Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurmodel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleurmodel

Ik heb een Nikon D80 en daar kan ik kiezen uit drie modellen:
    - Ia sRGB
    - Adobe RGB
    - IIIa sRGB

In het D80 boek van C. Haasz staat dat Ia sRGB geschikt is voor portretfoto's en IIIa sRGB geschikt is voor natuur- en landschapsfoto's.
    AdobeRGB zou het grootste kleurbereik hebben.

Nu mijn vraagje.
    Doe ik er goed aan om steeds mijn foto's te maken met AdobeRGB of is het beter te switchen tussen de verschillende modellen naargelang het type fotografie?

Alvast bedankt!
    Mvg Tim

Re: Kleurmodel

Ondanks het feit dat AdobeRGB de grootste kleurruimte is, zorgt het ook voor fletsere resultaten. De keuze voor die kleurruimte is eigenlijk ook de keuze voor noodzakelijke nabewerking. Wanneer je drukwerk moet voorbereiden, is AdobeRGB vaak een beter vertrekpunt voor CMYK beelden.

Zelf houd ik het voor de meeste foto's op sRGB (voor een meteen minder flets resultaat).

Het verschil tussen Ia en IIIa laat ik beter door experts uitleggen.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
      Ondanks het feit dat AdobeRGB de grootste kleurruimte is, zorgt het ook voor fletsere resultaten
      klopt .. bij foutief gebruik van kleurbeheer .. bij correct gebruik van kleurbeheer klopt dit voor geen meter. Als je RAW shoot, kan je achteraf nog kiezen, natuurlijk ;o)

Comment

Okee, mijn uitleg was nogal kort door de bocht.

Wat ik wilde zeggen is dat een aantal programma's (waaronder de meeste browsers) aRGB niet ondersteunen. Als je je foto's meteen wil kunnen uploaden of gebruiken in applicaties of omgevingen die aRGB niet ondersteunen, dan krijg je fletsere resultaten. Wanneer ik in jpg fotografeer, is het de bedoeling dat die foto's instant klaar zijn (voor onmiddellijke projectie bijvoorbeeld).

Comment

met lightroom op je portable kan je zonder ontwikkelen ook de RAW's al direct projecteren .. heel handig als je volle kwaliteit wilt voor publicatie en toch ter plekke onmiddelijk moet projecteren .. vroeger schoten we dan JPG+RAW, nu enkel nog RAW

Comment

Dank jullie wel!

Dus als ik het goed begrijp gebruik ik het best sRGB indien ik niet al te veel nabewerking wil doen.
            Met AdobeRGB kan ik er meer uithalen als ik tijd in het nabewerken steek.

Of zie ik het verkeerd?

Alleen het verschil tussen Ia en IIIa sRGB is me nog niet helemaal duidelijk.
            Mvg Tim

Comment

Het beste is natuurlijk gewoon in RAW te fotograferen. Dan kies je in de rawconvertor je kleurruimte.

Er doen nogal wat verschillende verhalen de ronde over sRGB en adobe RGB. De meest heldere uitleg hierover vond ik op: http://www.cambridgeincolour.com/tut...obeRGB1998.htm

In de summary wordt nogal goed uitgelegd waarom je voor het ene of het andere kiest.

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
              met lightroom op je portable kan je zonder ontwikkelen ook de RAW's al direct projecteren .. heel handig als je volle kwaliteit wilt voor publicatie en toch ter plekke onmiddelijk moet projecteren .. vroeger schoten we dan JPG+RAW, nu enkel nog RAW
              Ik ging er—toegegeven blindelings—van uit dat het probleem bij de projector zou zitten. Ik dacht dat Adobe RGB en de projector niet meteen een goeie combinatie was... Vergis ik me daarin?

Comment

Working...
              X