Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lennert's improvisatie studiotje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lennert's improvisatie studiotje

    Beste leden,
    Ik vind (zoals vele beginfotografen) een studio en al zijn componenten een beetje duur om zomaar voor de fun te kopen. Natuurlijk zijn er veel alternatieven. Ik ben eens gaan rondneuzen op het internet, en heb geprobeerd een zo goed(koop) mogelijke studio te maken. Zelf heb ik ze wel nog niet getest

    De achtergrond

    Benodigdheden:
    6 pvc-buizen van de brico (38mm, 1m lang => ong. €1/stuk).
    2rechte en 4gebogen tussenstukjes (nog wat pleuro's).
    Elastiek (6.5m lang)
    Doek: hoeslaken, reflectiescherm(van de fotowinkel), ..
    Werkwijze:
    Maak een rechthoekig frame.
    De elastiek kun je door heel het frame trekken, zodat je dit naderhand makkelijk kunt opplooien!
    Tip:
    Probeer verschillende stoffen uit! Mat, glanzend, wit, zwart, appelblauwzeegroen, .. !

    De spot

    Wat:
    500Watt bouwlamp+statief uit de gamma (ong. €14)

    De softbox

    Benodigdheden:
    Een lelijke bureaulamp (€5-20??)
    Een statief
    2 klemmen
    zilverpapier
    Werkwijze:
    Het onderste gedeelte heb je niet nodig, de voet mag je weggooien(voor iets anders gebruiken?).
    Je haalt de kap van je lamp, deze moet je proberen omgekeerd te bevestigen (lijm, ducktape, ..)
    Zilverpapier aan de binnenkant van de lampenkap plakken.
    Kalkeer-papier (melkpapier) voor op de kap plakken (niet getoond)
    Tip: Hou de kap zo licht mogelijk! Bevestiging Ag-papier: Plakband ipv zware 2zijdige tape. Spuit de kap niet 1 kleur. Het gewicht kan kap late breken.
    De statief heb ik uit mijn vader zijn opnamestudio gepikt Misschien zo iets toch beter in een fotografiewinkel halen als je 'toevallig' geen micro-statieven hebt staan.

    Reflectiescherm:

    Benodigdheden:
    Licht maar stevig plastiek.
    2-zijdige tape
    Zilverpapier
    Werkwijze
    Kun je ongeveer zelf raden hè
    Tip: Kreuk het zilverpapier zodat je geen 'spiegel-effect' krijgt, behalve als je dit zelf wilt..
    Laat de achterkant wit, of doe weer hetzelfde maar spuit deze goud d.m.v. een spuitbus uit de lokale verfwinkel.

    Gekleurde achtergrond(klein)

    Benodigdheden:
    Een geplastificeerd tafellaken (€5)
    Altijd handig als je dit (aan de achterkant) eerst eens strijkt.
    De mijne zijn te klein voor een hele achtergrond, maar zeker en vast bruikbaar als ik portretfoto's wil maken!
    Als ophangsysteem had ik in gedachten, de kleerhanger(kapstok) die volgende week in de Lidl is(€5!): Een horizontale ijzere buis, op 2statieven.. Perfect dus volgens mij! (Max hoogte 1.70m als ik mij niet vergis)


    Zó! Ik hoop dat ik iemand wat verder heb kunnen helpen met het realiseren van een eerste studiotje. Het is vanzelfsprekend dat er veeeel meer variaties bestaan en andere tips, maar ik hoop dat ik de kern ervan heb meegedeeld.
    Nu nog ergens een model meepikken, en dan de professional uithangen

    Groeten,
    Lennert

  • #2
    Re: Lennert's improvisatie studiotje

    Eerst bewijzen, dan geloven
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Lennert's improvisatie studiotje

      Ik ben ook benieuwd... vooral hoe je met een bureaulamp met daarover kalkeerpapier een softbox denkt te hebben die moet optornen tegen een bouwlamp van 500 W.

      Maar seeing is believing. Dus post eens een fotootje van een resultaat.

      Succes!

      Comment


      • #4
        Re: Lennert's improvisatie studiotje

        Oorspronkelijk geplaatst door unick Bekijk bericht
        Ik ben ook benieuwd... vooral hoe je met een bureaulamp met daarover kalkeerpapier een softbox denkt te hebben die moet optornen tegen een bouwlamp van 500 W.

        Maar seeing is believing. Dus post eens een fotootje van een resultaat.

        Succes!
        Ik heb nie gezegd dat ze same moete gebruikt worden he

        Comment


        • #5
          Re: Lennert's improvisatie studiotje

          Dit vind ik allessinds een creatieve post! Ben benieuwd naar de resultaten ervan!

          Comment


          • #6
            Re: Lennert's improvisatie studiotje

            Oorspronkelijk geplaatst door Janus Bekijk bericht
            Dit vind ik allessinds een creatieve post! Ben benieuwd naar de resultaten ervan!
            Dankjewel
            Mijn bedoeling wat ook niet een professionele studio te bouwen, lijkt me heel sterk als je dit uit je eigen kunt.
            Ik wou gewoon verschillende 'hulpmiddelen' en tips tonen die misschien wel nuttig kunnen zijn.
            ge moet bij het begin beginnen he

            Comment


            • #7
              Re: Lennert's improvisatie studiotje

              toffe tips! goed bedacht, ik ga in de vakantie hier eens inspiratie komen halen en de doe-het-zelf-zaak om de hoek overvallen
              dit lijkt me alleszins een goed begin om te beginnen

              Comment


              • #8
                Re: Lennert's improvisatie studiotje

                Je moet idd ergens starten.
                En zoals 95 % van de doehetzelversamateurfotografen ben ik ook gestart met zo'n toeren uit te steken. Net tot wanneer ik wist dat ik aan het prutsen was.

                Het licht met die bouwlampen is veel te hard.
                Als je iets kan maken in de goesting van een softbox dan merk je dat je moet fotograferen aan ISO 800 en met een sluitertijd van 1/30 en dat je dan beweging hebt in uw foto's.
                Dan kom je aandrammen met nog meer licht...
                Nog meer hard afgelijnde schaduw op dat meiske haar neus, onder haar kin, enz... Het eerste wat je dan te horen krijgt uit dat arm schaap haar mond is " oei zie ik er echt zo oud uit? "
                Na 10 minuten zit dat arm schaap dan te zweten van al die lampen en haar huid blinkt dat het geen naam heeft. Ondertussen ben jij nog aan het klungelen met uw statief, want ondertussen heb je door dat je aan 1/30 niks scherp hebt in de foto....
                Eens uw statief dan open staat merk je dat je geen vrijheid hebt in uw sutdio en je wil toch maar een paar vertikale en een paar horizontale foto's maken waardoor het allemaal nog wat meer tijd in beslag neemt.
                Terwijl jij aan het prutsen bent met uw statief zit zij dan te wiebelen met haar voet omdat ze zenuwachtig aan het worden is omdat alles zo lang duurt.
                Jij merkt dit en maakt toch rap een paar foto's om haar toch maar te bewijzen dat je redelijk vlot kunt werken...
                ALs je dan eens op uw schermke kijkt zie je dat uw witbalans niet goed stond, en jij zit weer aan die knopjes te frutselen...
                Ondertussen zit zij weer te wiebelen met haar voet en jij begint ook te zweten omdat het niet echt goed lukt en zij op uw handen zit te kijken als jij aan het prutsen bent...
                De eerst volgende foto's trekken op niks want zij staat er op met nen teut van " is het nu nog niet gedaan " !!
                Als het model dan eindelijk naar huis is kan jij dan de foto's op uw PC zetten en je ziet dan eigelijk in het groot hoe je aan het prutsen bent geweest.
                Dat er geen enkele foto scherp is ondanks dat statief ( want het model zat niet echt stil ), dat uw witbalans volledig mis zit en in het beste geval nog de foto's in het Z/W kan zetten, dat ze overal schaduw heeft, en haar huid blinkt gelijk uw reflectiescherm... en jij mag dan gaan uitleggen aan het model dat er eigenlijk niks bij zit die op iets trekt... en dat je graag die shoot eens zou overdoen

                Geloof me !!
                Iedere doehetzelfamateurfotograaf die nu in een studio werkt met verschillende flitsers zal dit verhaal herkennen en eens goed lachen met de kemels die hij toen ook geschoten heeft...

                Als iemand mij vraagt of het mogelijk is om een studio te bouwen met van die lampen uit den brico, dan zeg ik " ja hoor, dat werkt perfect " en loop ik voor de rest van de dag met een grote smile op mijn gezicht omdat ik denk aan mijn eerste bouwlampexperimenten

                Ik weet het, nen mens moet ergens starten he !
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment


                • #9
                  Re: Lennert's improvisatie studiotje

                  @ Lieven:
                  een échte kenner!
                  Heb het ook al genoeg meegemaakt!
                  Daarom probeer ik eerst met mijn liefje, zij kan het me dan nog vergeven
                  Toch zijn deze "zweterige momenten" al een stap beter dan mijn donkere-periode Toen kreeg ik alleen van die mooie, ruisrijke, halfbelichte foto's te zien.
                  Maar wacht maar.. op een dag..
                  Groetjes,
                  Lennert

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lennert's improvisatie studiotje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                    @ Lieven:
                    een échte kenner!
                    Heb het ook al genoeg meegemaakt!
                    Daarom probeer ik eerst met mijn liefje, zij kan het me dan nog vergeven
                    Toch zijn deze "zweterige momenten" al een stap beter dan mijn donkere-periode Toen kreeg ik alleen van die mooie, ruisrijke, halfbelichte foto's te zien.
                    Maar wacht maar.. op een dag..
                    Groetjes,
                    Lennert
                    Pruts maar lekker verder hoor. De mannen die hierboven zelfgenoegzaam zitten te glimlachen omdat ze het zoveel beter weten, zijn vergeten dat zij ook met een klein budget begonnen zijn, en dat je door te prutsen heel veel leert.

                    Je bent gepassioneerd en je hebt tijd in deze post gestoken, en 't is geweldig sympathiek dat je het met ons deelt. Daar horen mensen op zijn minst een beetje respect voor te hebben.

                    Veel succes!
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lennert's improvisatie studiotje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Je bent gepassioneerd en je hebt tijd in deze post gestoken, en 't is geweldig sympathiek dat je het met ons deelt. Daar horen mensen op zijn minst een beetje respect voor te hebben.

                      Veel succes!
                      Mooi gezegd!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lennert's improvisatie studiotje

                        Dankjewel Simplephotography
                        Ik hoop binnekort wat testfoto's te kunnen posten!
                        Toenjuist al wat geprobeerd, en inderdaad: moeilijk en donker..
                        Maar ik geef toch niet op
                        Groetjes,
                        Lennert

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lennert's improvisatie studiotje

                          tja, ik begrijp Lennert wel en simplephotography heeft natuurlijk wel gelijk ... ... MAAR ... ik volg Lieven toch.

                          Ik heb ook geprobeerd met bouwlampen, maar als iemand er een paar wilt ... ...

                          Het probleem is niet alleen :
                          - de lichtintentsiteit
                          - de lichtkleur
                          - de regelbaarheid
                          - het gebrek aan lichtvormers
                          maar vooral DE WARMTE !! Vroeg op laat weet je gewoon dat je daar eens serieuze problemen mee zult hebben. OF je steekt iets in de fik, of je verbrand jezelf, of het ergste van allemaal : een model verbrand zich ... -> einde carriere als modelfotograaf

                          Hetzelfde geldt voor achtergrond. Ik heb ook gepruts met doeken totdat je uiteindelijk een rol papier koopt, dan weet je direkt dat je vroeger het zitten prutsen.

                          Mijn voorstel. Koop 1 FE 300 monobloc + een 75*75 softbox en vergeet die bouwlampen. Als reflectors kun je je nog behelpen met piepschuim. Maar op ebay kun je voor 30EUR een 107cm grote reflector kopen met 5 verschillende oppervlakte. FE statieven zijn ook heel betaalbaar en ik vind ze heel goed/stevig.

                          Maar ik kan natuurlijk niet in je portefeuille kijken.
                          Last edited by Perrush; 23 juni 2007, 13:43.
                          --
                          Play Drakensang - a free online mmorpg

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lennert's improvisatie studiotje

                            Ik vind die post van Lieven Lens echt wel goed
                            Daarmee denk ik trouwens ook niet dat hij geen respect toont, maar juist zeer goede info meegeeft en mensen helpt met het niet verspillen van tijd en dingen ineens beter aan te pakken

                            -M-
                            Mijn site...
                            vandaelefotografie.be
                            * BD0916BE *

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lennert's improvisatie studiotje

                              dan is perrush zijne post toch beter , daar zegt hij wat je wel moet doen.

                              Al ben ik wel benieuwd naar de resultaten

                              ps: ik heb nog nooit gn modelfotografie gedaan, en was het ook zo vanplan deze zomer.
                              [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                              Comment

                              Working...
                              X