Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onmisbare items voor macrofotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onmisbare items voor macrofotograaf

    Hallo,

    Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie maar macro´s van kleine beestjes en insecten boeien mij enorm. Echter, tijdens het uitoefenen van mijn hobby op het terrein kom ik situaties tegen waar ik niet zo meteen een oplossing voor heb.

    voorbeeld 1:
    Ik zie een sluw insect op een rietstengel zitten, focus hierop de camera en merk dan dat er een storende grasspriet tussen lens en onderwerp zit. Elke bruuske beweging om die grasspriet weg te plukken of opzij te duwen kan leiden tot het wegvliegen van het onderwerp. Nu gaf iemand hier de raad dat je met een klein schaartje voorzichtig die storende grasspriet kan wegknippen zonder het insect weg te jagen.
    Dus, steeds een schaartje bijhebben kan heel nuttig zijn

    voorbeeld 2:
    Je hebt geen zware externe flitser bij en wil fel direct licht met de ingebouwde flitser vermijden.
    Met de flitsverzachter van Rupselkopke is wel iets aan te vangen maar hiermee rondlopen in een natuurgebied en niet bij u thuis rond de vijver is andere koek.
    Hebben jullie nog een compactere oplossing

    Daarom mijn vraag of er hier BD-ers zijn die nog items kunnen aanhalen die zij steeds op zak hebben om het werk iets aangenamer en gemakkelijker te maken. Ik hoop dat jullie mij hier wat nuttige items of tips allerhande kunnen bezorgen
    (voor de plezanterikken: statief, camera, lens en batterijen … daar moet ge niet mee afkomen hé )

    Nuttig lijstje :
    - klein scherp schaartje
    - borsteltje
    - insectenzalf
    - zaklamp
    - klein zelf gemaakt reflectieschermpje
    - pincetje
    - zakmesje
    - hoekzoeker
    - tape
    - lepel
    - CD voor o.a. reflecties ...
    - notaboekje én podlood
    - grote vuilniszakken om kledij proper te houden bij ligwerk zodat de madam niet boos wordt
    - ... of een setje kniebeschermers
    Last edited by Geert_B; 6 juli 2007, 19:59.
    BD0723BE

  • #2
    Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

    - boterhammekes (voor als't laat wordt)
    - uurwerk (om te weten of't al tijd is voor de boterhammekes)

    niet gelachen, als je bezig bent en net dié vlinder of dié juffer
    maar niet wil stilzitten en telkens maar weer enkele meters verder
    gaat zitten, ben je soms langer bezig dan je denkt ...

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
      - boterhammekes (voor als't laat wordt)
      - uurwerk (om te weten of't al tijd is voor de boterhammekes)

      niet gelachen, als je bezig bent en net dié vlinder of dié juffer
      maar niet wil stilzitten en telkens maar weer enkele meters verder
      gaat zitten, ben je soms langer bezig dan je denkt ...

      mm
      Heb ik al meegemaakt

      BD0723BE

      Comment


      • #4
        Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

        piepje uitzetten van de af, kan soms ook voor een wegvlieger zorgen
        tas stevig om de schouders, had ook soms ben je net zover swingt die tas naar voren, insect weg
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

          voor de zaken die niet kunnen wegvliegen heb ik altijd een reflectieschermpje bij. je kan zo een kleintje kopen met een veer die je kan opvouwen zodat het in je tas kan. zelf gebruik ik echter een zelfgemaakt: een stuk diascherm gekleefd op 3 naast elkaar liggende stukjes biplex (zwarte plastic plaat die zeer weinig weegt) ter grootte van een A4-tje. Tussen het tweede en het derde plaatje een cm tussenlaten tijdens het opkleven, en je kan het hele zaakje omvouwen tot de grootte van één A4-tje. een bijzonder veelzijdig ding omdat je het rondom bvb een bloem kan zetten voor heel gelijkmatig licht. (een beetje systeem van een lichttentje). voor kleine dingen blijft het ook vanzelf staan, zodat je beide handen vrij hebt, en je kan er ook indirect in flitsen als het moet, waarbij je licht op de drie vlakken wordt gereflecteerd, zodat je geen slagschaduw hebt.
          Mvg,
          Eric
          Een bescheiden gallerytje.. en nu ook een blog(je)...

          Comment


          • #6
            Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

            da's een goeie, eric!
            'k zal er eens een bouwplanneke van uittekenen om te posten hier
            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

              Een pillampke, zeker als ge paddestoelen gaat fotograferen.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

                Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                Een pillampke, zeker als ge paddestoelen gaat fotograferen.
                Inderdaad, een zaklampje had ik ook al een paar keer kunnen gebruiken...
                Ik ga nooit op 'macro-jacht' zonder mijn 'hoekzoeker'...
                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

                  Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  da's een goeie, eric!
                  'k zal er eens een bouwplanneke van uittekenen om te posten hier
                  mm
                  let er dan op dat je voor de A4-tjes uit duplex steeds een verschillende looprichting gebruikt voor naast elkaar liggende plaatjes. dan blijft het geheel steviger en krult het niet op na verloop van tijd. als ik wat tijd heb, zal ik eens wat foto's posten. uit een oud diascherm (bij ons in de kringloopwinkel 5€) kan je er heel wat maken in verschillende combinaties. ik heb ze ook dubbel, staand en liggend, en tripel liggend. wel opletten dat je een doek gebruikt die geen stof afgeeft als hij wat ruw behandeld wordt. sommige verliezen makkelijk hun reflecterende laag!
                  Mvg,
                  Eric
                  Een bescheiden gallerytje.. en nu ook een blog(je)...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

                    Zakgeld, om eerst 2 trappisten te gaan drinken tegen het bibberen
                    Serieus : bibberen kan enorm storen bij macro, zeker als je echt gaat verlengen. maw : een klein statiefje, aangepast statier, beanbag...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

                      Wat ik nog meeheb:
                      -een plastieken pincetje, zo'n wegwerpdingetje die een aan huis verpleegster eens achtergelaten heeft.
                      -M'n zakmes, heb ik eigenlijk altijd bij.
                      -Een gladde bamboestok... die gebruik ik eigenlijk als een soort monopod. Ik hou met m'n ene hand de stok vast en m'n andere de cam. De stok hou ik betrekkelijk schuin en laat als het ware de cam over die stok glijden. 't Is wat moelijk uit te leggen maar soms is het net dat beetje steun die je nodig hebt. Enige nadeel, soms druk je met de stok ongewild op de diepte previewknop.

                      Mvg,
                      Patrick
                      Wat je niet probeert, dat weet je niet...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

                        In mijn rugzak zit altijd:
                        Zaklampje
                        Scherp mes (Zwitsers met verschillende tools)
                        Schaartje
                        Kwastje
                        Pincet
                        Lenspen
                        Tape
                        Lepel (kan als schepje worden gebruikt)
                        Klein opvouwbaar statiefje
                        Flitser SB800 + verlengkabel SC-29
                        Batterijen

                        Buiten de camera + lenzen neem ik bijna altijd een statief mee.
                        mvgr
                        antoine200

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dingsken Bekijk bericht
                          voor de zaken die niet kunnen wegvliegen heb ik altijd een reflectieschermpje bij. je kan zo een kleintje kopen met een veer die je kan opvouwen zodat het in je tas kan. zelf gebruik ik echter een zelfgemaakt: een stuk diascherm gekleefd op 3 naast elkaar liggende stukjes biplex (zwarte plastic plaat die zeer weinig weegt) ter grootte van een A4-tje. Tussen het tweede en het derde plaatje een cm tussenlaten tijdens het opkleven, en je kan het hele zaakje omvouwen tot de grootte van één A4-tje. een bijzonder veelzijdig ding omdat je het rondom bvb een bloem kan zetten voor heel gelijkmatig licht. (een beetje systeem van een lichttentje). voor kleine dingen blijft het ook vanzelf staan, zodat je beide handen vrij hebt, en je kan er ook indirect in flitsen als het moet, waarbij je licht op de drie vlakken wordt gereflecteerd, zodat je geen slagschaduw hebt.
                          Dank u, dit is zeker nuttig om te hebben en dit ga ik zeker zo rap mogelijk in mekaar knutselen.
                          BD0723BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

                            een fotoke:



                            zit ook nog in de tas: 2 grote huisvuilzakken die ik aan elkaar laat hangen: om languit op de grond te kunnen liggen zonder een oorvijg te krijgen van mijn madam als ik thuiskom. of om de rugzak op te leggen als ik zelf nog niet aan liggen toe ben...
                            Last edited by Dingsken; 5 juli 2007, 22:20.
                            Mvg,
                            Eric
                            Een bescheiden gallerytje.. en nu ook een blog(je)...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onmisbare items voor macrofotograaf

                              Voor bloemen gebruik ik wel eens dit : http://www.e-sonic.com/whatsnew/lenline_third.jpg (maar dan zonder dat vergrootglas).

                              Comment

                              Working...
                              X