Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• belichting

Sinds kort ben ik bezig met portretfotografie en kijk ook veel naar hoe andere fotografen werken.
    Heb zelf geen studio maar wel apparatuur wat ik mee kan nemen
    twee softboxen en achtergrond support.

Als ik ze bij mij thuis gebruik heb ik vaak een overbelichting ook als ik ze lager zet krijg ik dit waar kan dit aan liggen??

Verder zie ik heel vaak dat vb een zwangere vrouw alleen haar buik belicht is en de rest is donker hoe krijg je dit voor elkaar heb je dan geen problemen met scherpstelling??

Weet voor heel veel van jullie zijn dit simpele vragen voor mij pffffff nog lang niet heb al veel gelezen maar kan er nog niet helemaal uikomen :

Dus beste forumleden als jullie mij willen hebben heel graag :

Re: belichting

Beste Monique,

maak je gebruik van een lichtmeter? pas je je camera hierop aan? Manual mode? ik vermoed dat je je camera niet op manuele mode zet maar op aperture priority of automatisch...

't is handig om te starten als je je hoofdlicht afregelt op bv. F8 en dan je camera eveneens op deze waarde zet en op 1/125

de tweede lamp die je hebt zet je een paar stops minder bv. F4, dan bekom je al een mooi contrast, of je gebruikt ze om de achtergrond op te lichten en je neemt een reflector om een accent op te lichten...

in principe mag er dan niets misgaan... Tenzij je met felle kledij zit dan zet je de lampen een stop lager...

licht op de buik van de zwangere vrouw... ik neem aan dat ze dat met een "snoot" doen... dat is een smalle lichtbundel, een element die je op je studiolicht schroeft...

je kan ook heel veel doen met allerhande reflectie panelen...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb ook een lichtmeter en als ik die gebruik en ik stel dezelfde waarden in dan gaat het nog steeds mis.

Comment

Monique...

als je camera op manueel staat op pakweg f8 en 1/125 (een goede start voor studio fotografie) en je zet je lampen systematisch minder fel... dan kan het toch niet overbelicht blijven? Tenzij je enkel je pilootlicht wijzigt en niet je flash...

Ik begrijp echt niet wat er dan nog fout loopt...

kan je dit bevestigen?
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ben er wel achter wat ik fout deed ik had mijn camara namelijk gewoon in de av stand staan en moet dus op de m

vandaar ook de overbelichting

Comment

precies, dacht dat ook

Comment

Working...
            X