Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor tegengaan overmatige lichtinval binnenhuis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor tegengaan overmatige lichtinval binnenhuis

    Hallo,

    Ik ben opzoek naar wat tips hoe ik het beste kan fotograferen binnenshuis, zonder dat ik last heb van de ramen die overbelicht zijn.

    Het zit namelijk zo dat wanneer ik binnen een opname maak, alles mooi in beeld is gebracht, maar op de plaatsen van de ramen is er een hevige overbelichting. Ik heb al geprobeerd om binnen ook de polarizer te gebruiken, maar dat is dan weer TE donker voor de rest, geprobeerd met verschillende instellingen te spelen van sluitertijd en diafragma.

    Iemand tips (of tricks )
    Mvg,
    Johan

  • #2
    Re: Tips voor tegengaan overmatige lichtinval binnenhuis

    De gordijnen toeschuiven ?
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor tegengaan overmatige lichtinval binnenhuis

      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
      De gordijnen toeschuiven ?
      Ja, da's ook het eerste dat in mij opkwam. Ik heb eens (geprobeerd) voor een kennis wat interieurfoto's te maken, en ik deed instinctief gewoon de gordijnen toe. Soms laten die ook nog wat licht door zodat je toch een compromis kan vormen. Als je dan op statief werkt lukt het wel met het weinige licht!
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor tegengaan overmatige lichtinval binnenhuis

        Inflitsen en het licht van buiten evenaren.
        Je moet zorgen dat het licht van buiten en binnen niet verschilt van elkaar
        (of toch bijna niet)

        Beste methode is met een externe flitsmeter te meten aan de ramen en daar het binnenvallende licht te meten, dan zorg je met externe flitsers voor het verschil binnen.

        Je kunt ook altijd met bracketing werken en dan met software de beelden aan elkaar "lijmen", maar niet alle camera's ondersteunen bracketing.
        (bracketing is meerdere opnames nemen van hetzelfde standpunt met telkens een andere belichting.)

        gr,

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor tegengaan overmatige lichtinval binnenhuis

          Als je uw toestel eens op spotmeting zet en eens het licht meet op de vensters en dan eens het licht meet ergens op een donkere plaats zal je zien dat je een veeeeeeel te groot verschil in licht hebt ( kan gemakkelijk 6 stops zijn ).
          Dus de opname die je zou willen kan je niet maken met licht buiten en donker binnen.

          Je kan verschillende opnamen maken met een verschillende belichting ( hdr ) of je kan wachten tot het donker is buiten.
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor tegengaan overmatige lichtinval binnenhuis

            Ok bedankt allemaal.

            Ik denk wel dat ik weet wat me te doen staat... (Vooral eens nagaan welke van bovenstaande mogelijkheden in mijn marge liggen om te beginnen)

            Gordijnen toeschuiven zou inderdaad een mogelijkheid geweest zijn ware het niet dat deze compleet geen licht doorlaten. Er is gebrek aan zogenaamde "glasgordijnen" want dat zou dan weer als een "verzachter" kunnen gedient hebben. Maar het is zowiezo mooier wnr je een interieur fotografeerd, je ook kan zien wat er achter die ramen zit. Want een raam is nu eenmaal een stuk van het huis.

            Ik ga het zowiezo al eens proberen met verschillende opnamen op voorwaarde dat mijn fz50 dat ondersteund. En anders eventueel een lichtbron bijmaken.

            bedankt allen!
            Mvg,
            Johan

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor tegengaan overmatige lichtinval binnenhuis

              Hoe, op voorwaarde dat uw Fz50 dat ondersteund ?

              Ge moet hem zeggen dat hij dat MOET ondersteunen !! Wat is dat nu ?
              En als hij toch niet wil luisteren moet je zelf verschillende belichtingen maken ( met de sluitertijd en niet met het diafragma !! )
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor tegengaan overmatige lichtinval binnenhuis

                Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                Hoe, op voorwaarde dat uw Fz50 dat ondersteund ?

                Ge moet hem zeggen dat hij dat MOET ondersteunen !! Wat is dat nu ?
                En als hij toch niet wil luisteren moet je zelf verschillende belichtingen maken ( met de sluitertijd en niet met het diafragma !! )
                Hij verwees naar mijn opmerking, mijn camera heeft dit voor mij allemaal geregeld en belicht automatisch 3 beelden met verschillende belichtingen, maar zoals je zegt kun je het ook doen met gewoon effe je belichting te verschuiven

                Comment


                • #9
                  Re: Tips voor tegengaan overmatige lichtinval binnenhuis

                  Ah bon... Jaja, nu weet ik het meteen. Ik heb die instelling gevonden, vlak onder t burstknopje.
                  Ziet er beter uit. (Maar kan nog veeeeeeeeeeeel beter. Nuja kan ook te maken hebben met die wolken buiten )
                  Mvg,
                  Johan

                  Comment

                  Working...
                  X