Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmeetmodi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtmeetmodi

    Ik heb een Canon 30D en die heeft: evaluatieve, deel-, spotmeting en een gemiddelde meting met nadruk op het midden .In de handleiding staat welke meting wanneer gebruikt moet worden. Ik probeer ze regelmatig alle vier uit of het zelfde onderwerp maar ik moet zeggen: weinig of geen verschil te zien. Ik gebruik meest de evaluatieve meting omdat dit,volgens het boekje, de standaardmethode is. Maar ik veronderstel dat de andere 3 er toch echt niet voor niks opstaan. Graag wat tips over wanneer welke meting te gebruiken.

  • #2
    Re: lichtmeetmodi

    Spotmeting (of eventueel ook gemiddeld/midden) kan je best gebruiken op concerten en zo. In zo'n gevallen zijn de artiesten meestal beter belicht dan de achtergrond (bijna altijd zwart) dus moet je zorgen dat je op de artiest je lichtmeting doet. Als je dat niet doet zal je toestel het zwarte ook naar boven willen trekken en staat je artiest er overbelicht op. (of totaal onscherp omdat je sluitertijd te lang duurt)

    ...allee, zo heb ik 't toch begrepen
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment


    • #3
      Re: lichtmeetmodi

      proberen, proberen en proberen

      trial and error!

      dat knopje weet je met wat ervaring in de juiste stand te zetten voor het juiste onderwerp
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: lichtmeetmodi

        Of je daadwerkelijk veel verschil zal zien tussen de verschillende modi hangt in grote mate af van je onderwerp. Als je hele beeld min of meer gelijkmatig belicht is, zal er tussen de meetmethodes zeer weinig verschil waar te nemen zijn, zoals je al ondervonden hebt. Maar als er grote contrasten in belichting zijn dan kan je eventueel op één van de andere meetmethodes overschakelen. TedereTijger haalt al één voorbeeld aan: concerten. Of eender wat waar je met grote contrasten zit.
        Maar ik moet eerlijk zeggen: ik gebruik ook meestal de matrixmeting, ik evalueer dan de foto op het schermpje en pas desgewenst aan. Natuurlijk, met digitaal is dat geen enkel probleem, maar bij analoog kon je niet direct zien hoe de camera de belichting gemeten had, dat zag je pas achteraf, dus was het daar nog veel meer van belang om van de eerste keer goed te meten.

        Comment


        • #5
          Re: lichtmeetmodi

          Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
          Of je daadwerkelijk veel verschil zal zien tussen de verschillende modi hangt in grote mate af van je onderwerp. Als je hele beeld min of meer gelijkmatig belicht is, zal er tussen de meetmethodes zeer weinig verschil waar te nemen zijn, zoals je al ondervonden hebt. Maar als er grote contrasten in belichting zijn dan kan je eventueel op één van de andere meetmethodes overschakelen. TedereTijger haalt al één voorbeeld aan: concerten. Of eender wat waar je met grote contrasten zit.
          Maar ik moet eerlijk zeggen: ik gebruik ook meestal de matrixmeting, ik evalueer dan de foto op het schermpje en pas desgewenst aan. Natuurlijk, met digitaal is dat geen enkel probleem, maar bij analoog kon je niet direct zien hoe de camera de belichting gemeten had, dat zag je pas achteraf, dus was het daar nog veel meer van belang om van de eerste keer goed te meten.


          matrix meting is dat hetzelfde als evaluatieve?
          bedankt iedereen voor de uitleg. en inderdaad, blijven oefenen hé!

          Comment


          • #6
            Re: lichtmeetmodi

            Dat is hetzelfde denk ik, maar anderen weten dat wellicht met meer zekerheid...

            Comment

            Working...
            X