Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

m-instelling?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: m-instelling?

    Ik werk gewoon altijd in de M stand. I wanne learn it the hard way

    Ok ik heb al veel foto's mogen deleten wegens overbelicht, onderbelicht, enz... maar daar leer ik net uit.

    En trouwens, ik vind de lichtmeting door het toestel soms behoorlijk fout. Zelf op de verschillende meetstanden. Waardoor A of S dan weinig zin heeft, niet?

    Grtz
    F.

    Comment


    • #17
      Re: m-instelling?

      Ik volg MisterF volledig! Altijd manuele stand, dan snap je het snelste wat je fout deed, en licht over/onderbelichte foto's zijn vaak veel interessanter van kleuren/scherptediepte dan wat je in automatische modus fotografeert. Over die AF afzetten, hmm, als je snel bewegende voorwerpen fotografeert is dat toch wel handig, hoor, zeker als je in burst mode staat!
      canon EOS 400D, 17-55mm f3.5-5.6, EF 50mm f1.8, Sigma 28-105mm f2.8-4 site

      Comment


      • #18
        Re: m-instelling?

        Om het op z'n Cruyfiaans te zeggen; elk voordeel heeft zijn nadeel

        Echter vind ik dat je goed moet weten wat ELKE stand betekent en WAT je wilt fotograferen en HOE.

        Vind een tip als licht overbelicht of onderbelicht niet correct. Schiet het nu gewoon goed en corrigeer achteraf in RAW. Dan heb je veel meer speling naar boven en naar beneden. Leer je histogram lezen!!! Dan zie je het meteen.
        Belangrijker vind ik zelf nog de witbalans maar dat is een ander onderwerp


        Zelfde over bewegende objecten. Dan kun je wel een AF hebben maar als je toestel niet op AI servo (ipv ONE shot) staat dan heb je kans dat je onderwerp nog wazig is als je schiet. (ik heb het nu over toestellen waar dat in zit en in bepaalde situaties.)

        Maar om je vraag te beantwoorden:
        M= manueel. Daar doe je alles handmatig.

        Handig is dan ook een lichtmeter.

        Bijv in de studio wil je dat je platen geen last hebben van beweginsonscherpte en ga je voor een sluitertijd van bijv. 1/60 of 1/125.
        Je kunt in de studio je ingeboude lichtmeter niet gebruiken omdat er gewoon geen licht is. Dat doet de externe flits. En die kun je niet meten als je aan het fotograferen bent met je cam, dus dan heb je een lichtmeter nodig.

        Dan bepaal je hoeveel scherptediepte je in de plaat wilt hebben en kies je je diafragma opening. Bijv. F8 Je laat je flits afgaan en meet. Dan stel je bij.
        ISO zet je standaard bijv. op 100

        Buiten kan je natuurlijk ook op M schieten maar waarom zou je? Je moet dan eerst 10 foto's maken om te zien of je goed zit, of eerst meten natuurlijk met een lichtmeter of met je ingebouwde lichtmeter op P of AV? Maar waarom dan op manueel overgaan?

        Maak een keuze wat belangrijk is in de foto. De snelheid of de scherptediepte of allebei? Heb je een statief? enz enz.

        Als ik een bloem wil schieten met een beperkte DOF dan kies ik voor AV stand en ga ik voor F2,8 of zo. (geef maar een voorbeeld) Wat zou het mij dan aan mijn kont roesten of ik 1/25 - 1/400 of 1/4000 nodig heb? Dus AV. (ik ga nu even van ideale omstandigheden uit. windstil enz. Het zijn voorbeelden. Ik kan ook voor F22 kiezen en heb dan kans op een sluitertijd van een seconde. Het zijn keuzes.)

        Wil ik een Racewagen of een meeuw in de lucht bevriezen wil ik minstens 1/2000 hebben of zo. Dus ga ik voor de P stand en laat ik de cam de diaframga erbij zoeken. Wil ik de zelfde wagen pannen ga ik voor 1/125 en beweeg ik met de auto mee.

        natuurlijk kan het zijn dat er soms situaties zijn dat je moet afwijken en dat wat jij wil niet gaat en dat de meeuw bij 1/2000 compleet overbelicht of onderbelicht is. Dan moet je schakelen en bijv diafragma voorkeuze nemen en de cam het laten uitzoeken. Maar dat is ervaring denk ik.

        Belangrijkste is dat je WEET wat de knopjes doen en dat je ze snel weet te vinden als je ze nodig hebt.
        Ik zit nu intussen al een jaar in de studio en ging gisteren compleet nat toen ik wat buiten opnamen wilde maken. Moest helemaal omschakelen naar wat ik daarvoor wist en deed
        Last edited by MadMax; 5 juni 2007, 20:46.
        Groetjes, Jörgen
        www.beautyshoot.nl

        Comment


        • #19
          Re: m-instelling?

          Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht

          Buiten kan je natuurlijk ook op M schieten maar waarom zou je? Je moet dan eerst 10 foto's maken om te zien of je goed zit, of eerst meten natuurlijk met een lichtmeter of met je ingebouwde lichtmeter op P of AV? Maar waarom dan op manueel overgaan?
          Ik volg madmax volledig behalve dat je buiten niet op manueel zou werken.
          Mijn toestel staat 99% van de tijd op spotmeting en op M
          als ik buiten het licht wil meten dan meet ik op wat ik juist belicht wil hebben.
          Wil ik de wolken mooi wit? Dan meet ik op de wolken en geef ik 2 klikjes bij ( 1 stop ).
          Meet ik op groen gras dan weet ik dat ik er boenk op zit ( gras is 18% grijs ).
          Meet ik buiten op een model ( huid ) dan weet ik dat ik er ook boenk op zit.

          Als je een beetje weet wat je juist belicht wil hebben en wat je moet doen ( over onder belichten ) dan moet je geen 10 foto's nemen vooralleer je juist zit
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #20
            Re: m-instelling?

            Met lange tele werken noodzaakt je bijna om op manueel te werken.
            Diafragmavoorkeur levert je te trage sluitertijden tenzij je de ISO gaat verhogen.
            Sluitertijdvoorkeur levert je oncontroleerbare diafragma's op.
            Diafragma wil ik in de hand hebben om de scherptediepte te kennen.
            Sluitertijd wil ik in de hand hebben om bewegingsonscherpte te vermijden.
            Beide stel ik dus in en de belichting hou ik in het oog via de belichtingsmeter in de Mstand. Vrijwel altijd op spotmeting met de tele, het uitgekiende lichtmetingssysteem van de D200 zorgt ervoor dat ik vrijwel altijd goed zit.
            Als er overbelichte delen op de foto zijn is dat gewoon mijn eigen fout, te nonchalant geweest. Als er onderbelichting optreedt die te zeer de foto beînvloedt, tja dan moet de ISO omhoog.
            Wat de Pstand betreft moet ik onwillekeurig altijd denken aan de gevleugelde woorden van Rollin Verlinde : "de P staat daar voor Prutser"
            fotosite

            Comment


            • #21
              Re: m-instelling?

              Op mijn Nikon D40 werkt de ingebouwde lichtmeter nochtans wél als die op M staat.
              Wanneer ik dan mijn A en S wijzig zie ik in het metertje of het over of onder gaat belichten.

              Comment


              • #22
                Re: m-instelling?

                @lieven

                Uiteraard heb je gelijk met M buiten. Tuurlijk kan dat. Vind het zelf alleen lastig
                Ik draai liever aan 1 knopje Hoef ik minder te denken
                Maar ik blijf erbij dat je als (ook als hobbyiest) je toestel moet kennen en waar wat voor dient. Dan schiet je met veel meer plezier als je weet waar je mee bezig bent.

                Als ik nu Kettingen voor mijn vrouw moet vastleggen op en model hoef ik niet meer te klooien. Ik weet dat F11 goed is voor de juiste scherptediepte. Wil ik ingerie, dan gaan we naar F2.8 om de boel wazig te maken, wil ik de kerstboomlampen laten zien dan doen we dragging the shutter enz enz.

                Buiten vind ik zelf vaak moeilijker. Je hebt met zoveel aspecten te maken. Maar oefening baart kunst zeggen ze wel eens. Paar jaar geleden had ik nog nooit van diafragma gehoord Ben toen eens driftig boeken gaan kopen en flink gaan uitproberen. Toen drong de materie pas tot me door En uiteraard met behulp van jullie hier op BD
                Groetjes, Jörgen
                www.beautyshoot.nl

                Comment

                Working...
                X