Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verlichting werkplek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verlichting werkplek

    Ik wil mijn werkplek, t.t.z. de ruimte waar computer en toebehoren staat, herinrichten.
    Heeft iemand raad welke verlichting aan te brengen en welk kleur de muren te geven om een zo neutraal mogelijke verlichting te bekomen ?

    thx !
    Nikon D2X

  • #2
    Re: Verlichting werkplek

    Een eerste google opdracht leverde dit op.
    Wellicht is er nog veel meer te vinden, maar dat hangt allemaal af van het type werkplaats.

    Basisregels zijn :
    * Zo veel mogelijk natuurlijk licht.
    * Indien geen natuurlijk licht, voldoende compenseren met goed kunstlicht.
    * Verschillende lichtbronnen.
    * Zoveel te groter het oppervlak van de lamp, zoveel te minder schaduw.
    * De optimale verlichting is 1000 tot 2000 lux. (220 tot 800 voor kantoor)
    * Koel licht (bv blauw) werkt opwekkend, warm licht (rood) werkt ontspannend.
    * Let op reflectievlakken, plafonds en muren mogen reflecteren, een werkblad niet.

    Hopelijk heb je hier al wat aan.

    Comment


    • #3
      Re: Verlichting werkplek

      @ ErrEs: ik denk dat de topicstarter bedoeld in de ruimte waar hij dan foto's gaat bewerken op de computer.

      Wel als je beeldbewerking gaat doen.
      Zo weinig mogelijk licht en zeker geen licht dat direct in de monitor kan vallen.
      Als kleur voor de muren zou ik neutraal grijs nemen.
      Zeker zorgen dat de muur achter je beeldscherm heel neutraal is.
      Verder natuurlijk een beetje op de ergonomie van je bureau letten.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #4
        Re: Verlichting werkplek

        Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
        @ ErrEs: ik denk dat de topicstarter bedoeld in de ruimte waar hij dan foto's gaat bewerken op de computer.
        Dat dacht ik al. Maar in een donkere omgeving een hele tijd naar een lichtbron (monitor) staren brengt op lange termijn serieus schade toe aan de ogen.
        Vanuit mijn standpunt : de ruimte waar ik mijn foto's bewerk is ook de ruimte waar ik mijn materiaal reinig en onderhoud, en dan is het handig dat ik wat extra licht kan aandoen. (verschillende lichtbronnen)
        Maar ik begrijp waar je naartoe wilt.

        Comment


        • #5
          Re: Verlichting werkplek

          ik heb alles neutraal grijs geschilderd (nu ja, laten schilderen), maar let op .. niet elk grijs is geschikt: je moet het nameten om zeker te zijn. Zorg dat je raam lichtdicht kan gemaakt worden als het niet op het noorden uitkijkt

          relatief goedkope verf die minder dan delta2 afwijkt van kleurneutraal is dulux Ebony mists 3 (2 en 1 zijn ook goed, de lichtere tinden 4, 5 en 6 zijn niet kleurneutraal, al is de 4 een twijfelgeval met delta 2,04)

          zorg wel voor een neutraal wit plafond en gebruik verlichitng met circa 5000 tot 6000 kelvin. TL verlichting met hoge CRI is hier ideaal, maar koop je niet in "den brico" maar kan je bestellen bij je electrospeciaalzaak.

          Comment

          Working...
          X