Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera-brooddoos voor motorrijders

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera-brooddoos voor motorrijders

Wie net als ik graag met de motor op reis gaat weet dat dit uitstekende gelegenheden zijn om foto's te nemen.
    Het meenemen van de camera is echter niet zo evident: niet alleen moet hij waterdicht verpakt zijn, liefst ook nog schok- en stootvast.
    Goed bereikbaar ook, als je telkens moet afstappen en 7 ritsen openen gaat het fotoplezier snel over.
    Kant en klare motortassen voor camera's heb ik nog niet tegen gekomen (gat in markt??), dus ben ik maar zelf aan het knutselen geslagen:

Dit heb je nodig: een stuk mousse (8 €), een curver brooddoos (5,8€), een viltstift en een scherp mes.

Je snijdt de vorm van de doos uit de mousse en vult daarmee de doos tot hij vol is. In mijn geval volstond anderhalve laag.
    Daarna positioneer je alle elementen die je wil meenemer en teken je deze met een stift af op de mousse.
    Gewoon alles uitsnijden en in de doos passen:

Dit heb ik allemaal in mijn doos gepast, maar je kiest zelf wat erin moet:

Zoals je ziet is er nog plaats voor extra geheugenkaartjes of batterijen.
    Een grotere doos zou zelfs een extra lens kunnen bevatten.

De doos gaat gesloten in de tanktas.

Ik rij met een sportmotor (Fireblade) en deze doos zit bovenaan in mijn tanktas. Voor grote verplaatsingen en 'natte' ritten gaat het deksel erop.
    Tijdens mooie routes gaat het deksel onder de doos, wat de camera nog bereikbaarder maakt. Enkel de tanktas openritsen en klaar.
    Ook op minder goeie wegen ben ik gerust: de mousse absorbeert de schokken.

Niet echt wereldschokkend en ik vermoed dat vele collega-motorrijders met zo'n koekendoos rondrijden, maar ik vond het toch leuk om dit te delen.
    Last edited by BigDuckSix; 11 maart 2008, 20:30. Reden: link naar foto's vernieuwd
    www.bigducksix.be

Re: Camera-brooddoos voor motorrijders

Bij mijn Bandit had ik de fotospullen eerst altijd in de topkoffer zitten, maar toen de fototas wat zwaarder werd, heb ik alles verhuisd naar de zijkoffer.
    Door het grote gewicht in de topkoffer moest ik veel te rustig vertrekken, anders ging het voorwiel te gemakkelijk omhoog .

In die zijkoffer paste de fototas maar juist, en zo zat alles goed vast.
    Onder de fototas kon nog net de regenkleding en een slot, en dan zat die koffer helemaal vol.

Een foto van mijn laatste motorreis (Dolomieten), de andere bagage lag toen in het hotel en daardoor was het wat gemakkelijker om al die bergpassen te rijden :

Ik had ook wel een kleine tanktas, en daar paste mijn fotomateriaal dus niet in. Een grote, hoge tanktas is ook niet zo handig om mee rond te rijden, maar voor de gewichtsverdeling is het wel best om de zwaarste spullen op de tank te vervoeren.

Voor iedereen die geen koffers heeft, en geen te grote set fotomateriaal wil meenemen, is zo'n waterdichte fotobox natuurlijk wel heel handig .

Bij een Fireblade kan je zelfs niet zomaar koffers aan het aluminium subframe hangen, want dat is niet stevig genoeg. Je hebt dus geen andere mogelijkheid om je bagage mee te nemen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Bij een Fireblade kan je zelfs niet zomaar koffers aan het aluminium subframe hangen, want dat is niet stevig genoeg. Je hebt dus geen andere mogelijkheid om je bagage mee te nemen.
      Dat subframe kan anders wel wat verdragen hoor :

Last edited by BigDuckSix; 11 maart 2008, 20:30. Reden: link naar foto vernieuwd
      www.bigducksix.be

Comment

dit is een idee, vroeger had ik een mousse gemaakt die mijn volledige tanktas innam maar omdat een lederen tanktas nog wat meegeeft bleef dit niet zo goed zitten en in combinatie met mijn slot, portefeuille, gsm enz. werd het een rommelboel. Morgen eens zien in de ikea of ik daar niets vind waarmee ik dit kan nabouwen en dan kan de camera ook weer mee op tocht.

Hartelijk bedankt voor de tip
        -----------------------
        www.maartensomers.be
        -----------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
          Dat subframe kan anders wel wat verdragen hoor :
          Op die manier kan je er wel gewicht op transporteren, maar als je er koffers aanhangt dan krijg je stabiliteitsproblemen omdat het subframe niet stijf genoeg is. De motor zal dan op een bepaalde snelheid beginnen te slingeren, en dat is niet zo veilig.
          Vooral de topkoffer die dan nog verder naar achter hangt zal voor problemen zorgen door de grotere hefboomwerking.

Met mijn Bandit was het nog te doen om er volgas mee te rijden met een heleboel bagage.
          Hier staat mijn Bandit klaar om te vertrekken naar de Noordkaap, met alle nodige bagage om te kamperen.

(Kijk niet naar de datum bij die foto, dat is de datum waarop de analoge foto gescand is. In de winter zou ik nooit naar de Noordkaap gereden hebben met de motor.)
          Maar de tent hebben we op die reis nooit gebruikt, omdat we toen altijd in jeugdherbergen of hutten geslapen hebben.
          In Schotland hebben we wel altijd in een tent geslapen, toen had ik dus ook heel veel gewicht bij...
          Last edited by Black B@ndit; 8 april 2007, 19:45.
          BD0338BE

Comment

Prima idee

Maar waar kan je zo'n mouse vinden?
            In de doe het zelf zaak vind ik het niet

Grtz

Kurt
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Stevige, en zachte mousse vind u in de vijverhandel, ze word gebruikt in filters, meestal blauw of groen van kleur en in 2 kwaliteiten, fijn en grof.
              De mousse is gemakkelijk te snijden met een fijn breekmesje.

Broken-wing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                Prima idee

Maar waar kan je zo'n mouse vinden?
                In de doe het zelf zaak vind ik het niet

Ik heb deze gevonden in de plaatselijke 'Stock Americain', 100cm x 60 cm, 6 cm dik voor 8,13€.
                Deze mousse wordt vaak gebruikt als kussenvulling, soms zelfs als matrasvulling. Naai- of knutselwinkels zouden deze mousse waarschijnlijk ook verkopen.
                Op de markt heb ik ook al kraampjes gezien die mousse verkopen, nog dikker als deze die ik gebruikt heb. Lijkt me handiger.

Succes met je zoektocht.
                www.bigducksix.be

Comment

Effe een opmerking: gebruik zo'n doos om te transporteren maar berg een fototoestel nooit te lang op in zo'n afgesloten doos!
                  • Al deze mousse's bevatten "weekmakers" *, die langzaam verdampen en niet écht goed zijn voor uw kostbare inhoud!
                  • Gebruik geen doos uit PVC -> chlorides zorgt de corrosie van metalen, een hoge luchtvochtigheid versnelt het proces bovendien! (lees: gesloten doos = kans op condensvorming)

* Gebruikt om het materiaal soepel te houden!

Comment

Een goed idee, ook om je kamera in een afneembare stuurtas van een toerfiets mee te nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                      Effe een opmerking: gebruik zo'n doos om te transporteren maar berg een fototoestel nooit te lang op in zo'n afgesloten doos!
                      • Al deze mousse's bevatten "weekmakers" *, die langzaam verdampen en niet écht goed zijn voor uw kostbare inhoud!
                      • Gebruik geen doos uit PVC -> chlorides zorgt de corrosie van metalen, een hoge luchtvochtigheid versnelt het proces bovendien! (lees: gesloten doos = kans op condensvorming)

En dan te bedenken dat die dozen gemaakt zijn om voedingsmiddelen in te bewaren
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Een oplossing zou zijn om met een klein (klok)boortje of een breekmesje enkele gaten in het deksel te maken, zodat het materiaal kan ademen, maar dan geef je natuurlijk de waterdichtheid van je container op.
                        Everything in the world slowly fades with time. It is very difficult to remain still, and keep things exactly as they are in just one particular moment.

Comment

Ik gebruik zo'n opbergdoos al een paar jaar om een externe harde schijf op te bergen in de garage (back-up).
                          Die harde schijf is nog niet aan het roesten, en ze is nog niet "week" geworden, het zal dus wel meevallen met de inwerking van de schadelijke stoffen op de elektronica van een camera, zeker als je die doos maar een beperkt aantal dagen per jaar gebruikt.
                          BD0338BE

Comment

Ik vertrek binnen 3 weken naar de Vogezen en de Alpen, dus ik ga mij ook een brooddoos maken
                            Maar zijn de sterke magneten van de tanktas niet schadelijk voor de elektronica van de camera?

Comment

Schitterende topic alvast!
                              Alle tips en truuks van collega-motards kan ik ten zeerste smaken.

Het is inderdaad vrij vervelend als je op een dagtrip zit, en je ziet een geweldig shoot-moment, dat je eerst duizend-en-één zakens moet doen, vooralleer je op je gemakske je foto kunt trekken. (Ik neem mijn toestel mee in een rugzak)

Ik rij met een R1 en ik kom tot de vaststelling dat sinds ik gebeten ben door de fotografie-microbe dat m'n gemiddelde kruissnelheid een stuk trager is komen te liggen. Als fotograaf-amateur bekijk je de wereld immers heel anders en intenser. Jammergenoeg moet ik door de tragere kruissnelheid wel pijnlijker polsen erbij nemen.

Ik heb al zitten overwegen om over te stappen naar een naked (bv. Z1000 van Kawa), zodat ik wat comfortabeler kan rondcruisen. Maar als je eenmaal verliefd geworden bend op een buikligger is het verdomd moeilijk om ervan af te geraken.
                              www.brunodyserinck.be
                              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Working...
                              X