Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtfotografie mijn ultieme vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nachtfotografie mijn ultieme vraag

hoi hoi,

hier ben ik weer met een beginnersvraag.
    Ik zat vandaag eens rustig te surfen op een paar websites van leden van BD en kwam dan op een vraag terecht waar ik nog steeds niet een echt antwoord op heb gevonden.
    Ik ben geboeid door nachtfotografie en wou graag de waarden kennen die in te stellen zijn om perfecte foto's te trekken.
    Nu zie ik hier en daar een f/ waarde van 5.6 en dan weer 8 en dan weer 11 ...
    ik gebruik meestal stand Av op mijn toestel zodat ik niet moet prutsen met mijn sluitertijd en kwam tot nu toe op tamelijk geslaagde foto's overdag. Nu vroeg ik me af wat voor nut deze f waarden hebben voor nachtfotografie op het feit na dat je slutiertijd bij een lage f waarde lager ga liggen dan bij een hoge f waarde. Maar welk heeft zijn voordeel om nettere mooiere foto's te trekken ?ik heb juist geexperimenteerd met deze waarden en heb dan ook maar eens direct met lichtcompensatie gespeeld. Spijtig genoeg is mijn toestel nu even plat, batterij dus niet het toestel zelf.
    Maar ik had toch wat graag theorie willen horen van pro's die toch wel eits kennen van nachtfotografie.
    Rond welke waarde moet de f liggen ? is lichtcompensatie nodig ? etc etc...

alvast dank bij voorbaat voor diegene die mij uit dit leiden willen verlossen.

Oli
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

Re: nachtfotografie mijn ultieme vraag

Mijn ervaring?
    Ik werk 99,99% van de tijd in M
    Ik kies zelf hoe mijn foto er uit ziet.

Als ik veel kleine lichtjes heb draai ik graag mijndiafragma toe ( groot getal, kleine opening ). Dan krijg ik mooie sterretjes in de foto.
    De sluitertijd is dan kweetnie hoe lang maar dan heb je weer als voordeel dat mensen die te voet lopen totaal onzichbaar zijn.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

als ik je een tip mag even, in de boekenhandel "het boekenvoordeel" verkoopt men sedert kort een boek digitaal fotograferen bij weinig licht uit de reeks van librero voor een 9€, zijn duidelijkgeschreven, veel boeiende onderwerpen en zeer mooi geillustreerd. gezien prijs/kwaliteit een echte aanrader
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik heb dat boek ook (op een andere solden-boekenbeurs gekocht) en dat is idd een aanrader !

Oli: hoe je je fototoestel instelt hangt ook af van wat jij de 'perfecte nachtfoto' vindt..

wil je iets zoals op http://www.lostamerica.com/ en http://www.nightphotographer.com/ ?
        echt in het pikkedonker fotos maken en ev. zelf bijlichten in kleuren ?
        of gewoon bij valavond/ochtendgloren mooie fotos maken ?

wil je zoals Lieven zegt mooie sterretjes ? of wil je 'star trails' ?
        wil je dat wolken of stromend water helemaal wazig worden ?

kan je camera dan bv wel aan dat je een foto maakt met een tijd meerdere uren ? indien niet dan kortere tijd (max dat je camera aan kan zonder platte batterij ?) en diafragma iets meer open..

er is veel in te stellen (en veel te experimenteren) maar het hangt er echt van af wat jij precies wil bereiken
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

mijn doel is gewoon avondfoto's en totaal nachtfotos trekken met behulp van het licht van de omgeving zonder er iets kunstmatig aan toe te voegen.
          Met modus "M" ga ik nog veel knoeien denk ik, ik ben al heel tevreden dat ik na 2 dagen weet hoe mijn kodakje werkt en wat "die" instellingen nu juist allemaal doen. Maar het zal toch wel enorm zoekwerk worden

Maar is het normaal dat ik meestal 90% van mijn foto's getrokken worden met een slutierstijd van 30sec? Ik was gisteren namelijk aan het experimenteren in stand Av om de instellingen te zien die het toestel zou innemen, en daarna keek ik eens wat hij deed in stant Tv, bij Tv zette hij echt wel zijn diafragma op het grootst ( laag f getal ) met een sluiterstijd van 2 sec
          maar bij av dat me meer aanstond voor zulke foto's zette hij zich wel op 30 sec, ok ik zette het diafragma op f11
          ik denk dat ik met alles eens ga experimenteren, dat zal het beste zijn,ik heb al 2 boeken over fotografie waar lichtjes verteld wordt over nachtfotografie maar er word niet specifiek in uitgelegd waarmee ik rekening moet houden en dat vind ik spijtig.
          dit is een foto zelfgetrokken

iso 100
          f11
          shutter speed 30 sec
          200mm
          0/2

volledig onbewerk ongeknipt etc, maar ik zou dus echt niet weten wat ervan te vinden. En ik heb zo hard het gevoel dat ze te onscherp staat

Comment

Ik ben ook nog aan het experimenteren met nachtfotografie.

Wat je foto betreft, ze is inderdaad onscherp.
            Gebruik je een statief en een afstandsbediening?
            Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
            Meer op: www.xindi.be

Comment

ik gebruikte die avond wel een statief maar geen afstandsbediening,heb wel de timer opgezet
              maar ik kan er maar neits van begrijpen waarom het zo onscherp is :s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                ik gebruikte die avond wel een statief maar geen afstandsbediening,heb wel de timer opgezet
                maar ik kan er maar neits van begrijpen waarom het zo onscherp is :s
                bij een lange sluitertijd, wordt de opname onscherp door het klappen van de spiegel.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

oplossing ? iso verhogen ? of de f waarde verlagen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    bij een lange sluitertijd, wordt de opname onscherp door het klappen van de spiegel.
                    grt,bouk.
                    Hm ? Moet dat niet net omgekeerd zijn ? Hoe korter de sluitertijd hoe groter het effect van de trilling ? (dus hier totaal niet van toepassing)

Ik vind de foto toch niet onscherp ?
                    Dingen die parten kunnen spelen:
                    - introductie van ruis door lange sluitertijd
                    - scherpstellen in het duister sowieso al moeilijker
                    - misschien heb je weersomstandigheden tegen (fonkelende sterren heb je ook omdat de lucht parten speelt)

Ik zou gaan voor een groter diafragma en kortere sluitertijd, maar betwijfel of dat een scherper resultaat oplevert.

Comment

Ik heb al verschillende foto's genomen op 30sec en dat klappen van de spiegel effect heb ik nog niet gehad.
                      De koepel is niet scherp, dus ofwel slecht scherp gesteld of heeft de camera teveel bewogen.
                      Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
                      Meer op: www.xindi.be

Comment

waar had ik hier moeten scherpstellen volgens jullie ? ik heb denk ik gecentreerd onder het koepelwerk

Comment

kan gewoon zijn dat je statief niet stabiel genoeg is, je maakt immers een foto op 200mm gedurende 30 seconden... dan heb je wel een stabiel statief nodig!
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

hoe langer/trager de slag hoe meer de camera beweegt, probeer het maar eens uit.
                            BV: met een 500ste of een 30ste.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                              oplossing ? iso verhogen ? of de f waarde verlagen ?
                              Om te beginnen: ISO verhogen. Met een Canon kan je zonder problemen tot 400 ISO gaan. Daarboven is het ook mogelijk, maar zal de foto wel gecorrigeerd moeten worden op ruis.

En zoals Bouk al zei: spiegel opklappen voor de foto genomen worden. Zet daartoe C.Fn-7 op 1 (activeren).

Uit eigen ervaring weet ik ook dat nachtfotograferen fantastisch is. Zelf ga ik geregeld naar mooie plekken om te fotograferen, maar ... denk wel aan je eigen veiligheid en die van je spullen. Je zult niet de eerste zijn die heel hard handig van zijn spullen beroofd is. Neem altijd een of meer personen mee.

Comment

Working...
                              X