage iso .. voor portretfotografie is het dan net het omgekeerde: typisch 1/125 en groot diafragma (klein getal) en zo klein mogelelijke iso. Bij sportfotografie is vaak de sluitertijd bepalend: vaak sneller dan 1/350, en een diafragma van bv. 5,6.

        maar dan kan je net zo goed je toestel in de "landscape modus" of "sport modus" of "portret modus" zetten,als je je strikt aan een regel wilt houden. Je zal de scène moeten interpreteren, en beslissen hoe je de foto wilt maken, om de juiste keuze te maken.

        6) instellingen:

        "M" is de instelling als je veel tijd hebt of werkt in gecontroleerde omstandigheden, je zet alles naar je hand. Typisch gebruikt in de studio en bij moeilijke belichtingsomstandigheden.

        "A" is de instelling als je vooral invloed op scherptediepte wilt hebben.

        "S" is de instelling als je vooral invloed op beweging wilt hebben.

        Die pimpelmees vraagt toch een 300mm of langere brandpuntafstand, vrees ik, en dan nog zal je voldoende dichtbij moeten geraken. Een zakje noten omhoog hangen in de winter kan dan wonderen doen

        Comment


        • #5
          Re: diafragma en sluitertijden

          Ik denk dat de uitleg van Visio hierboven voor jou een beetje te ingewikkeld is.

          Voor beginnende fotografen is er nog altijd de fotocursus van Leon Volders. Die kan je online bekijken of eventueel gratis downloaden.

          De website van Leon

          Cursusdeel 1
          Cursusdeel 2
          Cursusdeel 3
          Cursusdeel 4

          Er zullen waarschijnlijk nog meer delen volgen. Hou dus deze website in 't oog.

          Leon Volders is op BD bekend onder de schuilnaam Fullator.

          Veel leesplezier.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: diafragma en sluitertijden

            Many readers of Digital Photography School see themselves as beginner photographers, so we pulled together these photography tips and tutorials for beginners.


            En nog zo veel meer goede tips op deze site
            Mvg. Renzowoef
            Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

            Comment

            Working...
            X