Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Ov)(ond)erbelicht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: (Ov)(ond)erbelicht

Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
    Ik ratel dit topic even o, omdat het enigste is wat over deze filter gaat.

Ik ga over 2 weken naar oostenrijk.

Nu dus bergen en water, ik wil het gladde water (zoals met een nd filter).
    Maar de lucht en de bergen moeten beide goed belicht zijn.
    Dus ik denk een licht nd filter en een lichten graduate filter de oplossing is of wat denken de geleerde hiervan?
    Waarom een lichte? Maar tlijkt me toch te moeten werken.

Comment

Nou ik denk een licht graduate filter om ook uit de hand foto's te kunnen maken.

De andere twijfel ik nog over omdat je dan toch al afhankelijk bent van een statief...?
      Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
        Nou ik denk een licht graduate filter om ook uit de hand foto's te kunnen maken.

De andere twijfel ik nog over omdat je dan toch al afhankelijk bent van een statief...?
        Als je voor het gladde watereffect gaat, moet je sluitertijd sowieso omhoog en ga je sowieso niet uit de hand kunnen schieten.

Comment

Als je lager dan 1/60 met de hand fotografeert dan krijg je sowieso bewegings onscherpte (wat minder met imagestabilisatie).
          Met een correcte spotmeting van de lucht, gecompenseert met de filterfactor van de ND grad moet je de juiste belichting kunnen vinden (bv in EV). Met deze waarde kun je dan de verhouding diafragma/slutersnelheid terugrekenen tot het gewenste effect.

Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Als je voor het gladde watereffect gaat, moet je sluitertijd sowieso omhoog en ga je sowieso niet uit de hand kunnen schieten.
            Dit is me duidelijk het gevals dat als ik nu een "gewone" foto neem is er altijd onder en over belicht. Met een licht grad filter kan ik dezelfde foto maken
            Aar dan zonder over en onder belichting.
            Dus dan kan ik de foto uit de hand maken en hoef ik niet 2 foto's met 2 belichtingen te maken en later samen te voegen. Plus je zit niet telkens met je statief.
            Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Ik sleur altijd een setje Cokin gradual filters mee, in eerste plaats om de overbelichting van lucht te compenseren, maar ook om wolkenmassa's te accentueren of in te kleuren. Dit komt nog van mijn analoog tijdperk toen er van computers nog geen sprake was .
              Het gebruik van dit soort filters vergt enige ervaring, je gaat dus best voordat je vertrekt wat experimenteren. Ik heb ook altijd de Cokin polarisatie filter bij om enkele stops te kunnen minderen en natuurlijk voor de typische polarisator voordelen. Gradual filters heb ik -1 en -2 stops grijs en een -1 blauw mee voor natuurlijke compensatie. Een -2 tabacco en paars filter heb ik ook altijd bij voor kleur effecten.

Nu lees ik net dat Cokin in faling is gegaan en waarschijnlijk failliet gaat... dus tijd om mijn verzameling uit te breiden...
              Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Over het onderwerp van overbelichte lucht en onderbelicht onderwerp kan ik enkel de volgende tips geven:
                - Trek in RAW (14 bit indien mogelijk) dit geeft een behoorlijk bereik om achteraf onder/overbelichte stukken te compenseren.
                - Gebruik je EV compensatie +0,33/+0,7/+1 afhankelijk van de overdaad van lichtverschil tussen licht en onderwerp. zodat je onder- en overbelichting wat verdeeld is.
                - Indien het onderwerp een persoon is of een klein voorwerp: bijflitsen om zo te compenseren voor de overbelichte achtergrond.

Even snel snel een voorbeeldje gemaakt (de afwerking trekt op niets, dit is gewoon ter illustratie):

Comment

Working...
                X