Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

Nog bedankt weer voor jullie leuke en goede reacties

@congo, ga binnenkort hier een PDFbestand van maken. Is idd handig.

@vanslycken, onder een 1/60s zonder flits vind ik het niet meer werkbaar en ga dan ook meestal over op de flits of op ISO3200.

@jorisd, de lens die ik nu gebruik is een Canon 24-70 L 2.8. De meeste foto's in mijn voorbeelden zijn met een Sigma 24-70 2.8 gemaakt maar daar vond ik de AF niet snel genoeg van.

@Photopit, ik vind je niet zo 'blasé' klinken hoor.
    Je hebt het over " 'echt' fotograferen het licht inschatten, de beweging inschatten, oog hebben voor 'het moment' "
    Dat doe je ook met deze "techniek" maar als ik een mooi moment zie ga ik zeg maar opzeker door er een paar achter elkaar te schieten. Zeker met slecht licht en trage sluitertijden.
    Het is dus niet zo dat ik dit continue toe pas.

@GroovBird, ben ik helemaal met je eens

Comment

Hieronder een link naar een PDFbestand van deze uitleg.

http://webdisk.planet.nl/suijk091/pu...tograferen.pdf

Comment

Geweldig SugerMan, ontzettend bedankt voor het maken van het PDF bestandje, zéér handig
        Nikon D7000 + MB-D11, Nikon D80 + MB-D80, Nikon 24-70 F2.8, Tokina 11-16 F2.8, Nikon AF-S 18-70 F/3.5-4.5 , Nikon AF-D 50 F/1.8, Nikon AF-S 70-300VR, Nikon AF-S 300 F4 IF-ED

Comment

Zijn deze foto's met een statief gemaakt of uit de hand?
          En was dit met de ingebouwde flitser ?
          Zeer goede informatie
          Last edited by jippen; 18 maart 2007, 17:47.
          Canon 30D - EFS 17-55mm f/2.8 IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jippen Bekijk bericht
            Zijn deze foto's met een statief gemaakt of uit de hand?
            En was dit met de ingebouwde flitser ?
            Zeer goede informatie
            Allemaal uit de hand en met de interne flitser omdat ik de Canon 580EX niet durf te gebruiken bij sommige bandjes vanwege de drukte

Comment

Ik heb dit even op mijn 30d aangezet om op het 2 de gordijn te flitsen.
              Is het dan normaal dat de 30d dan 2 maal flitst ?
              Ik heb het idee dat hij daarmee het effect weg flitst...
              Canon 30D - EFS 17-55mm f/2.8 IS USM

Comment

Ik zou er eigenlijk nog één tip willen aan toevoegen : zet je hulpverlichting voor AF uit
                Dit werkt namelijk héél storend voor de muzikanten in kwestie
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jippen Bekijk bericht
                  Ik heb dit even op mijn 30d aangezet om op het 2 de gordijn te flitsen.
                  Is het dan normaal dat de 30d dan 2 maal flitst ?
                  Ik heb het idee dat hij daarmee het effect weg flitst...
                  Die eerste flits is de zogezegde pre-flash, om te meten wat het effect van je flits is op je onderwerp om aldus de juiste hoeveelheid te flitsen. Dat doet je flitser trouwens altijd in E-TTL modus, maar omdat de preflash en flash dicht samenvallen merk je dat niet op.

Dave
                  pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SugarMan Bekijk bericht
                    @vanslycken, onder een 1/60s zonder flits vind ik het niet meer werkbaar en ga dan ook meestal over op de flits of op ISO3200.
                    Gewoon NIET flitsen, zoals in het 1ste punt, dat werkt nog minder storend
                    Zaterdag in de AB mocht ik niet flitsen... en dan komt elliott even quasi boven de hoofden van het publiek spelen en
                    dan wordt hij platgeflitst door al die compactjes... (en niet omdat zij wel mogen flitsen en ik niet btw )
                    Een fotograaf die de muzikanten/artiesten en wat zij brengen respecteert, die flitst gewoon niet, ook al werk je met nikon

Als het té donker is om deftige foto's te maken, maak ik er liever geen. Ik wil niet de prestaties van een artiest verstoren om toch maar met die superscherpte foto's te pronken.
                    Last edited by yowan-kenobi; 19 maart 2007, 14:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SugarMan Bekijk bericht
                      waarom zou het niet meer werkbaar zijn onder 1/60?
                      om dan de flits op te zetten vind ik een zwak excuus,
                      en iso3200, tjah, 't is maar wat je "werkbaar" noemt ...

verder is je bijdrage wel interessant, maar dit is jouw visie
                      op concertfotografie. die zich vooral leent voor heftig ruige
                      bands waar je als het ware mee op het podium kunt kruipen,
                      als het al geen must is wegens het kleine zaaltje.

als ik je tips lees (1. gebruik geen flits) en dan zie hoeveel
                      van je artikel over foto's mét flits gaan, stel ik me toch
                      vragen. misschien kun je een uitgebreid artikel schrijven
                      over het gebruik van de flits on/off board bij concertshoots?
                      (in kleine zalen - grote zalen - dynamisch - statisch - ...)
                      want ik heb de indruk dat dat vooral jouw domein is.

nu, het is een dankbare aanvulling op artikels zoals deze:
                      steve mirarchi - emmett lollis jr - BOO and many more ...
                      happy reading allemaal ...

mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                        Gewoon NIET flitsen, werkt nog minder storend
                        Vanzelfsprekend NIET FLITSEN, maar dat bedoel ik hier niet
                        Wel dat je op je toestel een hulpverlichting hebt voor AF in donkere omstandigheden
                        en deze ook storend werkt voor de artiesten...afzetten dus
                        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Vanzelfsprekend NIET FLITSEN, maar dat bedoel ik hier niet
                          Wel dat je op je toestel een hulpverlichting hebt voor AF in donkere omstandigheden
                          en deze ook storend werkt voor de artiesten...afzetten dus
                          absoluut!!! Verkeerde quote van mij, excuses!
                          Is intussen rechtgezet!
                          Last edited by yowan-kenobi; 19 maart 2007, 14:55.

Comment

@MM, het is uiteraard alleen maar mijn ervaring en visie wat ik hier heb opgeschreven.

Het ligt allemaal per situatie of onder 1/60s nog werkbaar is.
                            Een heftig bewegend bandje in slecht licht wordt al moeilijk.

Per optreden gebruik ik mijn flitser ongeveer 10 keer.
                            Ligt er ook weer aan wat de lichtsituatie daar is.
                            Als die goed is gebruik ik hem helemaal niet.

Verder fotografeer ik bandjes in kleine kroegen en grote poppodia.

Nog bedankt voor de artikelen die over dit onderwerp gaan en ik heb er nog een gevonden.
                            http://www.popphoto.com/howto/3463/s...-revealed.html

Comment

Working...
                            X