Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtfotografie mijn ultieme vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nachtfotografie mijn ultieme vraag

Mvg. Renzowoef
    Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Ik wou de tips net gaan opzoeken om ze hier weer te posten.

Dit leest gemakkelijker:

Hier heb je een paar tips:

-statief
      -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
      -AV stand (diafragmavoorkeuze)
      -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
      -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
      -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
      -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
      -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
      -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
      -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
      -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
      -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
      -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
      -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
      -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
      -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

fantastisch,dank u allemaal kzal deze tips in acht nemen en hopen op geslaagde fotos binnenkort om deze op dit forum te plaatsen
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
          Mijn ervaring?
          Ik werk 99,99% van de tijd in M
          Ik kies zelf hoe mijn foto er uit ziet.

Als ik veel kleine lichtjes heb draai ik graag mijndiafragma toe ( groot getal, kleine opening ). Dan krijg ik mooie sterretjes in de foto.
          De sluitertijd is dan kweetnie hoe lang maar dan heb je weer als voordeel dat mensen die te voet lopen totaal onzichbaar zijn.
          Ik begrijp hieruit dat je in functie van je beeld (veel of weinig DOF) een bepaalde F-waard neemt.

Maar hoe bepaal je de tijd (M-stand) ?
          Werk je met lichtmeter of is dat "trial & error" methode ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
            Maar hoe bepaal je de tijd (M-stand) ?
            Werk je met lichtmeter of is dat "trial & error" methode ?
            Als je dan met een bepaalde diafragmawaarde gewoon de sluitertijd zo kiest dat de lichtmeter in het midden staat, dan heb je net hetzelfde resultaat dan wanneer je in de AV-stand de diafragmawaarde instelt. Alleen maak je het gewoon moeilijker door in de manuele stand te werken, want dan moet je zelf de twee parameters instellen tot de lichtmeter aangeeft dat de belichting juist is.

Er is dus niet echt een reden om in de M-stand te werken, als je belichtingscompensatie wil, dan kan dat in de AV-stand net zo goed. In de M-stand moet je dan de belichting "verkeerd" instellen volgens het metertje, maar dat geeft ook hetzelfde resultaat.
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              hoe langer/trager de slag hoe meer de camera beweegt, probeer het maar eens uit.
              BV: met een 500ste of een 30ste.
              grt,bouk.
              Ik heb het nog een beetje gegoogled: mirror slap kan storend zijn van 1/60 to 1/15 (dit varieert naargelang de bron, maar wijkt nooit ver af van deze range). Daarbuiten is het blijkbaar verwaarloosbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
                Bij een aangepast diafragma voor nachtopnames f 16 bvb zijn de sluitertijden langer dan 30 sec (nacht is niet het blauwe (half)uurtje... ) :hoe kan je zonder lichtmeter ongeveer berekenen hoelang je sluiter moet openstaan ? Of lukt dit niet zonder lichtmeter?
                Dat zou ik nu eens graag weten,zie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                  Bij een aangepast diafragma voor nachtopnames f 16 bvb zijn de sluitertijden langer dan 30 sec (nacht is niet het blauwe (half)uurtje... ) :hoe kan je zonder lichtmeter ongeveer berekenen hoelang je sluiter moet openstaan ? Of lukt dit niet zonder lichtmeter?
                  Dat zou ik nu eens graag weten,zie.
                  Het is helemaal niet nodig om op f16 te werken, enkel als je stervorming wil rond lichtpuntjes, zal het diafragma vrij ver dicht moeten gezet worden.
                  In de AV-stand is het dus niet mogelijk om meer dan 30sec te belichten, daarom moet je ervoor zorgen dat het diafragma zeker zo gekozen wordt zodat de sluitertijd 30sec of korter wordt.

Er staat nergens in mijn serie tips dat het verplicht is om op f16 te werken, meestal zullen de foto's scherper zijn als het diafragma rond f8 gekozen wordt.

Als je langer wil belichten dan kan dat alleen in de manuele stand, maar dan zal je zelf op één of andere manier moeten timen, want als je daar langer dan 30" wil belichten zit je in de "Bulb" mode...

Je zal dan waarschijnlijk een lichtmeting moeten doen met een aparte lichtmeter, maar dat is niet altijd even gemakkelijk.

Ik heb zelf in ieder geval nog nooit een nachtfoto gemaakt met een sluitertijd die langer is dan 30sec, meestal is dat ook niet nodig. Als er echt te weinig licht is, dan zal het diafragma zo ver mogelijk open moeten, en eventueel de iso omhoog. Maar meestal is er toch voldoende licht om op iso 100 te werken.
                  BD0338BE

Comment

[QUOTE=Black B@ndit;1610430]

Er staat nergens in mijn serie tips dat het verplicht is om op f16 te werken.

Dat beweer ik ook niet:ik zei "stel". Het probleem stelt zich evengoed bij f8.0 wanneer het goed donker is.

Als je langer wil belichten dan kan dat alleen in de manuele stand, maar dan zal je zelf op één of andere manier moeten timen, want als je daar langer dan 30" wil belichten zit je in de "Bulb" mode...

Daar vroeg ik raad over in een vorig topic.http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=179766

Je zal dan waarschijnlijk een lichtmeting moeten doen met een aparte lichtmeter, maar dat is niet altijd even gemakkelijk.

Dat neem ik graag aan,dus niet te doen als hobbyist,denk ik dan.

Comment

Da's toch geen probleem met de huidige digitale SLR's? Je neemt een foto, kijkt je histogram en de foto na op je scherm en past desgewenst je parameters aan.

Trial en error dus.
                      PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        kan gewoon zijn dat je statief niet stabiel genoeg is, je maakt immers een foto op 200mm gedurende 30 seconden... dan heb je wel een stabiel statief nodig!
                        Hang je fototas of iets anders onder je statief in het center...?
                        Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                        BE-Wommelgem
                        .: 20D & D700 :.

Comment

mmm, post uit 2007... ik denk dat hij intussen al andere dingen ook zal gelezen hebben en wat ervaring opgedaan...
                          Maar idd fototas onder statief hangen is een goeie stabilisator EN maakt het moeilijker voor mensen met oneerbare ideeën om met je materiaal te gaan lopen.

Tom
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Hahaha... soms ben ik TE als ik ook iets kan bijdragen hé...
                            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                            BE-Wommelgem
                            .: 20D & D700 :.

Comment

als jullie willen , jullie mogen altijd is meegaan op nachtshoot met mij!

je kan men fotos is bekijken hier op het forum, zoek gewoon op nachtfotografie en dan kom je meestal wel bij mijn fotos uit!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                hoe langer/trager de slag hoe meer de camera beweegt, probeer het maar eens uit.
                                BV: met een 500ste of een 30ste.
                                grt,bouk.
                                Ik heb het nog een beetje gegoogled: mirror slap kan storend zijn van 1/60 to 1/15 (dit varieert naargelang de bron, maar wijkt nooit ver af van deze range). Daarbuiten is het blijkbaar verwaarloosbaar.
                                Google schmoogle, je hebt waarschijnlijk enkel tests gevonden van mensen met staiteven van +200€. De kwaliteit van de statief en het gewicht van de camera bepaalt alles. kan idd grote problemen opleveren. Ik ging een keertje met mijn 300mm op statief nachtfoto's maken. Bij het opklappen van de spiegel ging heel dat ding aan de wiebel. Ik heb dat een paar keer goed gevolgd en net voor de 15 s belichting voorbij waren stond hij terug helemaal stil. Foto's waren om migraine van te krijgen.
                                Last edited by putor; 24 mei 2011, 20:26.
                                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                                X