Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer diffuser gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wanneer diffuser gebruiken?

    Heb zopas een flitslamp SB 600 voor de Nikon D50 cadeau gekregen, incl een diffuser.
    Wanneer gebruik ik best een diffuser?
    Heb de indruk dat alles donkerder word als ik die gebruik.
    Is het best te gebruiken bij buiten fotograferen?
    Richt ik dan de flits recht vooruit of meer naarboven gericht voor beste resultaten?
    Er zit aan de flitslamp ook zo'n klein 'klepje' dat men voor de flash kan laten zakken.
    Wanneer kan ik dat best gebruiken?

    Dank voor de tips en trucs

  • #2
    Re: Wanneer diffuser gebruiken?

    Eerst moet je weten wat hard en zacht licht betekent.
    Vergelijk het als zou je buiten fotograferen op een onbewolkte dag of juist bij bewolking, als er geen bewolking is heb je de zon als puntlicht die van een bepaalde plaats komt, je krijgt harde slagschaduwen. Als je nu op dezelfde plaats zou fotograferen maar met een bewolkte lucht, dan zorgen de wolken eigenlijk voor een zeer grote diffusor, zij filteren het licht dat nu van alle kanten komt en je hebt bijna schaduwloze foto's waarbij alles zachter belicht is.
    Een diffusor gebruik je om het licht te verzachten, bij nomaal gebruik van de flitser zal het licht vanuit de flitser gebundeld naar je onderwerp schijnen waardoor je een hard licht bekomt. Als je een diffusor gebruikt zal het licht zachter worden wat tevens het geval is als je het licht via een scherm of plafont laat reflecteren op je onderwerp.
    Het is inderdaat zo dat het gebruik van een diffusor of het bouncen (weerkaatsen via een ander vlak) een lichtverlies teweeg brengt.
    Het klepje dat in de flitser is ingebouwd is ook bedoeld om de lichtbundel breder te maken, als je dit naar beneden klapt kan je zien dat de zoomaanduiding veranderd.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Wanneer diffuser gebruiken?

      Dat leert me al heel veel over 'licht', bedankt

      Dus als ik het goed begrijp, bij gebruik van diffuser binnenshuis, moet ik de flits best recht op het onderwerp richten.
      Bij niet gebruik van de diffuser, best de flits schuin richten, bv op muur of plafond laten weerkaatsen?

      En als ik de diffuser buitenshuis gebruik, sowieso recht op het onderwerp?

      Comment


      • #4
        Re: Wanneer diffuser gebruiken?

        Binnen kan je het licht tegen een wit plafont of muur laten reflecteren om het licht te weerkaatsen. Buiten kan dat ook als er iets is om op te weerkaatsen (muur, reflectiescherm). Je kan de diffusor gebruiken rechtstreeks of gebounced, in het laatste geval zal het effect nog zachter worden.
        Normaal (bij mij toch) zit er bij de handleiding van de SB600-800 flitser een boekje over het Nikon Creative lightning system, hierin staan aan de hand van prentjes en foto's verschillende mogelijkheden en opstellingen. Altijd handig om dit eens door te nemen.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Wanneer diffuser gebruiken?

          Hartelijk bedankt voor de hulp

          Comment


          • #6
            Re: Wanneer diffuser gebruiken?

            Graag gedaan
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: Wanneer diffuser gebruiken?

              Hier lees je alles over on-camera flash: http://www.planetneil.com/faq/flash-faq.html

              Hier lees je alles over off-camera flash:

              En hier de 101: http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html

              Heeft mijn ogen geopend.

              Comment

              Working...
              X