Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

    Er zijn wereldwijd al ellenlange threads over geweest, steeds met halve "oplossingen" en alternatieven. Toch blijkt het makkelijk mogelijk te zijn

    Misschien ben ik de laatste die het ontdekt heeft (mss staat het wel in de manual, geen idee...), dus daarom geef ik eender wie de kans om de oplossing uiteen te zetten ipv daarna "dat wist ik al" te komen zeggen

    En anders zal ik het zelf moeten verklappen; binnen een weekje of zo...

  • #2
    Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

    Euh wel, in CS3 kies je de selectietool, en geef je gewoon de verhoudingen in (width en height), en de selectierechthoek heeft dan automatisch die verhouding. Het is dus inderdaad heel simpel.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

      Selectietool (marquee) is een veelgehoord en overbodig alternatief en is dus niet de Crop Tool. Het blijkt al meteen niet zo simpel voor jou... Maar wees gerust: je bent niet alleen.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

        Met het croptool heel de afbeelding selecteren, dan met shift ingedrukt een hoek beetnemen en verkleinen en verplaatsen naar wens. Rechts klikken in de afbeelding en crop kiezen.
        Rizze
        Last edited by Rizze; 16 september 2007, 17:30.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

          Is één van de tips ja, maar is niet erg bruikbaar als je origineel een heel andere ratio heeft

          Comment


          • #6
            Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

            Dan geef je toch gewoon in "Width en Height" je ratio in.
            Rizze

            Comment


            • #7
              Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

              Ratio is niet hetzelfde als afmetingen.

              Hoe doe jij het dan exact, als jij dat kunt?

              Stel je wil een 2:3 crop gaan doen zonder voorafbepaalde afm. die enkel wegcropt wat je wil, zonder andere verschijnselen. Hoe doe je het?

              Comment


              • #8
                Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

                Bedoel je croppen vanuit het center met alt ingedrukt Width 2 en Height 3. Ik weet niet wat je eigenlijk bedoeld en heb zo geen verschijnselen.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

                  neem de crop tool en neem als voor ingestelde waardes: 2 in 3 in of als je een andere verhouding moet, andere getallen

                  voorbeeld

                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rizze Bekijk bericht
                    Met het croptool heel de afbeelding selecteren, dan met shift ingedrukt een hoek beetnemen en verkleinen en verplaatsen naar wens. Rechts klikken in de afbeelding en crop kiezen.
                    Rizze
                    Dan is de marquee tool toch veel handiger om te croppen. Je geeft gewoon je ratio in, selecteer naar wens, en dan "Crop Image". Zo simpel is het.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

                      De crop tool heeft al ongeveer een achttal voordelen tgo de marquee, dus het is al te gek om hem niet te gebruiken als het wél kan: shield color, hide optie, rotate & crop mogelijkheid, continu transformeerbaar, perspective crop, front image knop, resolutieveld, minder omslachtig finaliseren, ...

                      Nico heeft het juist en de clou is dat het niet werkt met pixels (wat soms het enige is dat men probeert) maar wel met de rest (in, cm, ...); en dat het resolutieveld leeg moet blijven.

                      Nadeel, al naargelang je workflow, is dat achteraf je resolutie veranderd zal zijn.

                      Dit alles is echter op te lossen door er een hotkey action van te maken die bv reeds een aanpasbare ratio-crop voor uw neus zet en erna desgewenst de resolutie corrigeert. Zo vind ik het in elk geval snel en handig.

                      Rizze: dubbelklikken is ook handiger dan crop te kiezen, en zeker handiger dan de marquee-methode.
                      Last edited by maGuy; 16 september 2007, 20:14.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

                        Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                        De crop tool heeft al ongeveer 3 à 4 voordelen tgo de marquee, dus het is al te gek om hem niet te gebruiken als het wél kan.

                        Nico heeft het juist en de clou is dat het niet werkt met pixels (wat soms het enige is dat men probeert) en dat het resolutieveld leeg moet blijven.

                        Nadeel, al naargelang je workflow, is dat achteraf je resolutie veranderd zal zijn.

                        Dit alles is echter op te lossen door er een hotkey action van te maken die bv reeds een aanpasbare ratio-crop voor uw neus zet en erna desgewenst de resolutie corrigeert. Zo vind ik het in elk geval het handigst.
                        ik heb er ook een jaar over gedaan om er destijds achter te komen
                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

                          Ik ook al 2 jaar En geloof mij, wij zijn nog bij de goei

                          Hoeveel ik ook las of video's bekeek, dit was ik tot recentelijk nog nooit tegengekomen. I'm a happy camper Krijg er zelfs een crop van in de keel
                          Last edited by maGuy; 16 september 2007, 20:15.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rizze Bekijk bericht
                            Bedoel je croppen vanuit het center met alt ingedrukt Width 2 en Height 3. Ik weet niet wat je eigenlijk bedoeld en heb zo geen verschijnselen.
                            Een ratio is een verhouding, niet de letterlijke afmetingen 2 x 3. Moest je enkel 2 en 3 invullen dan heb je het verschijnsel dat niet enkel uw ratio 2:3 wordt, maar ook uw afmetingen naar 2 x 3px gaan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe "aspect ratio-croppen" met PS crop tool?

                              't is een tijd geleden bij een topic van hvr_oosterzele ter sprake gekomen ...

                              die zoekfunctie toch hé ...

                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment

                              Working...
                              X