Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

m-instelling?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • m-instelling?

    Hallo, kan iemand mij uitleggen wanneerik de m stand zou moeten gebruiken , ofwel wat voegd het toe aan de p stand welke ik voor de belichting corrigeer met de ev knop, de s en a stand lijken mij duidelijk maar ipv de m stand is de p stand met gebruik van de compensatie knop eigelijk toch gelijk op zie ik het helemaal verkeerd. Wanneer geeft de m stand dan toch een meerwaarde.
    groetjes andré

    fujifilm finepix s6500sd

  • #2
    Re: m-instelling?

    In de M stand kan je naar keuze de sluitertijd en diafragma apart bepalen. In de P stand maakt het toestel zelf de combinatie afhankelijk van de omstandigheden op dat moment (licht ed.) ... Maar wacht voor alle zekerheid de reacties van meer ervaren gebruikers maar af want ik ben ook maar een beginneling

    Comment


    • #3
      Re: m-instelling?

      met M heb je inderdaad alles zelf in de hand, in tegenstelling tot de andere instellingen, vergeet niet je lens ook van AF te halen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: m-instelling?

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        vergeet niet je lens ook van AF te halen.
        grt,bouk.
        Dit is enkel nodig in de M stand als ik het goed heb hé ... of ook in andere standen ?

        Comment


        • #5
          Re: m-instelling?

          Om het even concreet te maken.

          Door je EV-waarde te veranderen kan je bv. overdag nooit een sluitertijd zetten van 30 seconden (wanneer het licht is dus).
          Met manueel kan je dit zelf kiezen, ook al zou dit de foto niet ten goede komen.
          De camera doet dus niets voor jou, jij beslist sluitertijd en diaphragma.

          Comment


          • #6
            Re: m-instelling?

            Ik gebruik de "M" stand bijna alleen maar als ik bij flitsfoto's zelf de sluitertijd en het diafragma wil instellen.

            Voor panoramafoto's gebruik ik die "M" stand ook wel eens, maar anders staat de camera op diafragmavoorkeuze of sluitertijdvoorkeuze.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: m-instelling?

              @ Black Bandit : en gebruik jij de P stand ? Als je de P stand gebruikt om te richten en te schieten, is het dan niet "veiliger" om de "auto" stand te gebruiken ?
              Dat vraag ik me al een tijdje af ...

              Comment


              • #8
                Re: m-instelling?

                Ik hebruik de M-stand:
                • voor stitches, zodat diafragma en sluitertijd ongeacht het verschil in helderheid over verschillende foto's gelijk blijven; alleen zo krijg je ze netjes aan elkaar gezet;
                • voor flitsfoto's: de lichtmeting bij een gekozen diafragma en sluitertijd bepaalt dan hoe hard je flitser afgaat. Zo kan je met maximaal diafragma en zo lang mogelijke sluitertijd om uit de hand te schieten toch nog zo veel mogelijk natuurlijk licht binnenlaten en compenseert de flits net zoveel dat de foto niet te donker wordt – ik gebruik hier nog wel de autofocus;
                • op concerten met zeer wisselende belichting: het is dan een kwestie van in te schatten hoe je sluitertijd en diafragma instelt bij de belichting dat je een foto wil. Je hebt dan zelden de tijd om ergens te gaan spotmeten, scherp te stellen en te herkadreren. Op zo 'n moment doe ik alles manueel.
                Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                Comment


                • #9
                  I

                  o k volgens mij is e.e.a. wel duidelijk, voor een eigen effect op de foto, schrpte diepte of snelheid ivm vastleggen beweging ed de a of s stand
                  andere gevallen werkt p stand voldoende? 'k werk niet graag met de automaat ivm belichtings compensatie en soms aanpassing witbalans en bijna altijd uitschakelen van de flits.

                  Comment


                  • #10
                    Re: m-instelling?

                    Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                    @ Black Bandit : en gebruik jij de P stand ? Als je de P stand gebruikt om te richten en te schieten, is het dan niet "veiliger" om de "auto" stand te gebruiken ?
                    Dat vraag ik me al een tijdje af ...
                    Ik heb de "P" stand nog niet gebruikt.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: m-instelling?

                      Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                      @ Black Bandit : en gebruik jij de P stand ? Als je de P stand gebruikt om te richten en te schieten, is het dan niet "veiliger" om de "auto" stand te gebruiken ?
                      Dat vraag ik me al een tijdje af ...
                      P stand is net als de automatische stand maar dan met als voordeel dat je een keuze kan maken over de ISO waarde:

                      kan interressant zijn voor:

                      je wenst nooit ruis te hebben of zo weinig mogelijk: (hoe hoger de iso: hoe meer ruis)

                      het geeft je de meest ideale allround voorstel voor point en shoot met dit voordeel dat je controle hebt over je iso waarden...

                      (voor scherpte diepte regeling schakel je even verder naar Av....

                      Comment


                      • #12
                        Re: m-instelling?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        met M heb je inderdaad alles zelf in de hand, in tegenstelling tot de andere instellingen, vergeet niet je lens ook van AF te halen.
                        grt,bouk.
                        Waarom mag je dit niet vergeten Bouk
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: I

                          Oorspronkelijk geplaatst door andrewestendorp Bekijk bericht
                          o k volgens mij is e.e.a. wel duidelijk, voor een eigen effect op de foto, schrpte diepte of snelheid ivm vastleggen beweging ed de a of s stand
                          andere gevallen werkt p stand voldoende? 'k werk niet graag met de automaat ivm belichtings compensatie en soms aanpassing witbalans en bijna altijd uitschakelen van de flits.
                          In de P stand kan je ook shiften met het instelwieltje ivm verhouding snelheid <-> difragma (bij Nikon toch)
                          Mvg,
                          SW
                          BD1071BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: I

                            Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                            In de P stand kan je ook shiften met het instelwieltje ivm verhouding snelheid <-> difragma (bij Nikon toch)
                            Dat is bij Canon ook zo .
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: m-instelling?

                              Wanneer je in de studio werkt moet je altijd in M werken.
                              Daar heeft de lichtmeter van uw toestel geen nut ...
                              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                              Comment

                              Working...
                              X