Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaal = onderbelichten ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Digitaal = onderbelichten ?

Hallo iedereen,

Al ruim een jaar loop ik rond met de idee dat je bij het gebruik van een DSLR beter wat kan onderbelchten. Ik heb mijn camera daarom standaard op -0.3 staan. De achterliggende reden is allicht dat je makkelijker donkere partijen kan oplichten dan omgekeerd.

Nu lees ik in het boek van Scott Kelby (Digitaal Fotograferen) dat onderbelichten helemaal niet hoeft (en dat je wellicht zelfs beter overbelicht ..).

hoe zien (en doen) jullie dat?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Re: Digitaal = onderbelichten ?

zolang je hooglichten niet zijn uitgebrand zit je goed.
    er is dikwijls spraken van het "naar rechts" belichten,
    dus zoveel mogelijk de rechterkant van je histogram vullen.

natuurlijk rekening houden met het onderwerp dat je fotografeert.
    een donkere plaat met veel zwarten zal bv heel moeilijk "naar rechts"
    te fotograferen zijn ...

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Het is altijd mijn gewoonte geweest om diafilm van 100 ASA op te waarderen naar 125 ASA.
      Dat is ongeveer hetzelfde als 1/3 stop onderbelichten. Tot zover analoog.

Digitaal kan je toch meteen je histogram controleren en zien of de hoge lichten uitgebeten zijn.
      Zoveel mogelijk "naar rechts belichten", zoals MM zegt, is inderdaad geen slechte manier van fotograferen.
      Je moet er alleen rekening mee houden dat nodige details in hoge lichten niet wegclippen.
      David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Als je een RAWworkflow hebt neem je je foto's beter zodat je je highlights net niet of zelfs een klein beetje 'clippen' dit kan je in je converter perfect wegwerken, met een klein beetje overbelichten ga je nooit de ruisproblematiek hebben als wanneer je onderbelichte foto's moet ophelderen.

Groeten Kristof
        Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
          zolang je hooglichten niet zijn uitgebrand zit je goed.
          er is dikwijls spraken van het "naar rechts" belichten,
          dus zoveel mogelijk de rechterkant van je histogram vullen.

natuurlijk rekening houden met het onderwerp dat je fotografeert.
          een donkere plaat met veel zwarten zal bv heel moeilijk "naar rechts"
          te fotograferen zijn ...

mm

Hierover is er al ruzie gemaakt zie : http://forum.belgiumdigital.com/show...ight=histogram
          Mvg. Renzowoef
          Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

OK - bedankt voor de reacties iedereen !

Ik begrijp dus dat het helemaal niet nodig is om standaard onder te belichten. Inderdaad: die donkere partijen oplichten leidde nogal eens tot ruis, maar bon, ik wist blijkbaar niet beter

Ik zal de standaard onderbelichting dus maar afzetten en zorgen dat ik zoveel mogelijk belicht, zonder dat de hooglichten gaan knipperen. Ik heb eens wat opgezocht over "expose to the right" en we zullen wel zien hoever we daarmee geraken ...

Toch nog een bijkomend vraagje: Ik lees hier zelfs dat het beter is om wat over te belichten: geldt dat dan enkel als je in raw fotografeert , of heb je daar ook baat bij als je jpeg als formaat gebruikt (de tijd en zin voor een raw-workflow ontbreken mij, hoewel ik overtuigd ben van het nut van RAW).

Alvast bedankt,
            Yves
            Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Klein beetje overbelichten ENKEL bij raw inderdaad, bij jpeg is er bij iets overbelichte stukken geen beeldinfo meer, bij raw kan je die er toch nog uithalen. Belichten op je toestel tot je net een 'klein beetje oplichtende puntjes' krijgt in je histogram/previewvenster.

Groeten Kristof
              Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Working...
              X